Nästa artikel
Nu blir Volvo XC40 billigare
Nyheter

Nu blir Volvo XC40 billigare

Publicerad 29 januari 2018 (uppdaterad 29 januari 2018)
Billigaste varianten av Volvo XC40 är trecylindriga bensinaren T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda, som i utrustningsnivån Bas kostar 293.900 kronor.
Mindre motorer och lägre utrustningsnivå pressar ner prislappen.
För den som tycker att priset på Volvos småsuv – som i runda slängar startat på 400.000 kronor – har varit för dyrt kommer här några humanare alternativ. I samband med att Volvo lanserar modellår 2019 tillkommer mindre motorer, manuella växellådor och möjlighet till enbart framhjulsdrift.

De tre nya motoralternativen är bensinarna T3 och T4, samt dieseln D3. Trecylindriga bensinaren T3 blir den första XC40:n under 300.000 kronor. En trecylindrig XC40 T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda kostar från 293.900 kronor. Billigaste dieselvarianten är framhjulsdrivna D3 med manuell växellåda, där priset börjar på 309.900 kronor.


Utrustningsnivåerna Momentum och R-Design får sällskap av Bas och Inscription och rangordnat från lägsta till högsta pris är ordningen Bas, Momentum, Inscription och R-Design. På Inscription-nivå går det att välja på fyra nya färger: Pine Grey, Denim Blue, Maple Brown och Luminous Sand. Interiört blir det fler klädslar att välja på, textil och textil-vinyl. Du kan se alla priser och provbygga bilen på Volvos hemsida.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat är det också en laddhybridversion på gång. Det blir då bensinmotorn T3 i kombination med batteridrift och den rullas ut någon gång under senhösten.  

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
 
Nya motoralternativ Volvo XC40
  • D3 FWD manuell och automat växellåda
  • D3 AWD manuell och automat växellåda
  • T3 FWD manuell växellåda
  • T4 FWD automat växellåda
  • T4 AWD automat växellåda

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Kan du utveckla-klargöra lite?

#120 • Uppdaterat: 2018-01-30 21:33
Axa

AL
Låter mer som illusioner. Som sagt det finns andra stora företag som flyttat utomlands eller lagt ner. Samhällen och nationen har överlevt.

2016 exporterade Sverige fordon för väg för ca 155 miljarder kronor. Dock var totala exporten på på 1910 miljarder kronor. Som exempel var exporten av data och teletjänster i paritet med fordon för väg.

Apropå perspektiv...

#121 • Uppdaterat: 2018-01-30 21:45
Axa

Lasse J
Jag gissar på att AL menar det radioaktiva avfall som kommer av framtagandet av neodym som finns i bland annat generatorer och motorer. Det AL glömmer är att neodymet finns i svenska bilar och de generatorer som använda av industrin.

#122 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Axa.
Du har nog rätt. Annars vore det en rätt pigg ide. Vindkraft- radioaktivt avfall. Man skulle hoppa jämfota av glädje i vissa suspekta diktaturer.

#123 • Uppdaterat: 2018-01-30 22:13
Apex

Någon som vet varför S/V90 T4/T5 inte erbjuds med AWD så som XC40 gör?

#124 • Uppdaterat: 2018-01-30 23:31
Styggavargen

Antagligen har det med förbrukning att göra. Bensin motor i en tung bil med fyrhjulsdrift är nog inte direkt optimalt. I USA hade jag kunnat tro det, men inte på den Europeiska marknaden.

#125 • Uppdaterat: 2018-01-30 23:45
Apex

V90cc kan man få med T5 AWD, märkligt att man inte kan få det i en vanlig V90. Kan tänka mig att 250hk och 350nm på bara framhjulen kommer leda till reaktioner i ratt/framvagn under gaspådrag. Inget man vill känna i en såpass dyr bil.

#126 • Uppdaterat: 2018-01-31 00:05
Raphael

Över hälften av neodym-användningen går till vanliga datorer och olika elmotorer. Talar vi vindkraft så står den för 1% av världens användning av neodym. Talar vi gröna tekniker, mer än vindkraft, kommer vi upp i 5%. 95% av världens användning av neodym går alltså till annat än vindkraft.

#127 • Uppdaterat: 2018-01-31 00:11
Raphael

Volvo fick rykte om sig vara miljöbil pga att de var tidigt ute med katalysatorrening. Men de har aldrig varit bland de bästa eller främsta på marknaden när det gäller låg förbrukning eller låga utsläpp.

#128 • Uppdaterat: 2018-01-31 11:41
A.L

Axa: Fordonsindustrin och dess leverantörer står för ungefär 12% av varuexporten, eller till ett värde av 180 miljarder svenska kronor. I den svenska industrin - som står för c:a 20% av vårt lands totala förädlingsvärde - är fordonsklustret den största faktorn. Därutöver sysselsätter den minst en kvarts miljon människor. Vilka spridningseffekter som man når och summan beror helt på vilka antaganden man matar in det som kallas för sysselsättningsmultiplikatorn. En del har nyttjat en faktor fem, och når då nära 600 000 sysselsatta, andra är mer försiktiga och använder en faktor två, med resultatet en kvarts miljon sysselsatta. Industrin är kunskapsintesiv, vilket betyder att den också investerar stora summor i FoU som ger postiva effekter på andra samhällsområden.

En annan inte helt oviktig faktor är att fordonsindustrin adresserar hela kedjan, från "ax till limpa", d.v.s både forskning, utveckling, inköp och produktion. Faktorer som även har säkerhetspolitisk och samhällsekonomisk betydelse.Just detta senare har alltid varit ett starkt argument i andra länder, när deras fordonskluster ber staten om nya pengar.

Så visst är Axa beroende av de värden som denna industri genererar. Det bekostar både hans sjukvård, hans barns skolgång (och framförallt tillgång till verklig kunskap) samt hans föräldrars åldringsvård (om de är i behov av sådan).

Nej, jag tycker inte att det är rationellt att såga av den gren som man sitter på.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.