Nästa artikel
Nu blir Volvo XC40 billigare
Nyheter

Nu blir Volvo XC40 billigare

Publicerad 29 januari 2018 (uppdaterad 29 januari 2018)
Billigaste varianten av Volvo XC40 är trecylindriga bensinaren T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda, som i utrustningsnivån Bas kostar 293.900 kronor.
Mindre motorer och lägre utrustningsnivå pressar ner prislappen.
För den som tycker att priset på Volvos småsuv – som i runda slängar startat på 400.000 kronor – har varit för dyrt kommer här några humanare alternativ. I samband med att Volvo lanserar modellår 2019 tillkommer mindre motorer, manuella växellådor och möjlighet till enbart framhjulsdrift.

De tre nya motoralternativen är bensinarna T3 och T4, samt dieseln D3. Trecylindriga bensinaren T3 blir den första XC40:n under 300.000 kronor. En trecylindrig XC40 T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda kostar från 293.900 kronor. Billigaste dieselvarianten är framhjulsdrivna D3 med manuell växellåda, där priset börjar på 309.900 kronor.


Utrustningsnivåerna Momentum och R-Design får sällskap av Bas och Inscription och rangordnat från lägsta till högsta pris är ordningen Bas, Momentum, Inscription och R-Design. På Inscription-nivå går det att välja på fyra nya färger: Pine Grey, Denim Blue, Maple Brown och Luminous Sand. Interiört blir det fler klädslar att välja på, textil och textil-vinyl. Du kan se alla priser och provbygga bilen på Volvos hemsida.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat är det också en laddhybridversion på gång. Det blir då bensinmotorn T3 i kombination med batteridrift och den rullas ut någon gång under senhösten.  

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
 
Nya motoralternativ Volvo XC40
  • D3 FWD manuell och automat växellåda
  • D3 AWD manuell och automat växellåda
  • T3 FWD manuell växellåda
  • T4 FWD automat växellåda
  • T4 AWD automat växellåda

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

A.L
För något år sedan var den största intäktskällan till landets ekonomi export av landbaserade fordon. Dock var importen av samma gods endast något mindre så den positiva effekten på BNP reducerades. Kanske något förvånande genereras stora exportintäkter är "Tjänster", ett omfattande begrepp. Ditt påstående "någonsin" angående XC90 får därför tas med en nypa salt. Historiskt sett är den av dig hänvisade exportframgången rätt marginell sett till landets ekonomi om man jämför med 16- och 1700-talens export av järn- och kopparprodukter, 18- och 1900-talens trävaru- och malmexport.

#11q • Uppdaterat: 2018-01-30 18:18
Axa

Att folk som tar hänsyn till miljön är innovationsfattiga är väl köttbergets största missuppfattning.

#11r • Uppdaterat: 2018-01-30 18:25
A.L

Lasse J. Det är inte mina uppgifter.

https://www.svd.se/volvo-duett-fanns-i-16-ar#sida-5

MVH AL

#11s • Uppdaterat: 2018-01-30 18:53
A.L

Lasse J. Om vi sedan diskuterar fordonsklustrets ekonomiska påverkan på landet så handlar det inte bara om exportvärde utan även om investeringar och FoU som skapar välstånd och innovationskraft inom flera segment.

Så utan fordonsindustrin stannar bokstavligt talat Sverige, trots tjänstesektorns utveckling.

MVH AL

#11t • Uppdaterat: 2018-01-30 20:15
Axa

AL
Haha, tillåt mig skratta men när det gäller lyckade prognoser och ekonomer så är sambandet obefintligt.
Sverige har krisat förr ekonomiskt men inte stannat...

#11u • Uppdaterat: 2018-01-30 20:43
A.L

Axa. Nej visst handlar det om vad man tycker är vettigt och inte.

Själv håller jag mig rätt mycket för skratt när jag ser svenskarnas skulder och jag är långt ifrån ensam om det.

Dock tycks nu exporten kunna rädda oss från den värsta kraschen. Den export som en del tycker är oviktig;-).

MVH AL

#11v • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

A.L
#62, 65, 66.
Vilka är nu "miljöfanatikerna som aldrig producerat något av värde...." Kan vi få några exempel?
" .....Inte mina uppgifter". Jaha, men kan du övertygande verifiera innehållet i budskapet innan du sprider det vidare?
"Utan Volvo stannar Sverige, i evighet, amen!" En väl odlad myt. Om detta vore en sanning skulle vi fortfarande stå och hamra stångjärn på dom Uppländska bruken och produktionen av ånglok skulle blomstra. Saudiarabien skulle stadigt fortsätta pumpa upp olja istället för att storsatsa på alternativ som sol- och förnybar energi. Ingenting är statiskt och har man inte förmåga till anpassning, slås man ut.

#11w • Uppdaterat: 2018-01-30 20:52
A.L

Lasse J. Du menar den där trevliga energin som genererar flera ton radioaktivt avfall?

Jo det är ju verkligen vettigt!

Men jag har inget emot innovation. Jag är ju trots allt civilingenjör. Men den skall vara vettig och inte bygga på fundamentalism utan på säkra samband.

Det har jag hittills inte sett särskilt många från miljöfanatikerna

MVH AL

#11x • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

A.L
Radioaktivt avfall??? Miljöfanatiker???

#11y • Uppdaterat: 2018-01-30 21:22
A.L

Lasse J. Ja radioaktivt avfall. Det är vad din rena vindkraft och kära elbilar lämnar efter sig - bland annat.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.