Nästa artikel
Tyska biltillverkare sponsrade avgastest på apor och människor
Nyheter

Tyska biltillverkare sponsrade avgastest på apor och människor

Publicerad 30 januari 2018
BMW, Volkswagen samt Mercedes ägare Daimler har hamnat i hetluften efter att det visat sig att de bekostat labbförsök där testdeltagarna andats in utsläpp från dieselbilar.
Amerikanska tidningen New York Times kunde för några dagar sedan avslöja att det 2014 bedrevs tester i USA där apor i bur tvingades andas in dieselavgaser samtidigt som de distraherades av att titta på tecknad film. Tyska tidningen Stuttgarter Zeitung kommer nu med uppgifter om att det även utförts tester på människor vid ett institut i tyska Aachen, där personerna fick andas in hälsofarliga kväveoxider under flera timmar.

Testerna utfördes av tyska forskningsorganisationen EUGT (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) och syftet var att påvisa att dieselbilar inte var så hälsofarliga som det påstods. Detta i ett försök att motbevisa Världshälsoorganisationens beslut att klassa dieselutsläpp som cancerframkallande. EUGT fick sitt ekonomiska stöd från tyska biltillverkarna Daimler, BMW och Volkswagen, men även Bosch, som tillverkar styrsystem och olika komponenter i bilar.


När forskningen bedrevs för några år sedan var det ännu inte känt att Volkswagen manipulerat vissa av sina dieselmotorer, vilket gjorde att bilarna släppte ut betydligt mer i verklig trafik än vad som uppgavs. EUGT kunde inte bevisa att dieselutläpp var ofarliga efter studien som gjordes på apor och organisationen lades ner förra året.

De tyska biltillverkarna har i officiella uttalanden tagit avstånd från forskningen.

”EUGT:s tillvägagångssätt strider mot våra värderingar och etiska principer”, säger Mercedes ägare Daimler i ett uttalande.
”Vi är medvetna om att de vetenskapliga metoderna som EUGT använde sig av är fel och vi beklagar detta djupt”, skriver Volkswagengruppen på Twitter.
”BMW påverkade inte på något sätt uppbyggnad eller metodik av studierna som gjordes på uppdrag av EUGT”, låter det från BMW.   

Diskutera: Tror du att biltillverkarna inte var medvetna om hur forskningen bedrevs?  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2018-01-30 16:25
N-iklas

"Att däremot påstå att det finns en påverkan på människors hjärnfunktion kopplat till dieselavgaser specifikt är nonsens. Det finns inga dieselmotorer som producerar sådana mängder utsläpp som krävs för att nå det sambandet ute i verkligheten."

Det är nonsens att påstå att det är nonsens då forskningen helt saknar möjlighet att garantera att det är så - bortom allt tvivel.
Det finns massor av saker som dagens teknologiska förmåga inte kan besvara, därför bör man inte tvärsäkert hävda att något man har goda skäl för att förmoda är farligt - är ofarligt.

#w • Uppdaterat: 2018-01-30 16:41
Peugo

När skall människorna lära sej vad tysk företagskultur går ut på egentligen? Det är att lura kunderna, göra "kvalitet" (vi får sålt mera) i stället för verklig kvalitet och satsa mest pengar på marknadsföringsavdelningarna, och det fungerar ju! Det är ju så psykologin fungerar men inte på mej som är insatt i ämnet. Något har gått snett i vår "fina" marknadsekonomi men det kan ju inte komma som en överraskning!? Det mest idiotiska system vi någonsin kommit på här i världen...
PS. Jag har bestämt mej för länge sedan att varje år köpa mindre än det föregående. Ja, det slutar med att jag inte kanske har något att äta men försöker i fortsättningen även odla egen mat för inte kan man lita på matproducenterna heller i detta system?

#x • Uppdaterat: 2018-01-30 16:53
A.L

N-iklas. Ja alla test innehåller en slumpavvikelse och är det rätt utfört kan den skattas på ett vettigt sätt. Den principen kännetecknar vetenskapen - när det är frågan om det. ;-)

I fallet hjärnfunktionen så ligger det påvisade sambandet långt utanför de värden som förekommer i gaturummet och ännu längre från det bidrag som fossildrivna motorer ger.

Modellen medger inte extrapolering varvid hela det påstådda sambandet och mänsklig påverkan inte är annat än sensationsjournalistik.

Som du påpekar (eller som jag tror att du egentligen menar) kan ingen säga att det inte finns en påverkan även hos mildare halter. Men i nuläget har ingen kunnat visa det utan att använda väldigt höga koncentrationer och exponeringstid.

MVH AL

#y • Uppdaterat: 2018-01-30 16:55
Tvärnit

Troligen höjdes ribban för granskning i och med Dieselgate.
I annat hade dom nog kavlat ut i media hur bra som aporna mådde, look look the monkey is happy! No problem! Good Monkey smoke the pipe! Yes..look the monkey zips the smoke and eats the banana, very happy! It is totaly harmless!
Sådant enkelt går tyvärr fortsatt hem på många håll på våran jord

#z • Uppdaterat: 2018-01-30 17:06
Axa

Blir ju en hel del dubbelmoral. Hur många använder sig av hygienartiklar? Schampo, tvål, raklödder, deo? Hur många djur har inte satt livet till för att ni ska känna duschtvålen vara ”skonsam” mot huden? Eller påtalar ni för frugan att kosmetikaföretagen avverkar djur på löpande band?
Men jag antar att folks behov av att framställa sig själva som moraliska föredömen är starkare än självinsikten...

#110 • Uppdaterat: 2018-01-30 17:14
pinjong

Inom EU råder förbud att använda människoapor vid djurförsök. Så bilden är missvisande och fake.

#111 • Uppdaterat: 2018-01-30 17:38
mso 1000

Barnarbetare, ingen bryr sig i alla avlagda mobiltelefoner som vi gemeneman skickar till Asiens/Afrikas barnarbetare som löder isär komponenterna utan skydd och många dör i canser innan dom fyllt 30.

#112 • Uppdaterat: 2018-01-30 17:51
Konservator

Har någon här en länk till försöksprotokoll och studiebeskrivning, så att jag kan få veta vad det är meningen att jag skall hetsa upp mig över? Enbart av det lilla som står i idiotmedia och ViB att döma så ser jag inget anmärkningsvärt alls. Vanliga toxicitetsstudier -
ja, och? Hade idiotmedia föredragit att man INTE hade sådana? Var är "skandalen"? Kan idiotmedia inte längre ens piska upp ett vanligt standarddrev?

Eller är det så infernaliskt primitivt uttänkt att man bara vill få folks undermedvetna att koppla ihop "diesel" med "dumma elakingar som gör försök på roliga djur med mjuk päls och gulliga ögon"? Tja, på en del verkar det ju funka. Men tror de att tester av andra ämnen i gasform ser annorlunda ut?

#113 • Uppdaterat: 2018-01-30 17:58
Roy J

AL, du har i andra sammanhang hänvisat till Trafikverkets rapporter. Vad säger du om denna?
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/Luft/Vagtrafikens-utslapp/
Lite om hur vi funkar:
https://books.google.se/books?id=xzFvBgAAQBAJ&pg=PT18&lpg=PT18&dq=kv%C3%A4veoxider+i+praktiken&source=bl&ots=MhMYaEYBC9&sig=wWfXJVf1dPwbdYeSYemqh5HIji0&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiT6dvqkoDZAhVKjywKHX5BAiY4ChDoAQgpMAE#v=onepage&q=kv%C3%A4veoxider%20i%20praktiken&f=false
Lite till:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Kvaveoxider/
https://goteborg.etc.se/inrikes/skadligt-bade-miljon-och-manniskors-halsa

Som alltid med internet kan man säkert hitta någon skum individ som hävdar andra åsikter än "etablissemanget" som ju givetvis bara är "PK".

#114 • Uppdaterat: 2018-01-30 18:02
Roy J

LennartJ:s länk ger en nyanserad bild av djurförsök i Sverige, inte minst beträffande definitionen. Många djurförsök görs för övrigt för djurens bästa.

Vad gäller de här aktuella försöken, må de vara ofarliga men osmakliga, även om man inte ska försöka sig på några långsökta paralleller med dr Mengele.

Ser att somliga blandar in andra otrevligheter, men vi kanske ska hålla oss till ämnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.