Nästa artikel
Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år
Nyheter

Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år

Publicerad 11 januari 2018 (uppdaterad 12 januari 2018)
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är den vanligaste laddbara bilen i Sverige just nu.
I nuläget rullar över 45.000 elbilar och laddhybrider på svenska vägar. I slutet av 2018 tror intresseorganisationen Power Circle att det kommer att vara nästan dubbelt så många.
2017 växte beståndet av laddbara bilar till med 17.287 stycken, enligt Power Circle. Det är en ökning med 62 procent jämfört med föregående år.
– Vi tror att omställningstakten ökar ytterligare 2018 och spår att vi har ca 80 000 laddbara bilar vid årets slut. Växande laddinfrastruktur, fler elbilsmodeller med bra räckvidd och inte minst bonus-malus och ladda hemma-stöd bidrar under året. Det blir en spännande marknad att följa. Vår enda oro är att bilbranschen underskattar efterfrågan, med långa leveranstider till följd, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Power Circle nämner att det kommer att släppas flera nya elbilar under året, bland annat nya Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia Niro EV, Jaguari I-Pace och Audi e-tron quattro. Kanske även Opel Ampera-e, vars orderböcker sägs ha öppnats igen.

Sammanlagt har vi nu 45.395 elbilar och laddhybrider i Sverige varav 71 procent utgörs av laddhybrider och 29 procent är rena elbilar. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 2.881 stycken av samt Nissan Leaf (2 602 stycken). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE med 8.344 bilar och Mitsubishi Outlander PHEV med 7.647 bilar vanligast.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 625 laddpunkter fördelat på 1 263 laddstationer. Under 2017 ökade antalet publika laddpunkter med 76 procent.

Diskutera: Tror du att antalet laddbara bilar kommer att bli så många som det förutspås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-01-12 21:04
107Carlsson

Det beror ju helt på hur ens körvanor ser ut om man skall satsa på el. En ren elbil har ju fortfarande räckviddsångest om man inte har råd med en Tesla. En laddhybrid med någorlunda acceptabelt pris typ Kia Niro går enligt Kia i bästa fall 58 km på el (förmodligen med ständig nerförsbacke och AC och värme urkopplat) Till mitt jobb var det 70 km t.o.r. och där finns fortfarande inte laddmöjlighet så den skulle inte räcka, men ett par mil på bensin skulle väl vara OK. Men, nu åker vi ganska ofta till vänner och släkt som bor typ 300 km bort och eftersom dessa bilar drar mer bensin än min Auris HSD så är det varken miljömässigt eller ekonomiskt någon vinst, speciellt som denna Kia som är bland de billigaste laddhybriderna med motsvarande utrustning betingar ett inköpspris nästan hundra papp mer.

#m • Uppdaterat: 2018-01-12 22:09
PREVIA

En reflektion bara. När ViBilägare kört laddbara bilar har det skrivits om hur jobbigt det är med smutsiga, stela, sladdar att hantera vid laddning. Inget har hörts om hur otroligt jobbigt det jämförelsevis är med tankning vid macken. Över hälften av bilägare har inget garage att ladda sin batteribil i och i vårt gemensamma garage orkar inte en enda bilägare att ens sätta i sladden för att kunna sätta sig i en uppvärmd bil ,och de med bilplats intill husen med eluttag orkar inte heller sätta i sladden i bilen utan låter i en del fall bilen stå på tomgång under frukosten för att få bort frosten, övriga står och skrapar rutorna var kall morgon trotts nya dyra bilar. Och hur många kvinnor har man sett hitills sätta i en laddsladd i en elbil? Jag har inte sett någon hitills och jag har sett många ställa bilen för laddning inte minst vid Teslaladdplatserna vid bredden i Upplands- Väsby och vid laddplatser i köpcentren runt stan.

#n • Uppdaterat: 2018-01-13 09:25
Raywave

PREVIA - om du talar om motorvärmarsladd så är det mycket jobbigare. Jag hade det på förra bilen, den satt lågt ner vid stötfångaren fram o man va tvungen att böja sig ner o kontakten va krånglig att få i. Nu har jag laddhybrid o det går på tre sekunder att plugga in, kontakten sitter i ståhöjd. Det är superbekvämt att plugga in när man kommer hem - o slippa tankeländet istället. Jag tankar kanske var tredje månad nu. Och min fru pluggar också in...

#o • Uppdaterat: 2018-01-13 09:34
LennartJ

Previa, antagligen för att du inte vill se. Jag ser åtskilliga kvinnor som pluggar in Laddkabeln, och Laddplatserna är nästan alltid fullbelagda där jag bor. Laddar själv i garaget och tankar ungefär var fjärde månad. När jag får min rena el-bil, blir det noll.
Sedan detta tjat om räckviddsångest. Det är uppfunnet av fossilbilsåkare.

#p • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

PREVIA.
Sannolikt har samtliga kommuner en regel i lokala stadgan om max 1 minut tomgångskörning. Vidare finns i Vägtrafikförordningen en regel som förbjuder förare att lämna kvar nycklarna i bilen då man avlägsnar sig från fordonet. Av säkerhetsskäl. Fordonet ska inte vara tillgängligt för "tredje person". Lämnar man dessutom bilen med motorn igång är det klockrent med böter. Vilhelmina Taxi, som körde viss lokaltrafik i Umeå lämnade för några år sedan en buss med motorn igång under 30 minuter. Skyllde på att den kom från service och att man ville testa lite. Böter på runt 5-6000 kr. Har inte riktigt klart för mig hur VIB utför sina vintertester på långtestbilarna, men det är kanske läge att se över rutinerna.

#q • Uppdaterat: 2018-01-13 10:47
Lasse L-on

1/2 ton batteri i bilar kan inte vara rätt väg att gå med allt vad det medför för dimensionering tyngd och slitage på bilen. Ett mindre batteri som kompletteras med en bensinmotor som även klarar biogas klarar många mil billigare och är mer användbar och kanske till mindre miljöpåverkan. Bilar för närtransport behöver inte så stort batteri och där passar då rena mindre elbilar bättre. Dessa bilar tar även mindre plats vilket passar bra i städer som har ont om plats för t.ex. parkering. Att beskatta bilar i städer skulle man kunna ta in markytan den behöver. På så vis kan man styra till mindre bilar för vardagligt bruk medan man hyr större bilar mer.

#r • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Har man problem med att plugga in en motorvärmarkabel, har man bergis också problem med att få på sig byxorna rätt varje morgon! Trams!

#s • Uppdaterat: 2018-01-13 14:48
Styggavargen

Lasse L-on, folk vill ha sina 2,5 tons El SUVAR... men visst, jag håller med dig till fullo. Bara idén att tex stoppa ett batteri i en Outlander SUV är vansinne rent energimässigt. Därför tror jag många äldre bilar (10-15 år) faktiskt är miljövänligare än många nya, just pga bilens vikt. Det enda som kompenserar en SUV idag är bättre drivlina, men antagligen är den sämre ur miljöperspektiv än en 10 år gammal bil (ur samma storleksklass).

#t • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

New York City stämmer nu fem av dom största oljebolagen för uppkomna och beräknade framtida skador pga klimatförändringar orsakade av bolagens verksamheter. Vidare höjs röster för att omplacera det avsevärda kapital avseende pensionsfonder som tidigare investerats i bolagen. Det rör på sig.

#u • Uppdaterat: 2018-01-14 12:54
A.L

Lasse J. Ja det går ju att göra pengar på allt!

Att sitta och applådera sådant slöseri är inte lika självklart för mig - som det tycks vara för dig. Jag får ju betala det.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.