Opel Astra K (femte generationen)

217 inlägg 0 nya

En bil med bra autoläge så fungerar det perfekt. Om bakljusen tänder och släcker i olika situationer kanske är fult, men vad spelar det för roll? Att bakljusen inte lyser på många bilar i bra ljusförhållande spelar inte heller någon roll då de inte tillför något, men problemet är de som inte själva har koll att de åker runt med ljusen släckta i skymning eller dåligt väder för att de har en lösning med allt för dålig/okänslig/ingen regnsensor som gör att bilister kör omkring svart i bak, när ljusen behövs.
Fast i det stora hela håller jag med dig Christer, varför skall bakljusen INTE lysa?

*Robban

Det är förbryllande för mig. För det första blir bilen oftast snyggare med bakljus på. För det andra signalerar man till övriga trafikanter att man är aktiv i trafiken. på större vägar spelar det kanske ingen roll men i villaområde tycker jag faktiskt att det gör skillnad. Det kanske beror på att jag​ är en dålig förare, men om dåliga förare blir hjälpta av det kanske det är en bra åtgärd

En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

På Skoda sedan 2010 har det varit auto läge och det sitter förmodligen en skymnings diod någon stans som växlar mellan varsel och halvljus med bakljus så fort det skymmer lite grand eller regnar. Varför behöva bry sig.

Ok. Ingen motorväg ? Eco ? Vad menar du

mso 1000. . Min Förbrukning och kostnader på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Skidoo varför släcka lampan överhuvudtaget?

En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

mso 1000 wrote:
Ok. Ingen motorväg ? Eco ? Vad menar du

Jo, det går motorväg på ECO.
Det står instruktionsbok. ECO är däcktryck 3,0 bar för sänka bränsleförbrukning.Tidigare var 2,2 bar för komfort.
Jag märkte båda 2,2 och 3,0 bar som känner inte guppkörning men det är lite stötig på 3,0 än 2,2 bar.
Jag känner mycket bättre för komfort är rätt stabilt och komfort både 2,2 och 3,0 bar på min Astra utan att göra irriterar guppkörning.
Mycket bättre komfortfjädring och är nöjd med min bil Astra än jag hade tidigare Toyota Auris är hopplös guppkörning.

Tja själv är jag svårt störd på precis varenda bil i trafiken utan tända bakljus, därför är en bil där bakljusen kan släckas på autoläget under några förhållanden överhuvudtaget, en bil där autoläget ej kan användas för mig.
Det fungera utan problem eftersom jag är van vid en gammal bil utan alla moderna "onödiga" prylar, så det finns inget att sakna, är man van vid annat är det nog inte lika självklart att tacka nej.

Jag kör alltid med halvljus på och därmed är också bakljusen påslagna. Det känns helt enkelt säkrare för omgivningen.

Varför bry sig. Auto läge så kan man bry sig om annat istället

Med ljusvredet alltid ställt på "halvljus" så behöver man absolut inte bry sig om nåt annat - och bakljusen är alltid tända till gagn för övriga trafikanter. Allt "automatiskt" är inte jämt bra även om mycket kan vara det. Bristen är väl främst EU-tokeriet om att bakljusen inte behöver lysa när DRL-ljusen är påslagna.

Jag har mer besvär med att var annan bilist ligger på 82 där det är nittio och 102 där det är 110 på grund av dåliga mätare på var och var annan bil. Kör man 10 mil om dan så är det inte kul.

Ja, det var minsann riktigt allvarliga problem du har att hantera, skidoo1238. Sen är det nog ovanligt idag med 8 km/t felvisning vid 90 km/t hastighet - på mina bilar under senare år har det snarare legat runt 3--4 km/t. Sen betyder inte 90-skyltarna att man skall köra minst 90 km/t...

Toyotabilarna jag haft visar tyvärr så mycket fel (7-8).

Har haft tidigare Toyota Auris var 88 km/h på instrumentpanel med både analog och digital men gps i verkliga väg är 80 km/h.
Nuvarande min bil Opel Astra var 88 km/h i verkliga väg är 82 km/h.
Färddator var snål fel 0,4 L/100 km än i verkliga tank på Auris. Färddator var snål fel 0,2 L/100 km än i verkliga tank på Astra.
Tycker det var dålig på Toyota för stort avvikelse fel än Opel!

Sådär då har jag hämtat ut en sports Tourer idag. Kan börja med att berätta att om man vill att baklyktorna ska lysa är det bara att sätta på halvljuset. När man stänger av bilen stänger den också av lyset även om man inte har ljuset på auto

En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

Jovisst, så var det också på 2016, den levererades med avstängda bakljus, man fick själv gå in på skärmen och ändra inställningen till PÅ för att de skulle lysa.

Just har jag tankat 4 ggr med full tank i verkliga förbrukning med sommardäck, flera dagar med kallstarter och blandad körning.

Den 21/4. 43,58 liter. 84,36 mil = 0,517 L/mil. Utan ECO.
Den 10/5. 42,99 liter. 86,42 mil = 0,497 L/mil. Utan ECO.
Den 29/5. 45,50 liter. 90,14 mil = 0,505 L/mil. Med ECO.
Den 20/6. 45,18 liter. 94,16 mil = 0,480 L/mil. Med ECO.

Min Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo manuell är otroliga låg bränsleförbrukning efter totalt 0,499 L/mil på 4 tankning och 2 månader körning är 11% överförbrukning än fabriksuppgift är ju väldigt lite skillnad därför kallstarter har ingen fabriksuppgift och nöjd :-)

Gf. Riktigt bra . Vad är det för vägar och hastigheter i blandade körningen. Jobb pendlar du när du kör 180 mil på en månad.

mso 1000. . Min Förbrukning och kostnader på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tankar du på samma bensinstation och pump varje gång GF?

I love .....lamp.

mso 1000 wrote:
Gf. Riktigt bra . Vad är det för vägar och hastigheter i blandade körningen. Jobb pendlar du när du kör 180 mil på en månad.

Tack. Körde pendla hemmet och jobbet 6 mil om dagen och på landsväg är 70 - 80 skylt körde jag 78 och 88 km/h på både digital och analog i verkliga gps väg är 72 och 82 km/h. Jag körde 150 mil per månad i snitt. Ibland kör lite och mycket. Landsväg är krokig både gasa och släpp med både upp och ned backe ca 80% med farthållare och körde stadkörning 15% och motorväg 5% ca 120 km/h.

Lägg till ny kommentar