Nästa artikel
Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år
Nyheter

Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år

Publicerad 11 januari 2018 (uppdaterad 12 januari 2018)
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är den vanligaste laddbara bilen i Sverige just nu.
I nuläget rullar över 45.000 elbilar och laddhybrider på svenska vägar. I slutet av 2018 tror intresseorganisationen Power Circle att det kommer att vara nästan dubbelt så många.
2017 växte beståndet av laddbara bilar till med 17.287 stycken, enligt Power Circle. Det är en ökning med 62 procent jämfört med föregående år.
– Vi tror att omställningstakten ökar ytterligare 2018 och spår att vi har ca 80 000 laddbara bilar vid årets slut. Växande laddinfrastruktur, fler elbilsmodeller med bra räckvidd och inte minst bonus-malus och ladda hemma-stöd bidrar under året. Det blir en spännande marknad att följa. Vår enda oro är att bilbranschen underskattar efterfrågan, med långa leveranstider till följd, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Power Circle nämner att det kommer att släppas flera nya elbilar under året, bland annat nya Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia Niro EV, Jaguari I-Pace och Audi e-tron quattro. Kanske även Opel Ampera-e, vars orderböcker sägs ha öppnats igen.

Sammanlagt har vi nu 45.395 elbilar och laddhybrider i Sverige varav 71 procent utgörs av laddhybrider och 29 procent är rena elbilar. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 2.881 stycken av samt Nissan Leaf (2 602 stycken). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE med 8.344 bilar och Mitsubishi Outlander PHEV med 7.647 bilar vanligast.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 625 laddpunkter fördelat på 1 263 laddstationer. Under 2017 ökade antalet publika laddpunkter med 76 procent.

Diskutera: Tror du att antalet laddbara bilar kommer att bli så många som det förutspås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-01-12 11:58
Grosser

+1 till L. Mäkinen
Jag förstår inte heller hur dessa sk. rapporter kan fortsätta spridas.

#c • Uppdaterat: 2018-01-12 12:08
Hackenbush

Elbilar är inte utan bromsvätskor, smörjmedel. Det är bara motorn som skiljer dem från vanliga fossilbilar. Det behöver man inte googla för att inse.

#d • Uppdaterat: 2018-01-12 12:34
Axa

Å andra sidan kanske det med elbilar finns bättre förutsättningar att folk behåller bilen längre än motsvarande fossilbil.

#e • Uppdaterat: 2018-01-12 14:48
Swemba

L.Mäkinen, hur menar du att batterifordon "smidigare kan fyllas med energi"? Jag skulle säga att det är tvärtom. Energitätheten är betydligt lägre och det tar enormt mycket längre tid att fylla ett batteri med energi jämfört med motsvarande mängd drivmedel.

#f • Uppdaterat: 2018-01-12 15:25
LennartJ

Swemba. När du kommer hem på kvällen och parkerat bilen, pluggar du in sladden från Laddboxen i bilen. När du skall köra iväg nästa morgon är bilen fulltankad. Smidigare kan det inte vara, behöver inte åka iväg för att tanka.

#g • Uppdaterat: 2018-01-12 16:13
Swemba

@LennartJ, att fippla med en lång kabel varje kväll, jämfört med att tanka på en mack längs vägen varannan vecka, är jag klart tveksam till om det är enklare. Lägg där till de gånger din hemmaladdning inte räcker till utan du behöver tanka på vägen ...

#h • Uppdaterat: 2018-01-12 16:38
LennartJ

@Swemba. Lång?? den är 4 meter. Lika enkelt som att plugga in en motorvärmarkabel.

#i • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Grosser.
Dessa "rapporter" sprids dels via sociala media och genom etablerade medias "nyttiga idioter". Vi har väl i minne den sensationella nyheten "att elbilar skitar ner mer än fossilbilar, pga högre vikt." Anammades per omgående av slaskpressen. Studien knöts till ett känt universitet i Storbrittanien , vilka förnekade samröre. Tydligen hade någon tidigare anställd författat smörjan på uppdrag av några fossila intressenter. Vi får räkna med att den här typen av "information" kommer att öka. så sök alltid källan så kommer nog bitarna att falla på plats. Ett litet exempel: Bröderna Koch, USA;s republikanska parti;s största bidragsgivare satsar nu minst 20 miljoner dollar i kampen mot solenergi som komplement till sitt pågående korståg mot elfordon, så fler "sanningar" är att vänta.

#j • Uppdaterat: 2018-01-12 18:34
L. Mäkinen

Swemba,
Jag tänkte främst på när bilen kör själv till påfyllning.
Att jag efter 12000 mil med laddbar bil själv trivs mycket bättre med att koppla in en sladd dagligen än att åka och tanka flera gånger per månad är bara att konstatera. Jag har ett ärende hemma, men aldrig någonsin på en bensinstation förutom bränsle.

#k • Uppdaterat: 2018-01-12 19:09
adzam

är det elbilar som gäller om 10 år?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.