Ny BMW beställd

78 inlägg 0 nya

A.L wrote:
Och trots bullret måste jag säga att det är svårt att inte trivas bakom ratten i denna vagn. Fin körkänsla, man sitter fint i m-stolarna och alla reglage och instrument sitter precis där man väntar sig. Allt fungerar ypperligt. Ett klart plus är snabbknapparna till menyn, där man kan komma till telefon, navigation och ljudsystem med en snabbtryckning istället för via menysystemet,. Sitter man och kör och vill byta låt (via Spotify) eller ringa till någon, alternativt kolla kalender och mail så slipper man alltså manövrera sig genom menyn utan har information ett knapptryck bort.

Ett knapptryck bort. Det genomsyrar väl all tysk ingenjörs konst i bil industrin till skillnad från många andra där man knappt kan ändra värmen utan instruktions bok. Lite överdrivet men inte helt osant.

MVH AL

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

L. Mäkinen wrote:
Känner du inte att det skakar och lever om en massa när bilen står på tomgången eller körs på låga varv?
Angående M-paketet så innehåller väl det stolar med utdragbart benstöd också? Jag har kört BMW med andra stolar och får inget stöd för benen i dem.

Om vi börjar med stolarna så finns där utdragbart benstöd, helt korrekt. Dessutom kan man "krama åt" svanken och ryggen med hjälp av en knapp. Så stolarna är långt mycket bättre än "träbänkarna" som satt i tidigare BMW. Men vill man ha riktigt fin sittkomfort i en BMW får man köpa till komfortstolarna. De är riktigt bra (hade dem i min F11).

Vad drivlinan är 3-serien avgjort bättre än X1. I den sistnämnda rister det en del och låter lite väl mycket på tomgång. I trean är det inte lika påtagligt och vibrationer på låga varv har jag inte märkt av ö.h.t - kanske på grund av att automatlådan jobbar så smidigt.

Men saker är relativa. Jämför man en dieselfyra med forntida BMW-sexor är traktorgången påtaglig. Jämför man med spisen jag har i min egen bil, en XC70 D4 AWD, är BMW:n en ren fröjd. Men i jämförelse med Volvos nya VEA, eller PSA:s fina dieslar, så är BMW:n lite hårdare i gången. Men det är den värd då den har många andra företräden, framförallt med avsikt på kraft och bränsleåtgång.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

mso 1000 wrote:

Ett knapptryck bort. Det genomsyrar väl all tysk ingenjörs konst i bil industrin till skillnad från många andra där man knappt kan ändra värmen utan instruktions bok. Lite överdrivet men inte helt osant.

Ja ergonomin är mycket bra. Det enda som kan diskuteras är rattvärmens placering - den sitter gömd till vänster och tog ett tag innan jag upptäckte i X1:an likaså). I övrigt är det enkelt att hantera, inte som i vissa japanska eller franska kärror där man får leta med ljus, lykta och gärna förstoringsglas efter vissa funktioner.

Bild 1-2: Rattvärmeknappen (idiotisk placering)


MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

Ja den placeringen av rattvärmens knapp var rejält kul;-) Var det f.ö.inte ett visst märke som hade en lika väl dold knapp för stolsvärmen. Hur tänker man? Sannolikt inte så där värst skarpt.

Vad gäller utrymmen, så följer väl 3-serien samma spår som MB C-klass och Audi A4 - de blir med tiden alla större. En klassiker i detta avseende är att följa Golf Mk1 till den nuvarande - det är m.a.p. storleken helt andra bilar.

Va konstig att BMW sitter illa gömd strömbrytare rattvärme.
Min bil Opel Astra sitter rätt placering strömbrytare rattvärme vid klimatanläggning

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

A.L wrote:
L. Mäkinen wrote:Känner du inte att det skakar och lever om en massa när bilen står på tomgången eller körs på låga varv?
Angående M-paketet så innehåller väl det stolar med utdragbart benstöd också? Jag har kört BMW med andra stolar och får inget stöd för benen i dem.
Om vi börjar med stolarna så finns där utdragbart benstöd, helt korrekt. Dessutom kan man "krama åt" svanken och ryggen med hjälp av en knapp. Så stolarna är långt mycket bättre än "träbänkarna" som satt i tidigare BMW. Men vill man ha riktigt fin sittkomfort i en BMW får man köpa till komfortstolarna. De är riktigt bra (hade dem i min F11).
Vad drivlinan är 3-serien avgjort bättre än X1. I den sistnämnda rister det en del och låter lite väl mycket på tomgång. I trean är det inte lika påtagligt och vibrationer på låga varv har jag inte märkt av ö.h.t - kanske på grund av att automatlådan jobbar så smidigt.
Men saker är relativa. Jämför man en dieselfyra med forntida BMW-sexor är traktorgången påtaglig. Jämför man med spisen jag har i min egen bil, en XC70 D4 AWD, är BMW:n en ren fröjd. Men i jämförelse med Volvos nya VEA, eller PSA:s fina dieslar, så är BMW:n lite hårdare i gången. Men det är den värd då den har många andra företräden, framförallt med avsikt på kraft och bränsleåtgång.
MVH AL

Komfortstolarna i F11 är utsökta,där talar vi komfort...

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

GF wrote:
Va konstig att BMW sitter illa gömd strömbrytare rattvärme.
Min bil Opel Astra sitter rätt placering strömbrytare rattvärme vid klimatanläggning

Och jag säger "starta rattvärmen"...

renault megane hade en riktigt dålig rattvärmeknapp. när jag provkörde den blev ratten så varm att jag var tvungen att stänga av den... det tog fem minuter att hitta knappen under instrumentpanelen vid vänster knä...

En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

junkers wrote:
GF wrote:Va konstig att BMW sitter illa gömd strömbrytare rattvärme.
Min bil Opel Astra sitter rätt placering strömbrytare rattvärme vid klimatanläggning
Och jag säger "starta rattvärmen"...

Rattvärme strömbrytaren som inte lyser gul lampa är läge off och tryck en gång till lyser gul lampa är läge on och tryck en gång till slocknar lampa är läge off. On läge, när det lyser är kontinuerligt är hela tiden är ingen automatisk avstängning!
Exempel bakdefroster trycker man en gång lyser gul lampa går kontinuerlig tills ca 20 minuter går automatisk stänger av slocknar gul lampa eller om man vill stänger av tidigare exempel 1 till 19 minuter då tryck en gång till läge off.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

AL, jag är rätt övertygad om att det är Run-flat-däck som sitter på. På svenska vägar är det inte positivt för ljudkomforten.

Ja GF och Audi, så skall rattvärmen vara placerad. Hade en Kia Ceed tidigare, en kombi, och även där satt rattvärmen i ratten.

I denna BMW känns den inslängd i efterhand. Ungefär som att den svenska importören kommit på att vi bör ha rattvärme när vi säljer bilar för +300k på den svenska marknaden.

Så även solen har sina fläckar.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

junkers wrote:
GF wrote:Va konstig att BMW sitter illa gömd strömbrytare rattvärme.
Min bil Opel Astra sitter rätt placering strömbrytare rattvärme vid klimatanläggning
Och jag säger "starta rattvärmen"...

-:). Fast personligen tycker jag inte att röststyrningen i V90 alltid gör rätt, utan kan göra både fel och bli osäker ibland. Dessutom kräver det uppmärksamhet för att inte deaktiveras och för att få igång det krävs en knapptryckning.... Så helt friktionsfritt fungerar det inte som jag upplevt det.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

boota wrote:
renault megane hade en riktigt dålig rattvärmeknapp. när jag provkörde den blev ratten så varm att jag var tvungen att stänga av den... det tog fem minuter att hitta knappen under instrumentpanelen vid vänster knä...

Jo, det där med ergonomi brukar vara sisådär på Renualt :-)

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

Swemba wrote:
AL, jag är rätt övertygad om att det är Run-flat-däck som sitter på. På svenska vägar är det inte positivt för ljudkomforten.

Ja det sitter (tyvärr) Run-flat på den. I sommarutförande är de betydligt bättre än de som sitter på firmans X1:a, där det spårar rejält. Men man upplever en viss spårkänslighet och de bidrar garanterat till det höga vägljudet likaså. I min förra F11 valde jag därför bort dem medvetet, och fick en tyst och mer spårsäker bil.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

A.L wrote:
I min förra F11 valde jag därför bort dem medvetet, och fick en tyst och mer spårsäker bil.

En fråga om detta. Lyckades du beställa bilen utan RFT, eller köpte du nya däck i efterhand?

Jag ställde det som krav i samband med köp- och leverans, men fick betala extra för själva tjänsten att byta ut däcken då BMW centralt inte var helt pigga på det tillvägagångssättet. Men det gick, annars hade de tappat affären (sa jag).

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

A.L wrote:
junkers wrote:GF wrote:Va konstig att BMW sitter illa gömd strömbrytare rattvärme.
Min bil Opel Astra sitter rätt placering strömbrytare rattvärme vid klimatanläggning
Och jag säger "starta rattvärmen"...
-:). Fast personligen tycker jag inte att röststyrningen i V90 alltid gör rätt, utan kan göra både fel och bli osäker ibland. Dessutom kräver det uppmärksamhet för att inte deaktiveras och för att få igång det krävs en knapptryckning.... Så helt friktionsfritt fungerar det inte som jag upplevt det.
MVH AL

Röststyrningen är grym, har upptäckt att den förstår "Jag fryser" och "Jag är varm", det räcker för att höja eller sänka tempen.

A.L wrote:
Jag ställde det som krav i samband med köp- och leverans, men fick betala extra för själva tjänsten att byta ut däcken då BMW centralt inte var helt pigga på det tillvägagångssättet. Men det gick, annars hade de tappat affären (sa jag).
MVH AL

Samma gjorde jag med X5'an. Den levererades dock med RFT och så fick de byta hos återförsäljaren. På den släta asfalten i Tyskland märks det säkerligen inte om man har RFT eller ej, men hemma i Sverige, runt Stockholm och våra Europavägar är det döden för komforten.

junkers wrote:

Röststyrningen är grym, har upptäckt att den förstår "Jag fryser" och "Jag är varm", det räcker för att höja eller sänka tempen.

Nyfiken fråga? Hur många grader höjer eller sänker den? 1 grad? Måste du säga att du fryser två gånger för att höja 2 grader? Utveckla informationen tack!

Det är diesel som får världen att snurra!

En grad!
Men jag tror att det ska gå att säga jag fryser fortfarande för att få högre höjning, har ej testat.

Vill man ha en viss temperatur säger man naturligtvis vad man vill ha.

Lägg till ny kommentar