Nästa artikel
Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år
Nyheter

Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år

Publicerad 11 januari 2018 (uppdaterad 12 januari 2018)
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är den vanligaste laddbara bilen i Sverige just nu.
I nuläget rullar över 45.000 elbilar och laddhybrider på svenska vägar. I slutet av 2018 tror intresseorganisationen Power Circle att det kommer att vara nästan dubbelt så många.
2017 växte beståndet av laddbara bilar till med 17.287 stycken, enligt Power Circle. Det är en ökning med 62 procent jämfört med föregående år.
– Vi tror att omställningstakten ökar ytterligare 2018 och spår att vi har ca 80 000 laddbara bilar vid årets slut. Växande laddinfrastruktur, fler elbilsmodeller med bra räckvidd och inte minst bonus-malus och ladda hemma-stöd bidrar under året. Det blir en spännande marknad att följa. Vår enda oro är att bilbranschen underskattar efterfrågan, med långa leveranstider till följd, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Power Circle nämner att det kommer att släppas flera nya elbilar under året, bland annat nya Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia Niro EV, Jaguari I-Pace och Audi e-tron quattro. Kanske även Opel Ampera-e, vars orderböcker sägs ha öppnats igen.

Sammanlagt har vi nu 45.395 elbilar och laddhybrider i Sverige varav 71 procent utgörs av laddhybrider och 29 procent är rena elbilar. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 2.881 stycken av samt Nissan Leaf (2 602 stycken). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE med 8.344 bilar och Mitsubishi Outlander PHEV med 7.647 bilar vanligast.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 625 laddpunkter fördelat på 1 263 laddstationer. Under 2017 ökade antalet publika laddpunkter med 76 procent.

Diskutera: Tror du att antalet laddbara bilar kommer att bli så många som det förutspås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-11 18:01
Peter E

Väldigt svårt att veta hur många(eller få) det kommer bli.
Det lutar åt att innan årets slut kommer det i alla fall stå en laddbar bil på min uppfart. Modell.....vete tusan än. Förmodligen från VW(surprise...) ;-)

#2 • Uppdaterat: 2018-01-11 19:54
Hardyman

Oj ! Så många laddbara bilar? Då kommer regeringen beskatta dem på ett eller annat sätt. De bilar minskar ju inkomsten får regeringen....

#3 • Uppdaterat: 2018-01-11 22:00
mso 1000

Om två tre år när det är många att välja på står det nog en SMART laddhybrid på min infart.
Ingen extrem hög suv utan nåt med rimligt inköpspris och funkar för ett skotersläp och semesterresan för fyra och har en vettig effektiv uppvärmning.
Bilar typ outlander höghus med en törstig omodern bensinare går fet bort för mig och sjukt att på fjällresan med familjen ligga på större förbrukning än som gamla 740n på en laddhybrid av i dag.
Man skall kunna frakta familjen med bensin och Ligga på max 0,5-0,55 och samtidigt kunna åka på el i stan och till jobbet.

#4 • Uppdaterat: 2018-01-12 08:38
LennartJ

Jag har beställt en e-golf 2018.

#5 • Uppdaterat: 2018-01-12 09:35
L. Mäkinen

Mitt hushåll får nästa laddbara bil våren 2020 enligt nuvarande plan. Sen ska det bli en till 9 månader senare.

#6 • Uppdaterat: 2018-01-12 09:43
A.L

Och då återstår bara frågan huruvida övergången till eldrift är en bra eller dålig lösning? Samt om den är miljömässigt och ekonomiskt vettig.

Utan att ha satt mig in i frågan på ett djupare plan (läs: jag är påverkar med bra argument) tror jag inte att elbilarna är lösningen på vare sig miljö- eller energiproblemen. De är bara en halvmesyr.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2018-01-12 10:42
L. Mäkinen

Jag tror att stadiet med att man äger sin transportklump har en bortre gräns som inte ligger alltför avlägset och att batterifordon lämpar sig väl som transportpodar i och med att de smidigare kan fyllas med energi än fordon som drivs med flytande eller gasformiga drivmedel. Bakom ratten är elmotorer att föredra av bullerskäl, körbarhet och vibrationer. De är dessutom utan lokala utsläpp vilket är en fördel i staden. Kan man ha stora kraftverk där man utvinner energin finns möjlighet till effektiv rening (om nödvändigt). Totala energiåtgången från energiutvinning till hjul är låg vid batteridrift främst tack vare få omvandlingar av energislag. I tassemarkerna finns alltid möjlighet att generera elektricitet på olika sätt vilket är en fördel gentemot att frakta vätskor eller gaser per lastbil till några få kunder.

#8 • Uppdaterat: 2018-01-12 10:47
Hackenbush

Det enda elbilen är bättre på för miljön är utsläppen vid körning för övrigt är den lika skitig som vilken bil som helst vid tillverkning, skrotmaterial, reservdelar o.s.v. dessutom kommer hanteringen av uttjänta batterier som knappast kan hänföras till en förbättring av miljön.

#9 • Uppdaterat: 2018-01-12 11:07
kuredh

Håller helt med Hackenbush. Tillverkningen av batterierna till "miljöbilarna" har en oerhörd negativ inverkan på miljön. Man kan köra tusentals mil med en dieselbil innan utsläppen blir i närheten av just batteritillverkningen till en enda bil. Googla gärna får ni se.

#a • Uppdaterat: 2018-01-12 11:37
L. Mäkinen

Andra bilar har diverse oljor som byts regelbundet samt betydligt fler komponenter som ska gjutas och maskinbearbetas och den artikel som brukar spridas om batteriernas miljöpåverkan visade sig negligera olika saker i jämförandet med fossilbilar och eftersom den fick stor spridning av oljekramare är googlandet inte ett bra sätt att hitta informationen.
För övrigt anser jag att man bör ta fram källor till påståenden man kommer med och inte be andra leta efter dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.