Nästa artikel
Provkörning: Subaru Impreza (2017)
Nyheter

Provkörning: Subaru Impreza (2017)

Publicerad 23 december 2017
Formspråket är helt nytt och inspirerat av japansk kalligrafi, enligt Subaru. Ändå ser Impreza ut nästan precis som förut.
Efter några års frånvaro gör Subaru Impreza comeback i Sverige. Det märks inte utvändigt men modellen är sprillans ny.

Impreza har ingått i Subarus sortiment sedan 1992 men de senaste åren har modellen inte tagits in till Sverige. Importören har istället satsat på den höjda versionen XV.

Men i början av nästa år kommer Impreza tillbaka. Bilen är ny från grunden och bygger på samma teknik som senaste XV.

När man ålar sig ner i sätet märker man att Impreza är låg. Markfrigången är bara 13 cm, nio cm lägre än XV. Det gäller att inte bli övermodig på oplogade vägar. 

Typiskt för märket är permanent fyrhjulsdrift standard. Kombinationen av låg halvkombi och seriös fyrhjulsdrift gör Impreza till en udda fågel.

Körupplevelsen är också ganska annorlunda. I låg fart är bilen överraskande tung att ratta. Först när hastigheten ökar blir styrningen lättare och kommer till sin rätt. På kurviga vägar trivs Impreza utmärkt. Bilen rör sig direkt och stadigt, fjädringen är fast men inte för hård. Trots 18-tumsfälgar är åkkomforten godkänd. På grov asfalt, däremot, bullrar det friskt från däcken.

Motoralternativen är två: 1,6-liters bensin på 114 hk eller tvåliters bensin på 156 hk. Båda är boxermotorer utan turbo som kopplas till en steglös kedjedriven växellåda. Diesel och manuell låda har strukits från utbudet men inom ett år ska en hybrid med stöttande elmotor komma.

”Stora” motorn är måttligt stark men så länge man är försiktig med gaspedalen kommer drivkraften mjukt och smidigt. Vid större gaspådrag aktiverar växellådan sju konstgjorda växlingssteg i ett försök att imitera en vanlig automatlåda. Ändå är gasresponsen ganska slö och vid kraftigare acceleration låter motorn mycket och ansträngt. 

Invändigt har Subaru tagit ett kliv framåt. Materialen känns mer påkostade än tidigare och stolarna är sköna. CD-spelare blir allt ovanligare i nya bilar men är standard i Impreza, blåtand och telefonspegling likaså.

Att bilen blivit 3,5 cm längre märks i baksätet. Två vuxna har gott om utrymme. Mittbältet är upphängt i C-stolpen och länkas fram via en krok, rätt bökigt.

Lastutrymmet sväljer aningen mer bagage än tidigare men den stora förbättringen är att öppningen blivit tio cm bredare. Skidlucka ger extra lastmöjligheter. Fälls baksätet blir det en liten kant. Insynsskyddet lämnar glipor på sidorna.

I Japan utrustas Impreza med en krockkudde i motorhuvens bakkant som skyddar fotgängare men den finns inte på svensksålda bilar. Automatisk nödbroms är däremot standard. Euro NCAP har ännu inte testat modellen men den japanska motsvarigheten har utdelat rekordhöga säkerhetspoäng.

Svenska priser är ännu inte spikade men gissningsvis hamnar nivån 20 000 kr under motsvarande XV. Det blir 269 900 kr med tvålitersmotorn.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?

Subaru Impreza 2.0i-S Lineartronic

Pris, från kr: Inte fastställt.
Säljstart: Första kvartalet 2018.
Mått, cm: L 446/B 178/H 148.
Bagagevolym, l: 385–1 310.
Tjänstevikt, kg: 1 379.
Max dragvikt, kg: 1 200.
Motor: Fyrcylindrig bensinboxer, volym 1 995 cm3, max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, steglös automatlåda med sju inprogrammerad steg (CVT).
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Subaru XV, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra, Renault Mégane med flera.

Vad nytt?
Ny generation Impreza.

För vem?
Den som vill ha framkomlighet men inte en suv.

Plus:
Framkomlighet, säkerhet, framstolar, baksäte.
Minus:
Drivlina, låg markfrigång, anonym design.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-12-24 18:01
adzam

för 25 år sen har den bilen varit högsta mode

#m • Uppdaterat: 2017-12-24 22:39
Styggavargen

Stoor, tittade du på nyaste modellen? Det skiljer 5 ynka gram. Allt snack med HVO kan du lägga ned, det funkar inte i längden. Hybrid och elmotor är framtiden med någon form av bränsle vi kan tillverka utsläppsfritt. Diesel är INTE framtiden för bilar.

#n • Uppdaterat: 2017-12-24 22:39
Styggavargen

Stoor, tittade du på nyaste modellen? Det skiljer 5 ynka gram. Allt snack med HVO kan du lägga ned, det funkar inte i längden. Hybrid och elmotor är framtiden med någon form av bränsle vi kan tillverka utsläppsfritt. Diesel är INTE framtiden för bilar.

#o • Uppdaterat: 2017-12-25 11:31
1

Steglös automat, det bästa som finns, men så förstör de känslan med att bygga in steg. Så korkat.
Men, med hybrid blir den värd en provtur. Snygg som få.

#p • Uppdaterat: 2017-12-25 12:28
A.L

Plocka samtidigt med bensen i den beräkningen Stoor - som är en faktor hos bensinbilar. Bensen är ett av de mest högcancerogena ämnen vi känner till idag, dessutom utan nedre tröskelvärden.

I takt med bättre reningsteknik och minskad andel bensinbilar har dock koncentrationerna av bensen sjunkit i våra tätorter.

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2017-12-25 16:05
HT19

Jag skrattar alltid när jag ser gubbar i Prius. Så jäkla osexigt!

#r • Uppdaterat: 2017-12-25 16:28
Pi

Tänk att i snart sagt varenda jäkla tråd så skall nån börja dra in utsläppsfrågor och hela tiden tala för sin sjuka mor - alltså rent konkret försvara sitt eget bilval. Det finns inga nyttiga utsläpp ifrån bilmotorer så vi kanske kan diskutera bilarna i sig istället för att varenda jäkla tråd skall översvämmas av bråk om vilken fossilbränsle-motortyp som är bäst för mänskligheten.

#s • Uppdaterat: 2017-12-25 16:29
A.L

Angående utsläppen så visar vetenskapliga mätningar att en dieselbil har 1/6 av bensinmotorns utsläpp. Dessutom utan ett av de mest farliga ämnen som bensinbilarna spyr ur sig, som WHO klassar som högcancerogent och som Karolinska institutet skriv spaltmeter med varningsrapporter om.

Det är fakta som är ytterst lätt att kolla upp, både i mätningar som inom den mest elementära kurslitteratur. Samtidigt är det också vettigt att man tar reda på vilka fordon och bränslen som påverkas i störst grad av nya skärpta utsläppskrav. Sanningen är nämligen att regelverket påverkar betydligt fler bensin- än dieselfordon. Tur är väl det;-). Cancer har vi nog av...

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2017-12-25 16:33
A.L

Javisst Pi. Det är korrekt.

Men när man gör religion av saker och ting och tar på sig en roll som korsfarare så uppstår det lätt konflikter med vetenskapen.
Det är den skiljelinjen som vi stöter på här i trådarna varje dag. Kunskap och bildning mot desinformatörer, fundamentalister och fabler. Det är och förblir varandras motsatser.

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2017-12-25 17:11
Pi

Kan kanske både A.L och leo_1 lägga ner sin tuppfäktning runt utsläpp och istället berätta lite om vad dom tycker om just denna bilmodell ? För nu är det ju också liiiite andra egenskaper än bilarnas olika utsläpp av onyttiga ämnen som bestämmer bilvalet för de allra flesta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.