Nästa artikel
Bidrag till hemmaladdare
Nyheter

Bidrag till hemmaladdare

Publicerad 19 december 2017 (uppdaterad 19 december 2017)
Volkswagen har sedan början av juli i år haft en kampanj där man bjuder på laddbox och installationen av den till alla som köper ny elbil eller laddhybrid. Från och med 1 februari 2018 har regeringen beslutat att hjälpa de som vill skaffa laddmöjligheter hemma.
Regeringen har beslutat att ge ekonomiskt stöd på upp till 10.000 kronor till ägare av elbilar och laddhybrider som väljer att installera en laddbox vid sitt hus.
Det så kallade ladda-hemma-stödet ska gå till privatpersoner som väljer att installera laddning för helt eller delvis eldrivna bilar hemma, vid sitt hus eller sin stuga, rapporterar Sveriges Radio. Stödet träder i kraft 1 februari 2018, men redan från 1 januari kan de som installerar en laddbox ansöka om pengarna retroaktivt. De ska täcka upp till hälften av kostnaden för laddpunkten och indragning av el. Som mest utbetalas 10.000 kronor i ladda-hemma-stöd.

– För dem som har inkomster som gör att man kanske drar sig för att göra en installation för att man tycker att det blir för dyrt eller för osäkert så ger vi detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering. Jag hoppas också att det ska ge en extra skjuts för de som har funderat på att skaffa en elbil nästa gång, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till Sveriges Radio.  

Diskutera: Tror du att det nya stödet i förlängningen får fler att köpa elbilar och laddhybrider?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-12-19 15:09
mso 1000

Om man sätter in en snabbladdare får säkert många säkra upp ett steg och får 1500:- eller vad det kan vara i högre fast avgift.
Ladda med vanlig 220v över natten skall aldrig vara problem eller ge värme om det inte är något fel i kåken.

#c • Uppdaterat: 2017-12-19 15:26
VOCANDERS

På något vis tycker jag att staten och vägverket först skulle satsa på underhåll av våra vägar. Det är mer angeläget

#d • Uppdaterat: 2017-12-19 16:17
Arne Nilsson1

Om staten hade krävt att varje hus skulle försetts med en bensinpump när bilar började synas för lite mer än hundra år sedan så hade bilen aldrig slagit igenom. Om varje bostad ska kunna husera en eller flera elbilar som laddas så måste hela elförsörjningen i Sverige göras om totalt. Så länge bara en bråkdel av alla som köper ny bil väljer elbil så funkar det. Elbilar som drivs med ström som hämtas i vägguttag är en återvändsgränd. Liksom vurmen för etanol och sen diesel, nu elbilar så kommer miljömupparnas idéer hamna på utvecklingens sopstation. Så länge de inte producerar energi på vettigt sätt så spelar det ingen roll om man tankar bensin eller diesel direkt eller om man tar omvägen över el. Dessutom, man kan ha med sig reservdunk om man har fossildriven bil. Hur går det med elbil? Ett litet elverk i bakluckan och en sladd som man drar ut vid behov?

#e • Uppdaterat: 2017-12-19 16:19
stonebreaker

Denna regering (S och MP) fortsätter att gynna dom välbeställda och sparka på dom fattiga, i Sthlm innerstad vill man förbjuda äldre dieslar (dom rika köper en ny dieselbil), man vill ha mer trängselskatt från dom som åker från förort till stan men att köra i city kostar ingen trängselskatt, nu skall villaägare få bidrag att fixa en laddstolpe, men många bor i lägenhet har varken p-plats eller laddstolpe.
S ... hur tänker ni?

#f • Uppdaterat: 2017-12-19 16:28
Bilräven

Som vanligt så kommer en, till synes, yrvaken minister in och ska "ge åt de fattiga".. Hur lite ska man tjäna för att minister Lövin ska ge ut < detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering >.?
Ska hon även "ge stöd" för själva bilköpet, tro - utöver miljöpremien? Eller kommer det först nästa år kanske..?
Köper någon en elbil - som kostar mellan 300.000 - 1.500.000:- ny, så får de väl inte "hicka" av att lägga till en laddare för ca 10.000:-. Det måste väl ändå ingå i elbils-köparens kalkyl!
En Tesla laddare kostar knappt 7.000:-. Monterat och klart av fackman blir totalen knappt 12.000:-. Så med minister Lövins bidrag blir den ju nästan gratis.. Den summan känns, för mig, som en "trygg och överkomlig investering" - efter att ha köpt bilen.. Så därför undrar jag igen - hur lite ska man tjäna för att få bidraget?

#g • Uppdaterat: 2017-12-19 17:10
Audi 60 L

Miljöpartiet fortsätter sin klasspolitik med att ge subsidier åt de förmögna. Kanske att man blir fartblind när man som riksdagsman eller kommunalråd tjänar cirka sjuttiotusen i månaden? De fattiga däremot de ska straffas med högre skatter på sina bilar och med höga bränslepriser. Helst ska de väl inte ha bil alls. Återigen blir bilen en klassmarkör.

#h • Uppdaterat: 2017-12-20 01:46
A.L

Fantastiskt att mp av alla väljer att subventionera transporter och utsläpp av fossila bränslen. Men vad gör man inte för att komma över riksdagsspärren.

Det mesta talar dock för att denna populism inte räcker för att rädda kvar mp vid makten. Och tur är väl det;-)

MVH AL

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2017-12-20 08:29
Ben39

Ett rejält eluttag gör laddningen säkrare och minskar brandrisken, Vanliga eluttag är normalt dimensionerade att leverera 10 A bara under korta perioder och inte särskilt lämpliga..
Sen kan man undra över elbilen av andra skäl Vad som händer om de flesta bilar har el och några miljoner bilar laddas samtidigt på natten.Vi måste säkert uppgradera kärnkraften och importera kolgenererad el när midvinterkylan biter - Vindkraft och solkraft är ett loppspott i Missippi när effektuttagen blir höga och regelbundna. Hur man än vänder sig har man ändan bak ...

#j • Uppdaterat: 2017-12-20 08:38
Jonire

Viktigt signalvärde, att gå över till el som energilager/energi som alternativ till fossilt. De flesta som klagar här skulle nog ändra uppfattning om de själva fick möjlighet att köra elbil eller elhybrid. Jag tror avundsjuka är där skon klämmer mest.

#k • Uppdaterat: 2017-12-20 09:24
Alfie

L Mäkinen. Diskussionen gällde inte den totala energikonsumtionen. Den gällde stödet till eluttag och ökade köp av El bilar och laddhybrider. Snälla håll dig till ämnet. Kanske man man inkludera konsekvenserna med ökad elförbrukning. Vänligen Alfie

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.