Nästa artikel
Kväveoxidutsläpp från dieselbilar fortsätter att öka
Nyheter

Kväveoxidutsläpp från dieselbilar fortsätter att öka

Publicerad 7 december 2017 (uppdaterad 7 december 2017)
Kväveoxidutsläppen minskar i hela fordonssektorn, förutom hos dieseldrivna personbilar.

Under de senaste åren har kväveoxidutsläppen halverats både från bensinbilar och tunga fordon men samtidigt har utsläppen från dieseldrivna personbilar fördubblats enligt Naturvårdsverkets mätningar.

̶ Överallt i Europa tas nu krafttag för att vända utvecklingen med höga halter av luftföroreningar från dieselbilar. De nya reglerna om miljözoner i städerna som regeringen har flaggat för behövs för att klara luftkvalitén i flera städer, säger Leif Holmberg, chef för Luftenheten på Naturvårdsverket.

FN håller just nu miljöförsamling med temat luftföroreningar. De följdsjukdomar som orsakas av föroreningar beräknas vara den främsta dödsorsaken i världen, i Sverige beräknas 5 500 personer avlida till följd av luftföroreningar varje år. Enligt Naturvårdsverket kommer det vara svårt för Sverige att nå miljömålen med nuvarande utveckling.

̶ De utsläppssiffror som Naturvårdsverket publicerar idag visar också på behov av kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av partiklar från vedeldning och från vägslitage orsakade av dubbdäck, säger Leif Holmberg. 

Diskutera: Hur tror du att utsläppsproblemen kan lösas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

#22 Benny.
Transportkostnaden inom Sverige skiljer marginellt, speciellt om man räknar in ökade utsläpp pga sämre bränsle, påvisad ökad kriminalitet i form av transport stöldgods, människosmuggling och bränslestölder knuten till den här verksamheten. Vinsten genom lägre fordons- och personalkostnader hamnar i fickan på ett antal mer eller mindre skumma öststatsåkerier.

#m • Uppdaterat: 2017-12-07 19:23
Peugo

Först borde man stoppa flyg/båttrafik från dom billiga länderna som gör alla skitprodukter (o förorenar sin närmiljö) som vi vill köpa billigt. Bättre att tillverka lokalt vad vi behöver, ingen skillnad fastän vissa produkter då blir allt för dyra. Inte behöver vi ha möjlighet att köpa allt och "slavarbete" borde förbjudas överallt i världen! Vi lever i en värld som förstörs en bit i taget...

#n • Uppdaterat: 2017-12-07 20:19
1

Dieselbilar och dubbdäck är fullständigt kass.

#o • Uppdaterat: 2017-12-07 20:38
walle_x

Stoppa ALLA skitiga, orenade utländska lastbilar som kör på våra vägar. Stoppa möjligheten att svenskar kör omkring i utlandsregistrerade skitiga dieselbilar, tokhöj skatten på gamla bilar med dålig avgasrening, både diesel och bensin. Undantag kan göras för hobbybilar som endast körs ett fåtal mil per år.

#p • Uppdaterat: 2017-12-07 21:03
Styggavargen

Dags att ändra tjänstebils reglerna som första åtgärd. Vi skulle nog behöva inför en övre gräns för vad en bil får släppa ut. Kanske börja "lätt" på 120 g/km (blandad körning). Hela världen måste gå ihop och fixa detta nu. Ozonhålet fixade vi, men om vi skall fixa vårat jordklot krävs regler globalt. Sedan måste folk sluta köra SUV och Pickup's och annat trams som bara ökar utsläppen. Det finns MPV och det finns praktiska Skåpbilar. Det finns idag snåla alternativ som väldigt få väljer. Hela stan är full av XC60 och andra "dieseltraktorer".

#q • Uppdaterat: 2017-12-07 21:28
Axa

Hm, hur tänker ni nu? Om e-handeln, eller handeln överhuvudtaget, ökar, så ökar transporterna. Det behövs nog betydligt fler PostNordbilar för att kunna leverera jämfört med för 20 år sedan. Dessutom så var köpvanorna annorlunda för 20 år sedan då man vid ett och samma köptillfälle handlade flera produkter samtidigt medan man idag e-handlar varorna styckvis oftast.

#r • Uppdaterat: 2017-12-07 21:29
Reverend Benny

När det gäller tjänstebilar så har man redan idag lite rabatt i form av sänkt förmånsvärde, detta tillsammans med att många bolag har ett miljötänk gör nog att tjänstebilsbilisterna är dom som ser till att vi har begagnade miljöbilar att köpa som privatpersoner.
Visst kan man göra mer och även globalt, men skillnaden mellan detta och problemet med ozonlagret (som fortfarande är ett problem och inte alls löst) är gigantiskt. Det finns inga enkla åtgärder denna gången och det kräver mkt mer av människan än att som med ozonproblemet, välja rätt typ av kylskåp.

#s • Uppdaterat: 2017-12-07 21:41
Reverend Benny

@Axa
Det finns nog inget enkelt svar, men ta t.ex. matkassar som körs hem. Dessa levereras ju hem till dörren, förhoppningsvis av en modern lastbil med bra rening och i tur och ordning till alla som beställt från ett centralt lager.
Om samma mängd människor tagit bilen till affären och då ska även maten transporterats dit så tror jag (observera tror) att det är sämre för miljön.
Samma gäller ju med beställningar då postgubben, som ändå levererar brev och paket till lådan, levererar till dig.

Om några år har vi kanske drönare och bättre fordon som gör dessa leveranser.

Men....att köpa en noname rakapparat på Wish som skeppas från Kina för 50 kronor med billigaste möjliga frakt och hoppas att den slinker igenom tullen, det gynnar knappast någon.

#t • Uppdaterat: 2017-12-07 22:07
Reinhard

Wish eller ej,merparten av småelektronik produceras i Kina så det spelar mindre roll om den köps direkt eller via "ombud".
Däremot "skeppas Wish "med billig snigelfrakt i fullpackade containers,oftast förhållandevis energieffektivt.
Kina oavsett.
Dessutom kommer det mesta från Wish hem med ordinarie postleverans,alltså inget mer åkande,snarare mindre.

#u • Uppdaterat: 2017-12-07 22:40
daem0n

Det är lögn och propaganda tyvärr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.