Nästa artikel
Nytt novemberrekord för nybilsförsäljningen
Nyheter

Nytt novemberrekord för nybilsförsäljningen

Publicerad 4 december 2017 (uppdaterad 6 december 2017)
Nybilsförsäljningen fortsätter gå bra i Sverige och även november bjuder på nya rekord. – Under de senaste 47 månaderna har personbilsregistreringarna ökat jämfört med året innan i hela 45 månader, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
I stort sett hela fordonssegmentet ökar jämfört med tidigare år och under november registrerades 32 484 nya personbilar i Sverige. Det är en ökning med 2,2 procent jämfört med förra året.

– Det var fortsatt turbofart på fordonsmarknaden i november. Nyregistreringarna av både personbilar och de totala lastbilsregistreringarna nådde rekordnivåer för en novembermånad. Personbilarna ökade med 2,2 procent och lastbilar totalt ökade med 12,1 procent, säger Bertil Moldén.

Nyregistreringarna av supermiljöbilar fortsätter också uppåt, hela 2 249 bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 gram per km såldes i november, 78 procent mer än förra året.

– Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna var 6,9 procent i november i år jämfört med 4,0 procent i november förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 5,0 procent, jämfört 3,5 procent samma period förra året. Även om det är en uppgång från låga nivåer i absoluta tal, så är det en positiv utveckling vi ser med ökad andel elbilar och laddhybrider i nybilsflottan, säger Bertil Moldén.

Dieselförsäljningen fortsätter däremot att minska. Under november var 40,9 procent av de nyregistrerade bilarna dieseldrivna, förra året var siffran 50,7 procent. En stor del av minskningen beror enligt Bertil Moldén på att allt fler tjänstebilsförare väljer plug-in hybrider som oftast har bensin som drivmedel i den fossila motorn.
Supermiljöbilarnas 10-i-topp november 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 458 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 254 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 241 st.
4. Kia Optima, laddhybrid, 239 st.
5. Volvo XC60, laddhybrid, 172 st.
6. Kia Niro, laddhybrid, 122 st.
7. BMW 225xe, laddhybrid, 95 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 83 st.
9. Renault Zoe, elbil, 77 st.
10.Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 74 st.
 
 

Bilmärkenas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 6301 st, 19,4%
2. Volkswagen: 5132 st, 15,8%
3. Kia: 2217 st, 6,8%
4. Toyota: 2029 st, 6,3%
5. Renault: 1920 st, 5,9%
6. BMW: 1797 st, 5,5%
7. Audi: 1712 st, 5,3%
8. Mercedes: 1641 st, 5,0%
9. Skoda: 1635 st, 5,0% 
10. Ford: 858 st, 2,6%
 

Bilmodellernas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 2115 st.
2. Volkswagen Golf: 1817 st.
3. Volvo S/V60: 1749 st.
4. Volkswagen Passat: 1532 st.
5. Volvo XC60: 1216 st.
6. Volvo V40: 962 st.
7. Volkswagen Tiguan: 849 st.
8. Toyota Auris: 585 st.
9. Skoda Octavia: 563 st.
10. Toyota Yaris: 550 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Tyvärr är nog inte den förväntade verkligheten en spegling av försäljningssiffrorna. Förmånsbilar/laddhybrider köps huvudsakligen av ekonomiska skäl, låg skatt. Min dystra verklighetsbild säger att alltför många i denna "dynamiska" bilbrukargrupp inte direkt prioriterar "sladdkörning".

#2 • Uppdaterat: 2017-12-04 17:33
Anders_O

leo_1
Kan du ge något konkret exempel på att dieselbilarna faktiskt är mer svårsålda och rasar i pris?

Tar man exempelvis en vanlig bil som VW Golf årsmodell 2014, alltså sämsta tänkbara alternativ (sista året med Euro 5) så finns det nästan exakt lika många bensin som diesel till salu på blocket.
Begränsar man miltalen till 9000 mil för att kompensera för att dieselbilarna har rullat längre så blir prisbilden i stort sett identisk mellan diesel och bensin.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-04 20:03
Styggavargen

Gott att diesel bilarna försvinner, en bil skall inte ens behövas drivas med diesel. Det är bränsle för traktorer och lastbilar. Jag vill däremot ser mer hybrider och rena elbilar. Varför inte en eldriven kombi/sedan? Får man en längd på 4.45 - 4.75 meter så står jag i kön direkt för köpa ny bil. Om bilen bara går 30 mil på en laddning gör mig inte så mycket, de få gånger kan man lösa transporten på annat sätt (tåg?) eller ladda på vägen.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-04 20:08
Styggavargen

Snåla bilar säljs enklast som begagnat, då undviker folk mycket utrustning, fyrhjulsdrift och alla andra onödiga saker som bara riskerar göra bilägandet dyrare. Förr var fyrhjulsdrivna bilar svårsålda som begagnat, och jag är benägen att tro att samma sak sker om några år. Fråga dig själv, vilken bil du själv valt att köpa som är 8-10 år gammal... låt oss säga att en bensin Golf mot en XC60 diesel? Många som köper dessa bilar har inte råd med större utgifter eller är ute efter en 2:a bil. En Golf är riktigt dyra som begagnat, undrar varför? En lyxmerca får du nästan "gratis" i förhållande vad den kostade ny! Undrar just varför?

#5 • Uppdaterat: 2017-12-04 21:32
J.L

Kan konstatera att laddhybrid är en bra kombination för resor till och från arbetet upp till 25-30 km. Få laddhybrider klarar mer än 35 km på en laddning. Jag anser att dieseln Euro 5-6 har fått oförtjänt dåligt rykte och ställer man den i jämförelse med en direktinsprutad modern bensinare är dieseln väsentligt snällare avseende partikelutsläpp. Som vanligt är ändan bak, vilket innebär att laddhybriderna med bensinmotor dras med mycket höga partikelutsläpp på grund av direktinsprutningen. En dieselhybrid är nog ännu mer tveksam i och med att katalysatorer och avgasrening får väldigt lång uppvärmningstid tack vare dieselns höga verkningsgrad.

#6 • Uppdaterat: 2017-12-04 22:01
J.L

En energideklaration av en plugin hybrid borde omfatta elenergi- och bränsleförbrukning. Har en Passat GTE och en Passat diesel där GTE:n ligger på mellan 2,5-3 kWh per mil, batterikapacitet på 8,9 kWh och bränsleförbrukningen bensin kring 0,7 l/mil. DieselPassaten ligger kring 0,47-0,49 l/mil vilket är 4,7 - 4,9 kWh/mil. Dieselns verkningsgrad är sannolikt 40-45 %, vilket översatt till el blir ca 2 kWh/mil. Elmotorns verkningsgrad med kraftelektroniksreglering kanske ligger på 80-85 %, har inte mätt hur mycket elenergi jag laddar med och räknat om systemverkningsgraden på hur långt jag kommer på varje inmatad kwh, ska undersöka detta.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-05 01:16
snabb95

Helt Rätt J.L @ Produktion av el förorsakar också CO2 utsläpp, oavsett hur elen produceras. Tidigare fick man inte bygga villor med direktverkande el för att man skulle spara på elenergin. Nu vill man dessutom stänga befintliga kärnkraftverk, kolkraftverk och oljekraftverk, samtidigt anser man tydligen att elen är gratis till laddhybriderna och kallar dem för Supermiljöbilar.

Nästa fråga är hur många tjänstebilsförare som kommer att använda sladden? Elen i batteriet kommer ändå inte att räcka lång bit av en tjänsteresa. Det är samma tankefel av våra politiker som med Etanolbilarna. Min som köpte en ny Etanol Pasat 2013. Än har han inte betalt en krona i skatt och när han skall börja betala är det bara halva kostnaden. Om han kör på Etanol? Vad tror Du, det är ju bra mycket dyrare samtidigt som han då får tanka oftare.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-05 08:18
Anders_O

leo_1
Hur förklarar du då att en VW golf med bensinmotor från 2014 och max 10000 mil på mätaren är billigare än motsvarande bil med dieselmotor i Stockholm med angränsande län?
Detta borde vara det ultimata testet av din teori om lätta bilar med små bensinmotorer säljer som smör medan motsvarande Euro 5 diesel är osäljbar.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-05 08:32
hultarn

Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av S/V90 som säljs till privata personer.

#a • Uppdaterat: 2017-12-05 08:40
Leif Kavander

Jag bidrog till statistiken i okt-17, genom att köpa en MX-5.
Bilen jag lämnade i inbyte, en Mazda2, sålde bilhandlaren på några veckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.