Nästa artikel
Här är Toyotas "supertaxi"
Nyheter

Här är Toyotas "supertaxi"

Publicerad 8 november 2017 (uppdaterad 8 november 2017)
Toyota lanserar nu en ny taximodell för den japanska marknaden.
I dag är Toyota Crown dominerande på den japanska taximarknaden, modellen står för cirka 80 procen av alla taxibilar i landet. Nu lanserar Toyota vad de räknar med ska ta över den platsen, JPN-taxi. Den nya bilen har extra bred skjutdörr, lågt golv och rejäla handtag för att underlätta i- och urstigning. detta ska göra bilen lämplig för männniskor med olika handikapp.

Taxin ska erbjuda god komfort utan att göra avkall på säkerhet och manöverförmåga. Det finns dessutom flera bekvämligheter för passagerarna som rejält benutrymme, extra takhöjd, USB-uttag och led-belysning på säkerhetsbältena. Drivlinan är en gashybrid som enligt Toyota själva är så ekonomisk att man ska spara in köpkostnaden på fem år vid normalt taxibruk. 

Diskutera: Behövs det specialbyggda taxibilar även i Sverige?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-11-12 00:06
PREVIA

saabnisse: Ofta är det köreglerna som bestämmer vilka bilar taxi köper in som vid Arlanda där dieselbilar tillåts lämna passagerare men inte ta upp några resenärer och där Prius hamnar långt bak i kön till förmån för gasbilar, elbilar.

#m • Uppdaterat: 2017-11-12 02:10
Axel61

Använd inte STHLM som utgångspunkt hur en taxibil bör vara. I övriga landet används taxi många ggr för långresor på motorväg där framför allt sjukresor kan vara mellan 5 till 30 mil enkel resa, totalt upp till 70 mil/dag kan hända. Där särskiljer sig Sverige (mig veterligen) från övriga världen. Där taxi främst används inom staden och som längst till flyget.
Då är det bara bekväma kombibilar som gäller.

#n • Uppdaterat: 2017-11-12 18:35
Roy J

Jag har i flera decennier undrat varför man inte kopierat eller importerat londontaxin till Sverige. Det finns ju knappast något som är bättre anpassat till sin uppgift än den.

#o • Uppdaterat: 2017-11-13 00:22
Axel61

Roy, läste du inte det jag just skrev?

#p • Uppdaterat: 2017-11-13 00:24
PREVIA

I Tokyo där det bor 36 miljoner invånare är snittresan med taxi 4 km vilket gör att en bil med praktiskt in och ursteg ur bilen en prioriterad egenskap kan man tro.

#q • Uppdaterat: 2017-11-13 00:30
Reinhard

Designmässigt hade det kanske varit lite bättre om Yarisfronten använts.
Kanske högre takhöjd,ca 15-25 cm hade gett ett sobrare intryck och än lättare insteg.

#r • Uppdaterat: 2017-11-13 09:24
Hackenbush

Sitter man inte bekvämt i en Londotaxi Axel61?

#s • Uppdaterat: 2017-11-14 11:14
Axel61

Hacken, Ingen aning, men håller den komfortmässigt på motorväg i 30-60 mil? Dessutom är kravet att du ska ha plats till en rullstol och två rullatorer. Klarar en Londontaxi det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.