Nästa artikel
Volvo bäst hittills i Euro NCAP
Nyheter

Volvo bäst hittills i Euro NCAP

Publicerad 9 november 2017 (uppdaterad 13 november 2017)
Euro NCAPs senaste testomgång är klar bland de testade bilarna hittar vi denna gång flera suvar men också Volkswagen Polo och Seat Arona som båda får fina betyg. Bland suvarna märker Volvo XC60 ut sig genom att få årets högsta testbetyg.
Denna gång testades the Volvo XC60 Volkswagen T-Roc, Skoda Karoq, Mitsubishi Eclipse Cross, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X, Volkswagen Polo och Seat Arona. Samtliga bilar fick fem stjärnor, vilket visar att trenden att införa modern säkerhetsutrustning som autobroms även i de mindre modellerna håller i sig. Euro NCAPs generalsekreterare Michiel van Ratingen gratulerar också de tillverkare som "demokratiserar säkerheten" genom att införa hög säkerhet i standardsutrustningen. Men han påpekar också att inte alla har vidtagit samma åtgärder.

–Vi förväntar oss att Renault, vars Clio är europaledare i det här segmentet, följer med strömmen i sinom tid, säger Michiel van Ratingen.

Volvo XC60 får årets högsta totalbetyg och kan bland annat skryta med betyget 95 procent på förarassistentsystemen och 98-procentigt förarskydd.

–Naturligtvis är det härligt att se att företag som Volvo producerar bilar som får nästan fullt betyg i en del av våra tester, och det visar varför EuroNcap måste fortsätta anpassa sina krav. Nästa år kommer nya tester och ännu tuffare krav för fem stjärnor, säger Euro NCAPs generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Diskutera: Hur viktig är säkerheten när du köper bil?
Bilarnas krockbetyg

Volvo XC60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 98%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem:  95%

Citroën C3 Aircross: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 82%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem:  60%

Mitsubishi Eclipse Cross: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 97%
Skydd av barn: 78%
Fotgängarskydd: 80%
Förarstödsystem:  71%

Opel/Vauxhall Crossland X: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 62%
Förarstödsystem:  57%

Skoda Karoq: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 79%
Fotgängarskydd: 73%
Förarstödsystem:  58%

VW T-Roc: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 79%
Förarstödsystem:  71%

VW Polo: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem:  59%

Seat Arona: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 80%
Fotgängarskydd: 77%
Förarstödsystem:  60%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-11-10 15:44
A.L

Styrman Jansson och Vargen.

Nu handlarm inte trafikskolor bara om kollision mellan två personbilar. Singelolyckor, oskyddade trafikanter och kollision med olika trafikslag är som fenomen vanligare än personbil mot personbil.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2017-11-10 15:52
A.L

Vargen. Nettoeffekten av mindre andel SUV och en högre andel mindre bilar är inte känd.

Vad som däremot är välkänt är att stora bilar har ett bättre skydd än mindre fordon. Det handlar om deformationszoner och ofta om styrka hos säkerhetsburen, ja och så kvaliteten hos de preventiva systemen givetvis.

Slår man ihop allt detta är det ganska enkelt att se att förändrad fordonspark i Sverige (givet den riktning som Vargen argumenterar för) kommer ge fler dödade och skadade ute i trafiksystemet.

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2017-11-10 17:15
Axa

AL
Att fordonsfördelning skulle vara avgörande tar jag med en nypa salt. Finns det forskning som kan påvisa detta?

#o • Uppdaterat: 2017-11-11 10:35
Styggavargen

A. L, jag tror inte dom du på att det ena utesluter det andra. Bygga säkra bilar går bra, det behöver inte vara SUV. Det är inte karossform som avgör så länge där finns deformations zoner. Annars hade vi haft bilar som varit långa på alla sidor och vi suttit långt därinne i bilen like en kärna i en persika. Men om nu alla måste köra SUV av olika anledningar så funkar det inte att köra runt med vanliga bilar för att biltyperna är inte kompatibla ur säkerhets synpunkt. Du snackar att vikten är en avgörande faktor, det tror jag är mest negativt med högre vikter. Lastbilar krockar och alla dör. Det säkraste trafiken skulle nog ironiskt vara om alla åkte runt samma modell av bil.

#p • Uppdaterat: 2017-11-12 19:06
Roy J

Det verkar som att XC60 i snart sagt alla avseenden är ett bättre köp än XC90.

Hackenbush, du citerar något utan att ange källan.
I stort sett kan man väl hålla med om nackdelarna, men man jämför lastutrymmet i en SUV med en kortare kombi. Hur tänkte man där? Körställningen kan vara bekvämare i en SUV, och ännu mer i en MPV, bland annat på grund av bättre sitshöjd.

#q • Uppdaterat: 2017-11-13 09:21
Hackenbush

Ja Roy, jag glömde källan, får tänka på det till nästa gång. Orkar inte leta upp den igen just nu.
Förstår inte det där med att alla vill sitta så högt, kommer alla att köra lastbilar framöver då? man sitter ju verkligen högt i dem.

#r • Uppdaterat: 2017-11-13 11:13
PREVIA

I dagens trafikmiljö där det nästan är helt riskfritt att köra påverkad av något, köra utan körkort, bete sig illa och köra för fort så väljer jag ofta att ta min 1900 kg tunga suv i ren självbevarelsedrift .
I en sådan suv där chansen för att dö i en olycka ofta noll dödsolyckor per miljon registrerade fordonsår. Enda mindre bilen som smugit sig in bland säkrare bilar i USA är Lexus CT 200h .När man kör i sitt lilla samhälle någon km hit och dit så går det att våga sig ut i sin 1350 kg lätta hybridbil. I ett utopiskt samhälle där det finns mer än en trafikpolis per län eller där det fanns ett straffvärde som motsvarade riskerna man utsätter andra trafikanter för när man kör påverkad eller kör vårdslöst skulle jag självklart våga att köra min lättare bil längre sträckor än jag gör nu. Men som man ser i diagrammet så är bilarna generellt mycket säkrare idag än för bara ett antal år sedan.
http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/on-the-road-again-higher-driver-death-rate-is-a-downside-of-economic-recovery

#s • Uppdaterat: 2017-11-14 14:48
Styggavargen

Vikten i fordonet gör att energin som måste fördelas hamnar i det mindre fordonet (lättare fordonet), alla G-krafter kommer således att hamna till mesta delen i det lättare bilen och därför ökar dödligheten i detta. SUV är bara säkert så längre andra bilar i samma storlek är lättare. När två st XC60 krockar (3800 kg total vikt) blir det inte så roligt, kan jämföras mot att två Octavia (2700 kg total massa). Nu överlåter jag någon som är bra att räkna på hur stora krafter som uppstår i de båda fallen, om XC60 är det bästa fallet. Då får jag äta upp min mössa och erkänna att det är SUV, och mer massa vi verkligen behöver. Kanske vi då skall köra XC90 eller något ännu högre och tyngre fordon?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.