Nästa artikel
Förslag på sänkt hastighet i tätort
Nyheter

Förslag på sänkt hastighet i tätort

Publicerad 23 oktober 2017 (uppdaterad 23 oktober 2017)
Trafikanalys har utrett effekterna av att sänka hastighetsgränsen i tätorter. Resultatet blir ett förslag om sänkning.
Förvaltningsmyndigheten Trafikanalys har på uppdrag av regeringen utrett effekterna av att sänka bashastigheten i tätorter till 40 km/h. Enligt dagens system kan kommunerna själva välja att sänka hastigheten i tätorter till 30 eller 40 km/h och enligt Trafikanalys är det en tydlig trend att kommuner sänker hastighetsgränsen till 40 km/h.

Enligt rapporten kan en sänkning av bashastigheten i tätort minska dödsfallen i trafiken med mellan tre och 17 personer per år. Andra faktorer som nämns i rapporten är minskat buller och förbättrad miljö i städerna. Rapporten finns att läsa här.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-10-24 04:01
CEAT

Tar vi bort bilarna helt så sparas hela 100 % per år, häftigt va?

#m • Uppdaterat: 2017-10-24 13:00
JOCA_1

re: CEAT ... tar vi bort bussarna, lastbilarna, cyklisterna och gångtrafikanterna så är det samma sak :) Coolt, eller hur?

#n • Uppdaterat: 2017-10-24 20:45
CEAT

re: JOCA_1: Vi borde helt enkelt inte leva alls, då slipper jorden både lidande och död av människor, det måste ju bara vara coolast! Man kan gå hur långt som helst helt enkelt tills man inser att det är livsfarligt att leva. Dock är det såhär att om det går fortare att cykla, speciellt med Elcykel trenden så är det helt orimligt försvarbart att glida runt i en bil både för miljö och plånbok. Med det sagt är 40 km/h alldeles för sakta på väldigt många ställen som idag är 50 som på vissa vägar känns extremt slow! Man vill åka framåt, inte bakåt.

#o • Uppdaterat: 2017-10-24 21:19
Reinhard

Vi får tänka på att barnen ofta är offer på dessa vägar,kanske vore 30 en bättre hastighet.
För barnens skull.

#p • Uppdaterat: 2017-10-25 18:44
Roy J

Audi S4, ska vi höja fartbegränsningarna tills det börjar hända olyckor, räkna dem och sen i efterhand sänka farterna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.