Nästa artikel
Stor osäkerhet kring regler bland cyklister
Nyheter

Stor osäkerhet kring regler bland cyklister

Publicerad 23 oktober 2017 (uppdaterad 23 oktober 2017)
En färsk studie från VTI visar att osäkerheten är stor när det gäller trafikreglerna kring cyklar.
Trafikreglerna för cyklar är inte helt solklara och många cyklister är tveksamma inför vad man får och inte får göra i trafiken. Det visar en enkätstudie från VTI som genom att fråga cyklister i Göteborg, Stockholm och Linköping kommer med förslag om hur trafiksituationen kan förbättras med hänsyn till cyklisterna.

Regelbrotten förklaras på flera olika sätt. De cyklister som uppger att de vill komma fram snabbt väljer oftare "flexiblare färdvägar", det vill säga att de cyklar där de vill snarare än där de ska enligt reglerna. Studien visar också att många känner till vilka regler som gäller när de tillfrågas, särskilt när det gäller vad som är förbjudet att göra. Trots det menar många att de inte känner sig säkra på reglerna.

– Det behövs en mer riktad information till cyklister om vilka regler som gäller och var man får cykla. I denna studie kunde vi identifiera att en grupp med lägre regelkunskap var de yngre cyklisterna, här definierade som 18–24 år, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Forskarna föreslår nu att trafikreglerna ska anpassas bättre efter cyklisterna och därmed göra dem tydligare och lättare att följa. De menar också att infrastrukturen bör ses över med cyklisterna i åtanke och då till exempel göra det lättare för cyklister att korsa körbanor på ett säkert sätt och anpassa trafiksignaler efter cykeltrafiken.

– Det är viktigt att öka säkerheten för oskyddade trafikanter, cyklister är en grupp som vi särskilt fokuserar på. Forskningen kan ge svar på vilka åtgärder som faktiskt har effekt, säger Mari Sparr, Länsförsäkringars forskningsfond.

Diskutera: Hur kan cykeltrafiken passas in bättre med annan fordonstrafik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-10-24 09:31
Saabium

Någon typ av enklare körkort för cyklister skulle behövas. För värre virrpannor i trafiken har sällan skådats.

#c • Uppdaterat: 2017-10-24 09:45
LennartJ

Varför inte samma typ av kort som för EU-moped. Teori och en enkel körövning. Medelålders i Lyckra och ryggsäck kör som dårar utan hänsyn till andra.
Hörde på svt:s morgonstudio där André Pops inte hade lust att bromsa då han hade fått upp farten..... men hellre skada eller hindra andra än att själv sakta farten. Han borde inte få ha cykel. Men att cykla är ju att även träna, och då är ju tempoändring ett av momenten.

#d • Uppdaterat: 2017-10-24 11:12
Pi

Gunnar B - men visst är det en ändring på gång där gående skall gå på vänster sida på kombinerade cykel/gång-banor. Ser f ö ingen logisk anledning till att cyklister skall vara närmare biltrafiken än fotgängare för båda kategorierna är ju lika oskyddade vid en olyckssituation. Och att ha vänstertrafik för gående på kombinerade cykel/gångbanor gör ju att gångtrafikanten inte blir lika överraskad av en cykel alldeles bakom ryggen eftersom cyklisten då förhoppningsvis kommer på den andra sidan. Precis som för gående på bilvägar.

#e • Uppdaterat: 2017-10-24 11:21
Mr.Wheeler

@Pi och Gunnar B: Gångtrafikanter och gående skall vara separerade, kombinerade gång och cykelbanor är det absolut sämsta alternativet. Jag cyklar hellre bland bilarna än bland gående.

#f • Uppdaterat: 2017-10-24 12:07
LeifV

För många år sedan, när jag gick i åk3 eller om det var åk4, så kom polisen och höll en cyklistutbildning där man även fick "köra upp" på skolgården. Har ingen aning om hur det ser ut med det här sedan dess, men har mina misstankar om att det försvunnit. Skall man få någon ordning på cyklisters trafikkunskaper så är det nog här man skall börja.

#g • Uppdaterat: 2017-10-24 12:24
StefL

Problemet som cyklist i stadsmiljö är att man ömsom blandas med biltrafik och ömsom med fotgängare - där båda situationerna har sina olika problem att ta hänsyn till. Som redan påpekats vore det önskvärt att de styrande i våra större städer tog intryck av hur man planerat trafiken i Köpenhamn - och för den delen även i Amsterdam. Två städer där cykling är en naturlig del av trafiken och folk vet hur det fungerar.

På en kombinerad gång- och cykelbana som inte ligger i omedelbar anslutning till en väg kan jag bara hålla med om att det naturliga är att som gående hålla till vänster så att man möter cyklister på sin sida och slipper få dem i nacken. I min hemstad Umeå har man t.o.m på vissa ställen skyltat med en tilläggsskylt "Gå på vänster sida" på G/C-vägar, något som fler städer borde ta efter.

#h • Uppdaterat: 2017-10-24 13:13
LennartJ

Håller med Mr.Wheeler, Kombinerade G/C-vägar är vansinniga. Eller borde det vara de gående som har prio 1. Cyklister får anpassa sig. Det är inte bara vuxna som uppehåller sig på G/C-vägar, barn som helt plötsligt ser något intressant på andra sidan.
När jag tränade för Vättern under flera år, cyklade jag aldrig på dessa vägar.

#i • Uppdaterat: 2017-10-24 15:15
Lawett

Cykling är ett av de områden där folk anser sig vara experter utan att ha minsta egen erfarenhet. Om man aldrig har cyklat genom Stockholm en vardag i rusningstrafik vet man lika lite om hur det fungerar som de som uttalar sig om hur det är att leva i USA genom att bara ha sett filmer därifrån. Som många andra är jag både cyklist och bilist (sen 40 år) och kan intyga att idioter är lika vanliga i båda kategorierna . Problemet är då att när bilister gör nåt riktigt dumt blir det ofta livsfarligt medan korkade cyklister sällan orsakar allvarliga skador. Därför måste man kunna kräva större ansvar från oss bilister. Särskilt som många cyklister är barn och ungdomar som inte kan utkrävas samma ansvar.

#j • Uppdaterat: 2017-10-24 16:29
trasten

Hörde på trafkrapporten nyss. Cyklist på E 18. Där kan det bli allvarliga skador även för andra när det ska väjas! Men det blir väl bilisterna fel som vanligt.

#k • Uppdaterat: 2017-10-24 17:11
Birger Johnsen

Att andvända allmän väg borde krava kurs för alla om hur man anpassar sig till alla brukare.Skattebetalare borde i sin tur ha mera rättigheter att vägen då dom betalar för den.Cyklister är dom värsta "bikies", tror dom är odödliga och har dårlig attityd och betalar inget.På detta område som dom flesta sociala och allmänna frågor fungerar som vanligt hällre inte socialdemokratin

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.