Nästa artikel
Varannan saknar laddmöjlighet
Nyheter

Varannan saknar laddmöjlighet

Publicerad 18 oktober 2017
Laddinfrastrukturen har sina brister, anser majoriteten av de tillfrågade i en ny svensk undersökning.
Nya siffror visar att hälften av svenskarna inte kan ladda en elbil eller laddhybrid hemma och 6 av 10 kan inte ladda på jobbet.
Undersökningsföretaget Mejsel har på uppdrag av ECar Expo frågat 1.015 svenska bilägare om deras laddmöjligheter.

49 procent svarade att de inte hade möjlighet att ladda en bil hemma. Två av tio sade dessutom att de inte visste om det fanns möjlighet till hemmaladdaning. 61 procent av de tillfrågade saknade laddplats på arbetsplatsen och en av tio visste inte om det fanns laddmöjligheter där eller inte.

I undersökningen uppgav dessutom 57 procent att de tyckte att laddstationerna för renodlade elbilar var för få eller låg för långt bort för deras behov. För laddhybrider var acceptansen högre, 35 procent ansåg att avsaknaden av laddplatser var ett problem.
 
Diskutera: Hur har du det med laddmöjligheter hemma eller på jobbet?   
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-18 10:01
pinjong

Samåkning kan vara en möjlighet där man fyller en elbil med 4-5 personer och där någon av dem faktiskt kan ladda bilen. Att ersätta dagens nästan 5 miljoner fossildrivna bilar med en elbil rakt av kan bli svårt.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-18 10:04
LeifV

Intressant... man kan även vända på hela artikeln och säga att "Halva svenska befolkningen kan redan ladda elbilen hemma.. och 40% har tillgång till laddning på jobbet" -inget hindrar elbilsutvecklingen!

Någon som är kvar i gamla traditioner, eller bara sponsrad av oljeindustrin =)

#3 • Uppdaterat: 2017-10-18 10:35
Mattse

Hur många kan tanka sin fossilbil hemma eller på jobbet?

Att åka iväg och tanka sin bil har bilägare gjort i över 100 år utan att gnälla eller ens reflektera över det. Varför måste det vara annat med elbil? Visst är det bekvämt att slippa behöva åka iväg, och istället kunna ladda hemma eller på jobbet. Men det är inget måste och inte heller något som hindrar satsningar på elbilar.

Framtida snabbladdningar och/eller batteribyte kommer gå lika snabbt som att fylla i 60 liter fossilbränsle idag och inget som absolut måste göras på jobbet/hemma utan kan göras på el-mackar. Då kan man dessutom passa på att köpa korv....

#4 • Uppdaterat: 2017-10-18 11:07
L. Mäkinen

Jag har möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Dessutom tror jag att många har ganska lätt att få tillgång till ett uttag där de parkerar sina bilar, men de som inte har provat att ha laddbar bil inte gjort sig besväret att studera det fullt ut. För egen del föredrar jag att fylla batteripacket när jag gör nåt annat framför att åka och "tanka".
Några aktörer på marknaden har börjat montera upp laddstolpar med 100 kW uteffekt och kommande bilar verkar kunna hantera det också. Ett exempel är Dala Energi som exempelvis bygger i Noppikoski.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-18 12:06
Saslam

Håller med leifv ;)

#6 • Uppdaterat: 2017-10-18 12:12
Jordnära

På vintern vill man nog ha elektrisk kupévärmare i renodlade elbilar för att spara batteri vid kallstarter. Då krävs hemel och jobbel. Det är sällan ett problem i norrland men i miljonprogrammen blir det nog problem. Hur lång tid tar det att ladda en ren elbil med 10 A enfas?

#7 • Uppdaterat: 2017-10-18 13:12
L. Mäkinen

Jordnära,
I miljonprogramsområden finns det ofta parkeringsplatser där man kan ha motorvärmarstolpar.
Min gamla elbil hade batteri på 18,7 kWh, delar man det på 2300W får man drygt 8 timmar, men det är ju inte varje dag man kör tills det är tomt precis när man kommer hem.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-18 16:27
LarsaG

Det är väl rätt många som inte kan ladda en elbil hemma trots laddstolpar också. Många fastighetsägare har ju försett stolparna med temperaturavkännare där man ställer in avgångstiden och sen släpper dom fram el upp till max 2 timmar. Det sparar fastighetsägaren pengar på.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-18 18:54
L. Mäkinen

Norge har inte tänkt införa straffskatt på elbilar utan skatt baserad på bilens vikt för att motsvara slitaget på vägarna.

Fastighetsägarna lever på sina kunder och när de inser att de kan erbjuda en tjänst som ger mer i plånboken kan de lättare övertygas om att timern ska bort.

#a • Uppdaterat: 2017-10-18 20:34
saabnisse

Men i flera större kommuner har man, för att kunna "förtäta" stadsmiljön, minskat kraven på att flerfamiljshus måste ha minst 50% parkeringsplatser för sin hyresgäster till 30%.
Allt för att, enligt uppgift, minska på bilinnehavet och lära folk att cykla och använda kollektiva transportmedel.
Än mindre intresse finns det att utrusta de få återstående parkeringsplatserna med laddmöjlighet.
Det behövs ju inte när alla cyklar!
Jag hörde nyss om ett par som flyttat in i en ny lyxig lägenhet i Staden, båda måste ha bil eftersom de jobbar utanför och åker åt varsitt håll.
Men de har ett sjå att hitta parkering var kväll.
Naturligtvis har de sig själva att skylla, det här är en sak man ska ta reda på innan man lägger många pengar på sitt boende.
Men byggandet är ju korkat, det är ju inte så svårt att reservera källarvåningen eller våning ett till parkering och med laddmöjlighet. Att ta betalt för detta kan inte vara svårt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.