Nästa artikel
Kilometerskatt på personbilar undersöks
Nyheter

Kilometerskatt på personbilar undersöks

Publicerad 6 oktober 2017 (uppdaterad 6 oktober 2017)
Om många går över till elbilar förlorar staten skatteintänkter från fossila bränslen. En så kallad kilometerskatt kan användas för att kompensera för bortfallet.
Systemet ska råda bot på glesbygds- och storstadsproblem – men också användas för att beskatta elbilar.
IVL Svenska Miljöinstitutet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått forskningsstöd av Energimyndigheten för att under två års tid ta reda på om det går att ersätta dagens bränsleskatt med kilometerskatt istället. Tanken är att det ska bli dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, medan det är mer gynnsamt att köra en ren bil i glesbygd. På så sätt ska man kunna bota det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet.

Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.

Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
 
Diskutera: Vad tycker du om idén med kilometerskatt på personbilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-10-06 16:19
Ulf Parde

Klappjakten på bilister blir bara värre och värre. Politikerna ljuger hela tiden. Det här är de redan överbeskattade bilisternas tvångsfinansiering av järnvägskramarnas onödiga och ofinansierade höghastighetståg. Allra värst är Rödgröna. I undersökningar inför valet 2014 framstod faktiskt SD som bilvänligaste partiet.

#c • Uppdaterat: 2017-10-06 16:32
kuredh

Jag hinner inte med i svängarna vad gäller vad som är miljövänligt för stunden. Skulle vi inte köra på etanol? Det var ju frälsningen.Miljöpremier och förnybart bränsle. Sen att massor av bensinmackar lades ner, framförallt på landsbygden, pga kostnaden att tillhandahålla etanol var ju bara en bagatell. Dessutom att många med etanolbilar fortsatte att köra på bensin gjorde ju ingenting. Får man långt till ett tankställe så får man tänka sig för hur mycket man kör i onödan. Ja, ja säger då det. Vad är nästa steg på vad som är bra för miljön???? Batteritillverkningen verkar ju mumma för vår miljö!

#d • Uppdaterat: 2017-10-06 17:46
FXX

Miljöincitamenten för att upprätthålla konsumtionen är ganska genomskådade vid det här laget. Det är bara blåögda som inbillar sig att man tvångsskattar fossilbilar för miljöns skull. Det finns inget som hellst miljötänk bakom hela denna cirkus! ALLT handlar om ökade kostnader för landet Sverige och där vänder man på varenda sten för att hitta sätt att beskatta den delen av befolkningen som har inkomst från annat än bidrag.

#e • Uppdaterat: 2017-10-06 18:01
Thommys

Det var väntat för dem som även bara kan tänka lite. För inte ska elbilarna slå igenom för att undanhålla staten skattepengar? Nej. Skulle inte pengarna behövas så skulle vi kunna ta bort bränsleskatten redan idag. Elbilar ska vi ha och diesel och bensinbilar ska bort. Därför borde även skatten höjas på diesel och bensinbilar och använda dessa pengar till att subventionera nya elbilar och laddplatser. Hushållselen kan beskattas som idag. En som producerar egen el kan använda den som den vill, även att ladda bilen med, utan att staten förlorar pengar. Problemet med kilometerskatt är när utländska bilar kommer hit. Då borde de betala vägavgifter. När vi ska köra utomlands borde vi befrias från kilometerskatt för den tiden. Nackdelen med kilometerskatt är att vi betalar i efterhand och inte i förhand som gör nu när vi tankar. Det slår hårdare för de som inte kan hushålla med pengar. För dem blir månadsslutet ännu tuffare.

#f • Uppdaterat: 2017-10-06 18:09
Volvo ägare

Som det nu är betalar en bilist som kör 500 mil/år samma skatt som en som kör 5000 mil/år med likvärdiga bilar. Lägg skatten direkt vid pumpen så kanske det skulle ge ett incitament att både köra förståndigare samt kanske även ta cykeln när det är möjligt.

#g • Uppdaterat: 2017-10-06 18:52
Tjalle

Jag trodde att drivmedel var beskattade?

#h • Uppdaterat: 2017-10-06 19:06
MagnusS

Detta är helt väntat. Men tro inte att man kommer att nöja sig med att ändra skatten så att totalskatten blir oförändrad, det kommer att bli en kraftig skattehöjning. C:a 70% av bränslepriset är skatt. Om en bil drar 0.7 l/mil, och bränslet kostar 14 kr/l, så blir det 6.80 kr/mil i ren skatt.
Vänta er alltså att den kommande kilometerskatten blir minst 6kr/mil för elbilar. Man kommer inte att ta bort skatten på fossilbränsle, för då kommer båtar och entrepenadmaskiner att få för lite skatt. Man kommer i stället att utöver dagens bränsleskatter dessutom lägga en kilometerskatt.

Kilometerskatt, och t.o.m. ryktet om en sådan för elbilar är det effektivaste sättet att kraftigt hämma elbilarna. Ven f-n vill köpa en elbil när man hör talas om kilometerskatter på dem?

#i • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Samma sak som med TV-licensen...

Färre betalar den så då bakar man i den i skatten istället.

Summan av lasterna är alltid konstant...

#j • Uppdaterat: 2017-10-07 08:24
Hackenbush

Tycker man skatten är för hög, köp inte så stora tunga bilar med höga utsläpp så blir skatten lägre.

#k • Uppdaterat: 2017-10-07 08:41
Pi

Hacken - men status kan aldrig bli för dyr...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.