Nästa artikel
Allt fler rattsurfar
Nyheter

Allt fler rattsurfar

Publicerad 3 oktober 2017 (uppdaterad 3 oktober 2017)
70 procent medger att de läser, skriver eller skickar sms samtidigt som de kör bil enligt en ny enkät från Bilprovningen.
Mobilanvändadet bakom ratten ökar men trots att majoriteten inser att det är farligt tror många att ett förbud inte blir effektivt.
Bilprovningen har genomfört enkäter om rattsurfande vid två olika tillfällen: 2013 och 2017. Sammanlagt svarade 2.000 personer och enligt Bilprovningen är utvecklingen kring mobilanvänadet bakom ratten oroande.

I den senaste undersökningen svarade 94 procent att de anser att trafiksäkerheten påverkas om man använder mobilen under körning. 2013 var motsvarande siffra 77 procent. Trots riskerna har andelen som rattsurfar ökat. Sms är den största distraktionen – här uppger 70 procent att de läser, besvarar eller skickar sms i samband med bilkörning. 2013 var andelen 24 procent, vilket innebär att dagens nivåer är en ökning på 190 procent på fyra år. Undersökningen visar också att de förare som fotograferar eller spelar in film har fördubblats på fyra år till 40 procent. Tre av tio säger att de läser, besvarar och publicerar inlägg på sociala medier medan de kör. De som kollar sin e-post har ökar från var femte till var fjärde. Vidare spelar 20 procent av förarna någon form av mobilspel bakom ratten. Andelen som pratar i telefon och inte använder bluetooth eller handsfree är på samma nivå som när förra undersökningen gjordes: 40 procent.

I den nyligen genomförda enkäten tyckte 7 av 10 att det borde finnas en lagstiftning mot mobilanvändning i samband med bilkörning. Samtidigt anser 4 av 10 att lagstiftning inte skulle få dem att sluta rattsurfa.
– Enkäten visar att alla inte kommer att låta sig påverkas av lagstiftning när det gäller mobilanvändning vid bilkörning. Lösningar som minskar behovet av att använda själva mobilen är därför viktiga som ett komplement, exempelvis tillgång till GPS-navigering och handsfree med röststyrning som gör att föraren hela tiden kan fokusera på trafiken, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors. 

1 december 2013 infördes en förändring i Trafikförordningen (1998:1276). Det innebär att föraren vid färd på väg endast får använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning om det inte påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt. Den som bryter mot denna bestämmelse kan dömas till böter, eller bli av med körkortet och det är polisen som avgör vad som anses som farlig körning.
 
Diskutera: Borde det införas ett totalförbud mot mobilanvändande i bil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-10-04 07:27
Hackenbush

Det är förbjudet att mörda men polisen har inte resurser att övervaka och stoppa detta heller men om det sker och man får tag på förövarna så blir det straff för detta och det blir samma med rattsurfande.
Det räcker med att 1 dör p.g.a. rattsurfande för att det finns fog för att förbjuda det.

#m • Uppdaterat: 2017-10-04 09:25
Skodaägare

För rattsurfarna kanske det inte är så dumt med självkörande bilar ändå. Uppenbarligen tycker de inte om att köra bil eftersom de måste fördriva tiden med att stirra på skärmen hela tiden. Bättre då att bilen kör själv så kan de surfa på heltid.

#n • Uppdaterat: 2017-10-04 09:50
mso 1000

Förbjud ger ändå en viss effekt.
En stor del är ändå rädd för att få böter och lyder lagen och förstår allvaret.
Och nog kommer polisen att bötfälla en och annan om lagen är tydlig.
På en vanlig tur genom stan ser jag typ var fjärde nybil en person med luren i örat och oftare i dyrare bilar.

Och även på dagens snik bilar läses väl smset upp med CarPlay och man kan diktera svaret utan att släppa blicken från vägen, det funkar iaf bra på min snik Skoda.

#o • Uppdaterat: 2017-10-04 10:29
Hackenbush

Det skall vara rejäla böter på det, 500 spänn är ingen idé att ha utan det måste vara minst 5000:- i böter om man ertappas.

#p • Uppdaterat: 2017-10-04 19:05
Saslam

Rattsurfa = hål i huvudet punkt och jävla slut.

#q • Uppdaterat: 2017-10-06 18:06
FXX

Senast igår på väg hem från jobbet, ett fruntimmer framför i kön. Så fort det blev stillastående på 80-vägen så böjde hon ned huvudet för att kolla telefonen. När det började rulla efter 3s stopp så kände jag mig tvingad att tuta när bilen framför henne började rulla och avståndet var uppe i 20m. 3 gånger upprepade sig denna proceduren. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade suttit och facebookat och hindrat bakomvarande trafik som dessutom tutat på mig.
Jag tror det är nån form av sjukligt beteende. Så fort en aktivitet avstannar så måste man kolla på telefonen, det är tvångsmanupilativt!
Ett förbud hade knappast gjort skillnad. På 90-talet hade vi 1300 trafikpoliser, idag är dom 200, så ett förbud känns lönlöst när ingen kan kolla att det efterlevs.

När jag tog körkort på 80-talet var rödljuskörning något som man såg väldigt sällan. Idag ser jag det minst 3ggr/dag, och jag kör bara 700 mil per år. Folk står och väntar vid rött ljus vid en korsning och ser att korsande trafik får rött, då kör man för man orkar inte vänta. Samma sak om man kör fram till en korsning och det är rött och inga bilar kommer, då kör man bara rakt ut. Eller stanna när det börjar slå om till rött, nej nej, kör han framför så kör jag också. På 80-vägen utanför där jag bor krockar man var o varannan vecka i korsningen, rena vilda västern. Jag är väldigt försiktig när jag passerar rödljuskorsningar, litar inte för fem öre på att folk stannar för rött när jag kommer åkande. Och det kanske inte är så konstigt att vi sett denna attitydsförändring i trafiken på senare år när avsaknaden av trafikpoliser ser ut som den gör. Läste i veckan om en bil som blev påkörd av några påverkade pundare. Man ringde polisen eftersom den drogpåverkade avvek från platsen. Men polisen hade inga resurser för detta, och då är det Sveriges näst största stad!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.