Nästa artikel
Autobroms stoppar 2 av 3 upphinnandekrockar
Nyheter

Autobroms stoppar 2 av 3 upphinnandekrockar

Publicerad 29 september 2017
Nästan 70 procent av olyckorna när en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas om bilen haft autobroms enligt ny statistik.
Det är ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) som bearbetat data från 2.700 upphinnandeolyckor på uppdrag av biltillverkaren Toyota. Analysen baseras på trafikincidenter i Japan. Statistiken visade att Toyotabilar utan säkerhetssystemet Safety Sense med autobroms var inblandade i 0,28 procent av upphinnandeolyckorna, medan de som hade Safety Sense installerat var inblandade i 0,08 procent av den typen av olyckor.

I Japan är inte säkerhetssystemet standard, men i Sverige ingår autobroms på alla nya Toyotas bilar sedan några år tillbaka. Idag rullar på våra vägar 49.000 fordon med systemet installerat.

Nästa steg för Toyota Safety Sense är att kompletteras med ett system kallat Intelligence Clearance Sonar (ICS). Det ska hjälpa till att förhindra olyckor i låga farter, exempelvis på parkeringsplatser om föraren oavsiktligt råkar trampa på fel pedal.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2017-10-02 16:16
A.L

Ja det är alltid lika bra för ödmjukheten när man får rätt i sina förutspåelser;-). Kul med ytterligare en bekräftelse på mina predikningar.....

Autonom teknik och preventiva system är vägen till nollvisionen.

MVH AL

#w • Uppdaterat: 2017-10-02 18:52
Konservator

"Nästan 70 procent av olyckorna när en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas om bilen haft ..."

... spikar som skjuter upp ur förarsätet om bilens avstånd till framförvarande blir mindre än 3 sekunder.

#x • Uppdaterat: 2017-10-03 09:08
Roy J

Jag var tydligen dåligt påläst och har inte haft anledning att kolla de senaste farthållarnas funktion. Det är alltså så att avståndet till framförvarande bil anpassas efter hastigheten. Men anpassat till vad? Till bilens autobroms? Knappast till väglaget. Har någon kollat med tresekundersregeln?

#y • Uppdaterat: 2017-10-03 16:58
erito

Suveränt med denna nya tekniken. Men de är väldigt olika i uppförande.
Volvos system irriterar mig oerhört. Både adaptiv farthållare och auto-styrningen. Subarus EyeSight är underbart och ger mig mycket mer avslappnad körning. Värst med Volvo var nog då man ställde det på ganska hög hastighet, körde in i tex en rondell på vintern och bilen "tappade" bilen framför = kraftig gas trots ratten i rejält sväng-läge gav sladd och otrevlig upplevelse att nästan både hamna bredvid vägen och inne i framförvarande bil.... auto-broms klarade såklart inte att bromsa i tid på halt underlag. Helt otroligt att det var systemet som satte mig i sitsen... man ska inte testa för mycket :)

Men som sagt, alla bilar borde ha denna typ av system hursomhelst.

#z • Uppdaterat: 2017-10-03 19:45
mso 1000

Ingen normal kör med adaptiv farthållare i rondeller eller trängda situationer .
Erito vad hör subarus system så avslappnat mot Volvos.?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.