Nästa artikel
Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp
Nyheter

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

Publicerad 29 september 2017 (uppdaterad 29 september 2017)
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.
IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-09-29 11:34
Thomas Sollentuna

Vargen, det kan man fråga sig, (varför SUV) fast det är bekvämt med ett lite högre fordon om man börjar bli lite ovig! Dessutom kan man få mkt volym i en kort bil så helt galet är det ej. Annars är jag som väl du också är mkt mot trenden till allt tyngre fordon, spelar ingen roll om de är SUV'ar eller ej. Tycker att årliga skatten kunde höjas för de med hög vikt tex över 1500 kg. + ngn form av skatt även på inköpspris för att styra mot lättare bilar.

#m • Uppdaterat: 2017-09-29 11:35
Styggavargen

Benny, den artikeln är vinklad. Hade själv en Carsima och deras GDI motorer sotade speciellt mycket, så mycket att bilen gick ryckigt och då var det bara två saker att ta till. Lägga automatlådan i 1:a växeln och gasa tills motorskyddet gick in vid 6500 varv, alternativt börja tanka bilen med 98 oktan (vem gör det av fri vilja? = dyrare). Jag tröttnade på att behöva "sota" ur motorn varje månad och köpte en SAAB 9-3 istället. Artikeln jämför en gammal bil med en speciellt dålig motor, hur svårt är det att påvisa höga utsläpp av partiklar? Man måste ha "justa" jämförelser, annars blir det inte speciellt trovärdigt.

#n • Uppdaterat: 2017-09-29 11:36
Saabium

Detta är en av de största miljöskandalerna på länge. Märkligt tyst om det i Sverige. Men det beror väl på att EU och bilindustrin går hand i hand här...

#o • Uppdaterat: 2017-09-29 11:42
Styggavargen

Tomas, lastar du på höjden i din bil? Överlever du krocken i din SUV och motparten dör och millisekunden därefter dör du av din egen tunga väska som kommer flygande ifrån bagaget? Många tänker inte på att saker blir upp till 25 gånger (25g) när man krockar, en helt vanlig "padda" som ligger i baksätet blir en farlig projektil som kan göra stora skador. Lastnätet som sitter i en del bilar klarar inte tyngre föremål när det smäller. Det finns galler om man vill vara mer säker.

#p • Uppdaterat: 2017-09-29 11:47
Styggavargen

Men jag är inte förvånad längre, folk kan inte lasta. Syner som den på Byggmax där kunder har en stor trästolpe som sticker ut genom höger framdörr där rutan är nervevad är vanliga idag. Folk som kör i 110 km/h i timmen på motorvägen med släp som "ålar" som värsta saragasso ålen är mer regel än undantag idag.

#q • Uppdaterat: 2017-09-29 11:52
Reverend Benny

@Styggavargen.
Faktum är att vissa motorer drar mindre bränsle om man tankar på 98 oktan och går bättre, så kostnaden för 98 oktan är inte så dyr som man kan tro.
Om du läser hela artikeln så ser du att det inte bara var Carisma som testades.

#r • Uppdaterat: 2017-09-29 12:49
Styggavargen

Benny, såg att det var mer än Carisma ... men ville bara belysa att de inte omnämner problemet som fanns med denna modellen och deras GDI motorer. Jag vet också att 98 oktan så kan förbrukningen sjunka, men oftast handlar det om högpresterande motorer som kräver 98 oktan, SAAB viggen (gul) är ett typiskt exempel på bil som måste köras på 98 oktan. Mitsubishi Carisma hade ingen carisma och saknade kraft, så att tanka 98 oktan i en sådan bil tar emot om du förstår mig rätt. Känner en som har en SAAB 9-3 viggen, där har man ett leende på läpparna när man precis tankat bilen på 98, och drar iväg! Är bilen chippad blir det ännu roligare!

#s • Uppdaterat: 2017-09-29 13:00
Thomas Sollentuna

Vargen, lastar sällan på höjden och du har rätt i att det jag/man oftast behöver är stor yta. Däremot så är det lättare att få bra benutrymme i en kort bil men hög där man sitter upprätt än en lågbyggd där man mer måste sträcka ut sig. För övrigt så är det ganska så skönt att komma upp en bit från vägen när man kör, bättre överblick, blir inte bländad så ofta tex. Kör nu en BMW 3 serie och hade gärna kommit upp ngn decimeter just pga av dessa orsaker. Nästa bil kommer att bli högre men också lättare, får gärna vara dieseldriven, ser inga större problem med det mer ekonomisk och lägre CO2 utsläpp än motsvarande bensinare.

#t • Uppdaterat: 2017-09-29 14:19
1

Skrota bort dieselbilarna. Straffa bort dem med höga skatter.

#u • Uppdaterat: 2017-09-29 15:46
Rolf Larsson På

Stoppa jakten på moderna dieselbilar, ge oss i stället ett bränsle som är miljövänligt. Satsa på. PREEM, de är på gång med ett!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.