Nästa artikel
Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp
Nyheter

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

Publicerad 29 september 2017 (uppdaterad 29 september 2017)
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.
IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-09-29 10:27
mso 1000

Diesel kommer fortfarande ha ett berättigande på tunga bilar eller husvagns ägare etc men med en modern vridmomentet stark trepipare på en modern lätt stor bil så fungerar bensin bra för vissa fabrikat. (Inte alla bevisligen).
Dessutom varför skall man betala 20-40 tusen mer för en dieselknattrande bil som alltid hörs mera inne i bilen.
Man kan väl också anta att partickel filter är på gång på bensin också.

#c • Uppdaterat: 2017-09-29 10:32
Styggavargen

SUV tror jag bottnar i rädsla, man känner sig säker och vill ha fördelar säkerhetsmässigt. Men detta drar med sig allt fler, för vem vill sitta där i en lätt bil när det smäller? Min solidaritet tryter, jag tänker inte ta smällen om utvecklingen går mot 2 tons SUV's i trafiken. Mot min vilja kommer jag inom något år att köpa en SUV för att vara säker i trafiken. Det ligger något osunt över att alla kör runt i "förtäckta stridsvagnar" med otroligt högre utsläpp för att vi är rädda för varandra!? Istället borde vi fokusera på att göra bilarna lättare, mer effektiva .. inte motsatsen som tex en SUV. Nu har visserligen SUV blivit lite bättre, men det innebär att bilarna måste bli lägre och lite mer mot personbilshållet, plötsligt är den där SUV en Crossover. Trots allt säkrare bilar med allt mer inbyggda system som skall förhindra krockar, kör vi allt sämre i trafiken. Dagliga kollisioner på våra motorvägar, är det inte bättre att lösa grundproblemet?

#d • Uppdaterat: 2017-09-29 10:33
Alfie

ÄNTLIGEN !!! Jag har i minst 15 års tid påtalat för min omgivning Dieseldriftens VANSINNE. Min bensinbil är ett rart "gossedjur " jämfört med Tyrannosaurus Rex som Dieselbilar är oavsett storlek. Det som öppnade för Diesel var Oljeindustriens lobbying därför att dieselöverskottet vid raffinaderering (som man får före bensin) inte hade tillräcklig efterfrågan. Biltillverkare i maskopi med sina försäljningsorg. LURADE både Köpare och nästan ALLA politiker samt oupplysta motorjournalister med lite mindre koldioxidutsläpp och någon cl.mindre bränsleförbrukning. Köparna fick dock högre servicekostnader -tätare oljebyten bl.a. och högre inköpspris så dieselbilsköp för en normal bilägare blev en förlustaffär både för köparna och människosläktet. Detta p.g.a.sot och kväveoxid och dioxid. Katalysatordravlet gör att de "stora" sorparticklar som våra flimmerhår i hals.luftrör kan transportera upp omvandlas till nano-sotpartiklar och ner till våra lungblåsor men inte därifrån. Grattis Diesellovers !!!

#e • Uppdaterat: 2017-09-29 10:34
Styggavargen

Det du förbränner måste ta vägen någonstans, ingen rök utan eld. Låg förbrukning genererar lägre utsläpp. Benny du får gärna upplysa mig om du vet något revolutionerande på detta tema.

#f • Uppdaterat: 2017-09-29 10:38
Styggavargen

Det är nästan bisarrt, antagligen är bilar ifrån 90-talet bättre ur miljösynpunkt än dagens nya bilar. Titta på en 90-tals bil, och se hur "slim" och hur karossen gjorts för att bilen skall få lågt luftmotstånd. Bilarna var lättare och förbrukade mindre. På 2000-talet tog det fart med allt större modeller och vikten skenade iväg. Många bilar ifrån 90-talet vägde 1200-1500 kg, idag ligger intervallet på 1600-2200 kg. Klart detta straffar sig. Sedan valde man att stoppa in fyrhjulsdrift och som pricken över i så gör man karossen som en SUV kostym så att den får luftmotstånd som ett utedass. Hur tänker man? Har man glömt bort allt man lärt sig på 30-40 år? Eller stoppar man huvudet i sanden? XC60 såldes inte alls mycket när den kom, då var diesel något "ont". Idag säljer den som smör!? Fundera lite på det...

#g • Uppdaterat: 2017-09-29 10:54
mso 1000

R Benny.
Undrar om min 1,0 tsi octavia som jag kan köra ner mot 0,45 i gynsam körning spyr ut mer particklar än den nya lilla bensin Kian som dom skrev i vibilägare och klagade på att den drog 0,84.
Det var ju en ny bil men en motorkonstruktion från 2008 .
Eller i35 dieseln som snittade 0,87 över 500 vinter mil eller han med ceed som låg på 0,78, och det finns många exempel på snål diesel som i verkligheten håller måttet.
Jag tror många är lurade på konfekten helt enkelt om man skulle kolla upp det vilket gemeneman inte gör eller orkar.
Man betalar Statoil räkningen på 3000 och ser glad ut.

#h • Uppdaterat: 2017-09-29 11:03
mso 1000

Styggavargen. Det är ju faktiskt rena sanningen du skriver men nån smart designer eller bilindustrin har lurat på oss detta med höga tunga bilar.
Ta den populära lilla höga peugot 3008 suw tror jag den heter med en snål trea.
Frågade säljaren om förbrukning.
Ja du får räkna med 0,8 i stan och 0,65 på vägen och man kan inte lita på broschyren.
Han var iaf ärlig.

#i • Uppdaterat: 2017-09-29 11:12
A.L

Som Benny just var inne på Vargen så är inte låg förbrukning en garanti för låga utsläpp.
Kväveoxider och partiklar är komponenter som ökar i samband med att man förbrukningsoptimerar motorn. Det har skett hos Vargens Skoda (som spyr ur sig hälsovårdliga partiklar) och det är ett faktum hos nyare dieslar.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2017-09-29 11:12
Reverend Benny

Bra poäng mso 1000, vet dock inte om Kian är direktinsprutad eller inte, internet vet säkert.

http://teknikensvarld.se/moderna-bensinbilar-spyr-ut-lika-mycket-skit-som-gamla-dieselbilar-utan-partikelfilter-483708/

Ovan artikel fokuserar på partiklar, viktigt att komma ihåg.

#k • Uppdaterat: 2017-09-29 11:30
Styggavargen

Men vad får folk att välja en 3008 framför en 308? Det har jag inte förstått, vad tillför 3008 som inte 308 kan uppfylla när det kommer till funktion och transport A till B? Det torde inte vara någon nyhet att en SUV drar mer för att den är tyngre och har högre luftmotstånd, men man måste ha en SUV ändå trots högre förbrukning och utsläpp. Att sitta högre upp och ha "överblick" är mer värt än våran gemensamma miljö? Detta med SUV har spårat ur, ingen är heller kritisk längre?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.