Nästa artikel
Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp
Nyheter

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

Publicerad 29 september 2017 (uppdaterad 29 september 2017)
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.
IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:34
mso 1000

Efter att ha bytt bort euro6 dieseln som på vintertid regenererade avgasreningen i tid och otid pga kyla och olämplig körning som jag antar beror på höga utsläpp och jag tror att det ligger någonting i utredningen.
Nu med min nya octavia och 1,0 tsi bensin så inser man att man måste inte ha diesel i alla lägen då den går lika billigt som moderna dieseln.
Hur 1,0an släpper ut vet jag inte men den går i alla fall billigt.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:44
Styggavargen

Förbrukning är det samma som utsläpp, så en låg förbrukning är bra ur alla synvinklar. Diesel är ett ofog och ett steg i fel riktning. Personbilar skall inte behövas köras på diesel, så enkelt är det. Min Octavia med 1,4 motorn är också hyfsat snål. I mitt bostadsområde hör man varje morgon "knattret" ifrån alla XC60/70 bilarna. Hela Sveriges befolkning lurades in i "diesel träsket", i början var det mest vanliga bilar med det tog inte lång tid förrän man upptäckte att en SUV kunde man nu köra till en "låg" nivå (runt 0,6-0,7 liter/mil) utan en tanke på att detta är ganska hög förbrukning för en bil utrustad med dieselmotor. Men folk är djupt inrotade att bara bilen drar under 0,8 liter/mil så behöver man inte bry sig om det är diesel eller bensin trots att de innehåller olika mängd energi per volymenhet.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:49
Pi

Ungefär samma erfarenhet har jag med min bil i samma storleksklass som den mso 1000 har - alltså en C-segmentsbil. Bytte ifrån en Euro5-diesel i mitt fall till en liten 1,2 bensin-turbo och min snittförbrukning över året är i stort sett identisk. Och "gångkulturen" är avsevärt mycket trevligare med bensinaren och den är likaså flexiblare i gången trots lite lägre maximalt vridmoment.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:57
A.L

Nej Vargen. Det är det ensidiga fokuset mot just låg förbrukning och koldioxid som medfört att andra utsläpp hamnar på en nivå som är högre än vad den behöver vara. Det gäller både för diesel som bensinmotorer. I vargens fall med sin Skoda ligger partikelutsläpp en exempelvis på en högre nivå än nödvändigt.
Så problematiken bottnar i ensidighet och fundamentalism.

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:02
pinjong

Jag tänker att många kommer att gå över till bensinmotorer på sina Volvo-kärror och behöver dra till med åtminstone 250-300 hk för att hänga med i trafikrytmen.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:13
Thomas Sollentuna

Om nu utsläppen överstiger det tillåtna på en hel hög fordon så borde de väl beläggas med körförbud + återkallelser från respektive tillverkare! Jag uppfattar det som att om ngt ej är tillåtet så är det i lag förbjudet att osv! Rubriken är missvisande eftersom det inte finns några normer för utsläpp vid normalt bruk utan endast just under testcykeln. Kan man inte någon gång angripa den bakomliggande orsaken till varför det är så stor skillnad mellan testcykel och hur vi faktiskt använder våra fordon?
Vargen, hade det varit bättre med bensindrivna SUVar som drar över 1 L/mil?

#7 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:21
Styggavargen

A.L, så du håller inte med om att diesel medför tyngre bilar? Som tex att folk kör SUV och fyrhjulsdrift? Hade dieselmotorn inte funnits hade nog tex Volvo's XC modellprogram inte ens existerat. Skiftet i Sverige ifrån bensin till diesel satte igång SUV trenden. Även diverse "skogsmullebilar" med ful plast såldes nu i rasande takt. Nu kanske jag pratar mest för mig själv, men jag tycker det är väldigt onödigt att folk köper dessa modellerna. Senaste åren med snack om terräng och markfrigång och SUV samt fyrhjulsdrift står mig upp i halsen då jag inte kan relatera till alla dessa "must have" saker på bilen. Jag har klarat mig utmärkt med en lagom stor bil utan alla dessa "attribut" som nu blivit livsnödvändiga för nästan alla. Men visst, jag har bara ägt bilar i ca 25 år... så möjligt jag är omedveten och missar allt det nödvändiga?

#8 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:23
Styggavargen

Tomas, varför SUV överhuvudtaget? För 15 år sedan körde ingen SUV och det har funnits i tex USA i över 30 år. Precis som Mallorcas turistproblem med för många besökare så får vi problem om alla skall köra runt i en 2 tons SUV. Är det nödvändigt med en SUV för den normala bilägaren som skall köra sin bil på vanliga vägar?

#9 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:24
Reverend Benny

@Styggavargen.
Men håller du fast vid ditt inlägg nr 2, att låg förbrukning är bra ur alla synvinklar?

#a • Uppdaterat: 2017-09-29 10:26
Reverend Benny

Ja MSO 1000
Det är partikelfilter på gång på alla bensinbilar då direktinsprutningen bland annat togs fram i jakten på att spara bensindroppar (som jag förstod det), gör att snåla bensinbilar spyr ut mkt partiklar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.