Nästa artikel
6 av 10 vill ha laddbar bil
Nyheter

6 av 10 vill ha laddbar bil

Publicerad 28 september 2017
Intresset för elektrifierat är högt, medan entusiasmen för diesel är låg, enligt ny undersökning.
Undersökningsföretaget Mejsel har på uppdrag av eCar Expo genomfört en studie bland 1.015 bilägare om vad de skulle välja för drivlina i sin nästa bil. 63 procent svarande att de skulle kunna tänka sig en laddbar bil. Av yngre män 20-35 år svarade 47 procent att de skulle välja en elbil, medan män över 56 år skulle köpa hybrid. Män var generellt sett mer intresserade av rena elbilar än kvinnor. I undersökningen svarade 39 procent av kvinnorna att de skulle kunna tänka sig en elbil som nästa bil, medan 45 procent av männen föredrog ren eldrift i framtida bilar.   

En tredjedel av de som svarade sa att de övervägde en dieselbil som nästa anskaffning Av de bilförare som hade rangordnat sitt drivmedel som mycket troligt, hade 10 procent valt diesel. Detta, menar eCar Expo, är en avsevärd minskning från dieselbilens marknadsandel i Sverige som idag ligger på drygt 40 procent.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-28 13:27
Saslam

Väntar spänt på det stora kappvänderiet där före detta knorrande lågvarvs dinosaurie älskare köper elbilar. Argumenten tryter nämligen märks bl.a. vid fikabordet på jobb ;)

#2 • Uppdaterat: 2017-09-28 14:18
Tvärnit

Detta vänder söderifrån som vanligt och upp. Argumenten mot el och hybrider sitter mer nere i viken än uppe i huvudet.
Folk pratar den tredje dagens bil som att den skulle gälla för alla dagar över året, nej, majoriteten löser saker med betydligt blygsammare fordon och löser saker då de uppstår, att hyra en skåpbil kostar 500kr + drivmedel att detta är en engångs kostnad.

En poäng här till kvinnan som tänker praktiskt och hushållsekonomiskt i flera led, att hoppa på elen all in är kanske inte det rätta.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-28 16:39
Inga Invektiv

Äääh, nästa bil blir en skatte- och besiktningsfri jänkare med V8 som jag kör på E85. Återbruk är bra för miljön.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-28 18:12
CEAT

Sätt upp fler laddstolpar, bästa vore om man utvecklade Qi så elbilarna laddar trådlöst på olika platser.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-28 19:28
Reverend Benny

Tror många satt sig och klurat på hur mkt dom använder sin bil nuförtiden.
Många kör ju inte mer än några mil om dagen där räcker en el-bil och är man någon som spontankör så är ju en plug-in hybrid eller el med REX perfekt.
Idag hittar man ju lättare begagnade plug-in hybrider för under 300 000 med bra prestanda.
Efter att ha provkört så måste jag säga att det är en rätt mysig känsla att glida iväg ljudlöst.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-28 23:12
Raphael

För mig funkar det inte med elbil pga jag bor på landsbygden med långa avstånd, dessutom är det bara Tesla som är tillåten som dragbil.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-29 17:21
Roy J

Som grabb konstaterade jag att man måste ha pengar för att ha råd att vara ekonomisk. Det gäller fortfarande.
Den familjen i bekantskapskretsen som lagt in beställning på Tesla 3 har redan en ny Volvo XC90. Vilken som ska betraktas som andrabil, vet jag inte, men de kommer alltså att ha en bil för transporter runt stan och en för långkörningar och större utrymmesbehov.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-30 17:00
LennartJ

Jag kör en VW GTE Laddhybrid idag, och kör 80-90% på ren el-drift. Det är en underbar känsla att köra med el-motor. När det är dags att byta om 3-4 år, då kommer det absolut att bli en ren el-bil. Då har batterierna blivit bättre, och kommer att hålla 40-50 mil, dvs. 30-40 mil. Snabbladdare kommer att finnas på fler platser, och övernattningsställen kommer att ha laddstolpar.
Jag är medlem i Svenska Turistföreningen, och skickade in en fråga för ungefär ett år sedan om inte deras anläggningar skulle ha laddningsmöjligheter. I år läste jag att detta är en av de punkter som de prioriterar. I år när jag var i Hammarstrand, och kunde jag ladda.
Ett problem som återstår är dragkrok på elbilar. Det var en av anledningarna att jag valde en laddhybrid. Men när jag hängde på släpet, så trodde jag att bensinmotorn skulle starta, men nej. Jag körde på el hela tiden. Inget tungt släp, obromsat 750 kg.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-01 08:19
LennartJ

Ett stort problem som återstår, och det är dessa fossilbilister som av någon outgrundlig anledning parkerar på Laddplatser för el-bilar och Laddhybrider. Dessutom dessa hybrider som inte kan ladda från Laddstolpe. Har dom blivit lurade och tror att dom har köpt en el-bil?
Tänk om vi skulle parkera framför bensinpumpen, och sedan vara borta några timmar? Skulle det vara uppskattat? Tror knappast det.
Nej, visa respekt för varandra.

#a • Uppdaterat: 2017-10-01 09:37
mso 1000

När octavian kommer som laddhybrid om tre år med 1,0tsi och med ett pris på 249000 så blir det nog nästa bilen.
Eller om det kommit någon annan liten stor bil på marknaden som har en snål helhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.