Allt om Opel

96 inlägg 0 nya

För att kort återgå till batterierna, så javisst man kan uttrycka det så här om man översätter tekniken till en muntlig berättelse.

Men utöver detta som beskrivs här så har man också gått in för att minska alla andra kapacitets försämrande effekter.

"En variant för att klara av garantitid och att man upplever att batterier håller längre är att ha mer batterikraft totalt och bara använda en bråkdel av det. På så sätt så används ju cellerna sparsamt. Man kanske skulle kunna se det som att Opel tagit i rejält och byggt med redundans för att klara garantitid och att batterierna ska hålla bilens längd.
Alternativet är ju att maximera användandet av alla batterierna i batteripacken för att få ut max räckvidd på batteri men på bekostnad av att livslängden blir kortare."

Pi wrote:
...och vad gav ditt senaste inlägg i den faktisk frågan om batterikapacitet, N-iklas ? Måste tyvärr säga att det mest var "ordbajsande" och snarare bekräftar Bennys påpekande ovan.

Inte alls det bara förtydligar hur olika vi tänker och när man inte tänker lika och dessutom talar olika språk så uppstår ideligen helt onödiga och meningslösa konflikter som denna.

Jag förstår exempelvis inte ett ord av det du skriver här... inte ett ord...

Fast det finns garanterat ingen biltillverkare som tar ut nominell kapacitet ur acken för det vore att döda acken på relativt kort tid så jag tror fortfarande inte att Opel i det avseendet skiljer sig markant ifrån övriga biltillverkare. Sen om gränsen ligger vid 70 %, 80 % eller nåt däromkring vet nog bara Opel själva. Och likaså hur man redovisar hur kapaciteten förändras med tiden - även där kan man dölja det verkliga läget för att t ex klara garantiåtaganden. Det finns nog inget hokus-pokus hos Opel likväl som hos t ex Hyundai.
Och N-iklas - förstår du "inte ett ord av det jag säger" så bekräftar det snarare din okunskap om bl a batterier.
Inget fel i att inget kunna om ett ämne men då skall man nog vara lite försiktigare med att kritisera andras kunskap och helst hålla sig ifrån diskussioner om det man är helt okunnig om.

Opel bilar är säkert okej idag tyvärr suger varumärke t. Känner ingen som äger en Opel.

Det är ett känt faktum att dessa bilar inte rullar speciellt mycket och att det inte såldes speciellt många, antalet som därför gått över 20 000 borde därmed vara begränsat, att kräva, jag vet inte hur många med samma resultat är därför orealistiskt, det tar minst 5 år till innan antalet av dessa som gått så långt börjar växa.

Dessutom om batterierna inte kan hålla så här bra så skulle de inte i något enda fall kunna hålla så här bra.

Unika underverk som strider mot vad som är möjligt inträffar inte så ofta att man realistiskt kan räkna med det varje gång man får ett oväntat resultat.

Här har vi en skillnad i inställning till saker och ting, när den som är kritisk ser vad de upplever är ett ovanligt resultat utgår man automatiskt och förutsättningslöst från att det är fel, så kan det inte vara.

När jag ser ett ovanligt resultat går jag in och detaljgranskar fallet och söker efter något som kan förklara hur det resultatet skulle ha kunnat uppstå.

Frågan det fokuseras på är fel, här valde man att ställa frågan om batterierna inte påverkats alls i bokstavlig mening, alltså om de är 100 % opåverkade eller inte.

Och det finner man orimligt, det är ett uppenbart oriktigt sätt att betrakta saken på, det borde vara uppenbart att det handlar om en försämring som är så liten att den inte märks i daglig användning.

Det framgick tydligt att det handlar om en ägare som konstaterar att batterierna inte försämrats.

I detta ligger ett antal uppenbara självklarheter, en sådan är att sunt förnuft säger att batterierna mycket väl kan ha försämrats - MEN att de sannolikt försämrats så lite att det inte märks vid vardaglig användning.

Detta är en fullt rimlig möjlighet och något helt annat än när någon startar en frågeställning om huruvida batterier försämras eller inte försämras i bokstavlig, matematisk mening.

Att föra den diskussionen är en helt annan sak, och det har aldrig handlat om det.

Pi wrote:

Och N-iklas - förstår du "inte ett ord av det jag säger" så bekräftar det snarare din okunskap om bl a batterier.
.

Haha i dag lägger man manken till för inte förstå på alla håll, det borde väl har framgått av citatet att det jag inte förstår är det som citerades.

"Pi wrote:...och vad gav ditt senaste inlägg i den faktisk frågan om batterikapacitet, N-iklas ? Måste tyvärr säga att det mest var "ordbajsande" och snarare bekräftar Bennys påpekande ovan."

Det är ju det man har citat till - i varje fall har då jag inbillat mig att det är därför citat finns, men jag kan ju ha missförstått?

Du N-iklas är ju en mästare på att kritisera andras åsikter så då får du nog räkna med att själv bli kritiserad också.

Men det är oerhört viktigt att tala om att jag inte upplever det ni kallar för kritik som kritik utan som "relevant upplysning".

Det måste ni förstå...

Förövrigt vet jag inte hur ni ser på saken men jag tar aldrig åt mig personligt eller låter känslorna fara iväg, när ni angriper mig häftigt sitter jag här och småskrattar åt det, ni kanske tar det mycket allvarligt, jag gör det inte, där ligger säkert en relevant omständighet.

Jag anser att detta ämne är avslutat och det är bättre att övergå till något annat.

"French Watchdog Clears GM's Opel of Cheating on Diesel Emissions

PARIS (Reuters) - France's consumer fraud watchdog said on Monday it had closed its investigation into diesel emissions by Opel cars and would take no further action against the General Motors brand.
The DGCCRF investigation, part of a wider probe carried out in the wake of the Volkswagen diesel test-cheating scandal, "did not bring to light any evidence of fraud", the government agency said in a statement.
The watchdog has previously sent files to prosecutors detailing suspected emissions fraud by Fiat Chrysler, Renault and PSA Group."

"French emissions probe clears Opel; others accused of fraud

PARIS (AP) — French investigators say they have found evidence of possible emissions fraud in Fiat, Renault, Peugeot-Citroen and Volkswagen cars sold in France, but have found no proof of fraud in Opel vehicles.
The Finance Ministry announced in a statement Monday that its consumer fraud agency has closed its investigation into Opel, having found no “facts constituting an infraction of fraud.”
The ministry said the agency, DGCCRF, has handed documents to French courts showing fraud in emissions controls concerning Volkswagen, Renault, Fiat Chrysler and Peugeot Citroen. Now it is up to the French justice system to determine whether to send the companies to trial.
The ministry said investigations into other carmakers are still under way, prompted by the 2015 discovery that Volkswagen used software to cheat on U.S. diesel emissions tests."

Gamla Opel gubbil, klumpig och trist bil för modellår 2015 eller äldre. Några Biljournalist skriver negativ: "anonym" med nya modellår 2016 till nu, därför är den förändring hel ny med exteriör, interiör och körkänsla är ännu mycket bättre blir borta gubbil och klumpig :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Gamla Opel gubbil, klumpig och trist bil för modellår 2015 eller äldre. Några Biljournalist skriver negativ: "anonym" med nya modellår 2016 till nu, därför är den förändring hel ny med exteriör, interiör och körkänsla är ännu mycket bättre blir borta gubbil och klumpig :-)

Det är inte en journalist som ska välja bil åt dig, välj och tänk själv.........

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Shogun wrote:
GF wrote:Gamla Opel gubbil, klumpig och trist bil för modellår 2015 eller äldre. Några Biljournalist skriver negativ: "anonym" med nya modellår 2016 till nu, därför är den förändring hel ny med exteriör, interiör och körkänsla är ännu mycket bättre blir borta gubbil och klumpig :-)
Det är inte en journalist som ska välja bil åt dig, välj och tänk själv.........

Det är några journalist och mig själv också att välja bil och omdöme.
Varför du inte skriver kommentaren efter jag skrivit att du sålde Mazda CX-3 och befinner du bara en Toyota Supra?

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

OPC, det sägs att efter PSA köpet är alla OPC inställda och kommer förmodligen att strykas.
Denna kommer aldrig i Europa.

Mörktonade strålkastarglas ingår.


Buick.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

KillerDave55 1 year ago
"My wife and 10 week old son just survived a big crash in her Meriva. She was stationary witing to turn right when she was hit from the rear by a large van and pushed into on-coming traffic. VERY lucky to walk away from this.... Well done and thank you to Vauxhall/Opel!"

Lika aktuell idag.

En till...

Lite motorsport:

Lägg till ny kommentar