VWs avgasfusk och fixen man tog fram för det

98 inlägg 0 nya

Vidstige - såvitt jag fattat det så publiceras Vi Bilägare i Sverige och på det svenska språket och jag relaterade till att VAG hade/har ca: 27 % marknadsandel i vårt land - varför skall du då dra in att det är en annan andel i andra länder ? Och varför spekulera i hur marknadsandelen eventuellt kan ändra sig i framtiden - det har ju inte heller nåt med nuvarande marknadsandel att göra. Och har man 27 % marknadsandel så måste man faktisk göra nåt rätt och som tilltalar oss svenskar. Har svårt att tro att alla VAG-bilköpare är självplågare och köper dessa bilar bara för att dom älskar bilar som står på verkstan och kostar pengar och engagemang.
Och åter - passar inte galoscherna så sluta läs ViB och prenumerera på TV istället - ända till dess dom också skriver nåt som inte passar ens egen världsbild...

Det jag förvånas mest över är att VW inte har minst 27% andel i resten av världen.
Förmodligen är de ej så upplysta ;-)

Peter - det är VAG som har runt 27 % i Sverige - inte bara märket VW...:)

VW-gruppen då :-)

.

pinjong wrote:

Ja jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Du är uppenbarligen ointresserad av VAG men verkar ändå ha ett intresse av att ViB, för att du är prenumerant, måste skriva om dieselfusket.

Du har fel, jag har ett intresse av VAG som inte alls bara är negativt. Det är ett svartvit antagande att jag är helt emot VAG, nånting som är populärt idag i media och används för att polarisera så att alla budskap går förlorade. Vad jag är ute efter är bra information och bra konsumentupplysning. Jag är därmed ute efter att Vi bilägare ska bli en bättre tidning och gillade jag inte tidningen alls eller trodde på den så skulle jag förstås inte heller prenumerera. Jag tror tidningen kan utvecklas även om det verkar sitt oerhört långt inne. Finns mycket man kan göra för att förnya och utveckla tidningen. Det behövs verkligen och för att det ska kunna hända så måste man se vad som är mindre bra, istället för att stoppa huvudet i sanden. Kritik må känns jobbigt och obehagligt men för en tidning är det guld att använda sig av för att höja kvalitén.

V.g. undvik covfefe

Pi wrote:
Vidstige - såvitt jag fattat det så publiceras Vi Bilägare i Sverige och på det svenska språket och jag relaterade till att VAG hade/har ca: 27 % marknadsandel i vårt land - varför skall du då dra in att det är en annan andel i andra länder ? Och varför spekulera i hur marknadsandelen eventuellt kan ändra sig i framtiden - det har ju inte heller nåt med nuvarande marknadsandel att göra. Och har man 27 % marknadsandel så måste man faktisk göra nåt rätt och som tilltalar oss svenskar. Har svårt att tro att alla VAG-bilköpare är självplågare och köper dessa bilar bara för att dom älskar bilar som står på verkstan och kostar pengar och engagemang.
Och åter - passar inte galoscherna så sluta läs ViB och prenumerera på TV istället - ända till dess dom också skriver nåt som inte passar ens egen världsbild...

Skrämmande hur du använder VAGs marknadsandel för att försvara tillverkarens dominans i Vi bilägare. Samtidigt blir det ju då ett indirekt erkännande av att min bild av den dominansen i tidningen stämmer. Konstigt då bara att andra biltidningar i Sverige, faktiskt ingen annan, har sån dominans. Därmed faller hela ditt resonemang sönder och samman. För skulle det du säger stämma så skulle det ju vara samma dominans i alla andra tidningar av konsumentupplysningskaraktär. Så är inte fallet.

F.ö. om en tillverkare har 30% dominans, hur kan den då vinna nästan alla tester? Rimligen borde man "bara" vinna just då 30%, dvs ca en tredjedel, om ditt resonemang ska på nåt sätt ändå stämma. Nä Pi, här är du fullständigt ute och cyklar!

V.g. undvik covfefe

Vidstige, läs ditt sista stycke igen och tänk efter. Jag läser många biltidningar även engelska/tyska och det stämmer att VW produkterna ligger högt i resultatlistan. Det är därför dom har en marknadsandel runt 30% det är i konkurrens med många märken. Varför har dom då inte 80-90%? Därför att märket kanske inte faller alla i smaken av olika anledningar, svårare än så är det inte.
F.ö. tycker jag du ska tona ned din aggressivitet mot andra här i forumet, det är väldigt osmakligt och olustigt med den sortens översittarstil.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Cykelturer är nog inte så ovanliga i Stockholm heller, Vidstige...

Vidstige wrote:
Du har fel, jag har ett intresse av VAG som inte alls bara är negativt. Det är ett svartvit antagande att jag är helt emot VAG, nånting som är populärt idag i media och används för att polarisera så att alla budskap går förlorade. Vad jag är ute efter är bra information och bra konsumentupplysning. Jag är därmed ute efter att Vi bilägare ska bli en bättre tidning och gillade jag inte tidningen alls eller trodde på den så skulle jag förstås inte heller prenumerera. Jag tror tidningen kan utvecklas även om det verkar sitt oerhört långt inne. Finns mycket man kan göra för att förnya och utveckla tidningen. Det behövs verkligen och för att det ska kunna hända så måste man se vad som är mindre bra, istället för att stoppa huvudet i sanden. Kritik må känns jobbigt och obehagligt men för en tidning är det guld att använda sig av för att höja kvalitén.

Det framstår ändå som att du är en aning onyanserad i din kritik eftersom du hela tiden återkommer med ungefär samma visa. Skriv ned dina synpunkter i ett mejl och posta det till någon ansvarig om du misstänker att du inte nått fram. Sedan är det väl upp till redaktionen att avgöra hur dina och andras önskemål ev ska tillfredställas.

Democracy Dies in Darkness.

Med tanke på rubriken på tråden trodde jag att den skulle handla om just fixen man tog ram, dvs tekniken om hur man löst det. Kanske en del om hur ägare som har "konverterade" bilar upplever dom.

Men så var det ju inte. Varför är i princip varenda tråd nedkletad med långa argumentationer där den ena försöker överbevisa den andra i microfrågor? Ni som känner er träffade kan ju slåss om det här nedanför mitt inlägg, eller finns det någon som faktiskt vet vad man bygger om för att klara avgasnormen? Har inte hittat någon information om detta i detalj.

Inga detaljer med generellt är det väl bara programvaru-förändringar för 2 l-motorerna medan 1,6 l även omfattas av lite hårdvaru-förändringar.

Peter E wrote:
Är väl inte så konstigt med mycket VAG i tidningen.
Med tanke på nyhetsflödet vad gäller nya modeller så ligger ju de flesta andra i lä.
Då är det ju ganska självklart att de testas ofta.
Konstigt vore väl annars.
Resultatet av testerna visar väl om inte annat att konkurrenterna får rycka upp sig.
Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst :-)

Därför borde VW klara sig bättre i konsument undersökningar typ Autoindex världen runt, men det gör man inte man är en medelmåtta där. Varför är inte kunderna mer nöjda med sina bilar när de vinner tester i tex VIB men klarar sig dåligt i Autoindex när ägarna bedömer bilarna? De verkar få helt andra intryck än biltestarna på VIB när de lever med bilarna varje dag......jag är inte förvånad över resultaten i Autoindex för VW speglar min egen erfarenhet av märket, en medelmåtta.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Håller med hixx. Efter #2 så har ett intressant ämne spårat ur. För att återgå till ämnet, Teknikens Värld har följt upp 10 bilar före och efter åtgärden och har mätt upp att vridmomentskurvan förändrats, i olika hög grad. Bilarna har blivit svagare på lägre varv och måste varvas mer för att ge vridet. Detta medför att bilar med automatlåda växlar oftare. En ägare hävdar att det numera "oftast går mindre än fyra sekunder mellan växlingarna, ibland mindre än en sekund." Överdrivet eller inte överlåter jag till ägarna att bedöma... En annan överväger att dra Audi inför domstol, efter att verkstaden uppdaterat hans bil trots att han vid inlämnandet bad dom att INTE göra det och nu känner han inte längre igen sin bil och är såklart missnöjd. Ett flertal missnöjda ägare som kontaktat tidningen redovisas i senaste numret. Bilar som är slöare, drar mer bränsle, växlar hysteriskt och partikelfilterindikatorn lyser betydligt oftare än tidigare är åsikter som nämns. Detta låter ju riktigt illa och dom svar VWs Marcus Thomasfolk ger känns inte tillfredställande. Med en papegojas envishet svarar han på alla frågor att "Volkswagen har gjort omfattande tester för att säkerställa att förslitningar på material inte ska öka efter åtgärden." Någon förlängd garanti är av den anledningen inte aktuell...

Vi bilägare har förövrigt visst skrivit om detta. I nr 5 finns på sid 62 en artikel under rubriken: "Motorfel efter VW:s dieselåtgärd." Där var det EGR-ventilen som fick bilen att bli kraftlös och efter bärgning till verkstad byttes EGR-ventilen för en kostnad på 11000kr. Thomasfolk konstaterar här att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen, men när det blir tal om driftsäkerheten svara han åter: "Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant." Hur noggrant har man hunnit testa det, kan man fråga sig, eftersom det inte var så länge sedan denna skandal uppstod och en åtgärd har väl mer forcerats fram. Bra att Vi bilägare planerar att skriva mer om detta! Dom var dessutom snabbare än Teknikens Värld med att ta upp fel som åtgärden orsakat. Blir intressant att följa detta, men känns trist hur VAG hanterar problemet.

Frågan är hur utbrett problemet är. Jag har en granne som nyligen uppdaterat sin Audi och han tycker bilen känns piggare och senaste tankningen, efter åtgärd, så hade bilen dessutom dragit något mindre än tidigare! Så han tror/hoppas att han fått sin 177hk uppdaterad till den nya 190hk. Hur det är med den saken vet vi inte, men kul att höra någon som är positiv efter åtgärden till skillnad från vad jag hittills läst i pressen. Frågan är hur många procent som är positiva kontra negativa... Tidningen kanske kan göra en undersökning? ;)

Vi har själva en Passat 140hk diesel som omfattas av denna åtgärd inom familjen. Jag har gett hon som äger bilen rådet att avstå från uppdatering tills vidare. Eller hur resonerar ni andra? Bilen går ju bra idag och är både snål och pigg, så varför chansa, resonerar jag. Enligt Thomasfolk händer inget om man vägrar göra åtgärden, även om dom rekommenderar att man gör den. Eftersom uppdateringar uppenbarligen görs trots att man sagt ifrån så har jag rekommenderat ägaren till Passaten att undvika märkesverkstaden framöver. För det är väl enbart märkesverkstaden som utför denna åtgärd? Om hon istället servar hos ex Mekonomen så är det väl ingen risk för att få den nya programvaran? Eller???

Bilar som ej åtgärdas borde erläggas med körförbud. Helt sjukt att VAG inte tvingas köpa tillbaka skiten även i Europa.

Folks subjektiva åsikter efter att de har fått en åtgärd på bilen som de helst hade varit utan skulle kunna spegla en version av verkligheten som objektiva tester inte skulle ge. Med det menar jag att jag helst skulle se ett oberoende testinstitut prova ett antal bilar före och efter "uppdateringen" i kontrollerad miljö. AVL i Jordbro eller liknande borde kunna utföra såna tester.

Givetvis kan bilarna bli sämre på många sätt för att nå ett specifikt mål. Alla som körde bil på 80-talet märkte att katalysatorns ankomst stal effekt och extra bränsle.
I skolan fick man lära sig att "inte tycka och tro utan mäta och veta".

RJ, bra sammanfattning med potentiella problem!

Den första frågan är ju om man ska se detta enbart ur ägarsynpunkt eller om man också ska väga in miljöaspekten. Ska man väga in miljöaspekten så skulle man ju då vilja veta att fixen verkligen minskar utsläppen, vilket inte heller alls är säkert. Om man inte vinner nåt särskilt miljömässigt så måste ju det generella rådet vara att undvika fixen. Och även om fixen fungerar hyggligt ur miljönsynpunkt så är det väl ändå stor skillnad i utsläpp om man jämför senare VW (euro 6) som ju sägs vara riktigt bra avgasrening. Då kanske man hellre bör fundera på att försöka byta till en nyare bil inom en snar framtid om man har möjlighet till det.

V.g. undvik covfefe

Tack Rutger.

Rutger Jönåker wrote:
Om hon istället servar hos ex Mekonomen så är det väl ingen risk för att få den nya programvaran? Eller???

Det där är en bra fråga. Jag servar genomgående min bil hos Mekonomen (ej VW) och utgår från att Mekonomen kopplar upp sig mot mitt märkes alla serviceåtgärder och genomför dessa.

Democracy Dies in Darkness.

Vidstige - Ja, helst ska det väl bli bra ur båda aspekterna, men som ägare ser man nog främst till ägarsynpunkten. Att bilen blir slöare och törstigare är naturligtvis trist, men ett större problem är ju om det även orsakar driftstörningar på sikt. Att spruta in avgaserna i motorn ett varv till lär ju öka slitaget och göra att såväl EGR-ventil som partikelfilter får mer sot i sig. Tycker i alla fall jag det låter som, som glad amatör. Men mera kunnigt folk får gärna rätta mig om jag har fel.

pinjong - Det var det hon befarade... Men man kan kanske hoppas att ex. Mekonomen är mer benägna att avstå åtgärden än märkesverkstaden om man ber dom. Om dom nu kan skilja uppdateringarna åt... Annars blir det svårt.

Lägg till ny kommentar