Bör man leva som man lär?

288 inlägg 0 nya

Efter att ha kört i två veckor kunde jag inte hålla mig längre utan åkte till macken och fyllde tanken igen. De första dryga 130 milen har jag haft ett snitt på knappt 0,25 liter/mil. Till det kommer en okänd mängd elenergi. Bilen påstod att jag skulle ha kommit drygt 20 mil till på det som var i tanken, men jag var nyfiken.

Noterade på lönebeskedet att jag beskattas för ett förmånsvärde på 2650 kr för Kian. Det känns bra!

Låter sjukt bra, jag som precis dissade ladd hybriden efter ett otal antal provkörningar i vinter av diverse fabrikat och tänkte att jag skjuter på det köpet typ tre år framåt då det finns ett bredare utbud.
Man ser inte i färd datorn hur många kw som förbrukats sedan nollställt eller på annat vis tex ladd modul eller så.
Det skulle ju vara kul att se den kostnaden också.
Laddar du hemma och på jobbet eller?

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag laddar både hemma och på jobbet så jag har svårt att mäta vettigt. Det är främst andra resor som drar bensin.

Gick precis på Kia's sida och läste om SW modellen, 65 km på el och snygg placering av batterierna som inte syns eller inkräktar på utrymmet i trunken.
Inte direkt billig men känns som en värdig utmanare till Passat GTE och kanske V90 hybrid, även om den kanske kan anses spela mer i ett "premiumskikt".

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Undrar hur stor prisskillnaden blir om man utrustar en Passat eller V90 med allt man får i en maxad Kia?

Jo, det hade varit riktigt intressant att se priser på det.
En stor fördel med just dessa plug-in hybrider är ju att man kan få dem med dragkrok.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Nja V90 klarar sig nog bra och den har mycket du inte kan få i en Kia, passat blir nog däremot långt dyrare eftersom den är dyrare än V90 om den ska ha samma utrustning.

Trodde inte Passat GTE skulle slå en V90 hybrid i pris faktiskt. Trodde Volvon skulle vara dyrare alla dagar i veckan. Kanske säger mer om hur lite koll jag har på Volvos priser iofs.
Har alltid deras V40 i bakhuvudet som är tokdyr och kostar mer än en Audi A3, men kanske inget man kan applicera på samtliga modeller.
Kia verkar ha en del vettig utrustning från start men det känns ändå som dom lirar i olika ligor. Volvo lirar i en lite högre klass tycker jag.

Sen så innefattas även batterierna i Kias 7 åriga garanti, det är ju helt klart positivt.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Nja, tror vi har lite fel om Volvo, den börjar ju på 614 tkr. En Passat börjar på 427 tkr.
Sen är det ju en helt annan drivlina i Volvon, vi pratar dubbla antalet HK osv.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Yepp de är inte jämförbara.
Tyvärr finns ingen jämförbar V90.
Men som sagt lasta på all utrustning i Passat så de blir jämförbara förutom hästkrafterns, ja då blir det dyrt.

Så länge Volvo inte kommer med en T5TE så kommer deras T8-alternativ vara för dyr som jämförelse

*Robban

[quote=L. Mäkinen]Jag laddar både hemma och på jobbet så jag har svårt att mäta vettigt. Det är främst andra resor som drar bensin.[/quote

Vet inte om det är rätt men enl boken så full laddad på 4,3 timmar och 10A= ca 2300w och då är man väl i närheten av 10 kw för en full laddning och det är väl 10:- kanske för 5 mil då eller ? .
kanske ute och cyklar lite men förutom investering och värdeminskning så blir det ju billiga mil av allt att döma och rätt körning
Men en liten tanke är iofs att det är dubbla inköps priset mot min nya octavia 1,0tsi dsg som man kör på närmare 0,5 eller under vid rätt körning.
Ja tror nog skälv att nästa bil blir nog en ladd hybrid om 2-3 år då förmodligen utbud dubblerats och pris förmodligen halverats och priserna är mer anpassade mot en vanlig börs och förhoppnings vis också biltyp och storlek

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

junkers wrote:
Nja V90 klarar sig nog bra och den har mycket du inte kan få i en Kia, passat blir nog däremot långt dyrare eftersom den är dyrare än V90 om den ska ha samma utrustning.

Vad finns i V90 som inte finns i en Kia utrustningsmässigt? Status och teoretisk krocksäkerhet kan vi lämna därhän.

Då lämnar vi allt därhän för det är just krocksäkerhet med tillhörande system som diffar.

Sedan gillar jag Kia Optima plug-in SW!
En kandidat om jag måste byta till tjänstebil.

junkers wrote:
...krocksäkerhet med tillhörande system
Vad menar du här?
Vilka tillhörande system saknas på Kia? "Min" bil har:
Aktivt filövervakningssystem
Autobroms inkl. skydd av fotgängare
Backstartshjälp
Barnstolsfästen, ISOFIX i baksäte
BAS, panikbromssystem
Bältespåminnare, samtliga sittplatser
Bältessträckare fram med kraftbegränsning
EBD, elektronisk bromskraftfördelning
ESC, elektr. stabilitetsprogram & TCS, antispinnsystem
ESS, blinkande bromsljus vid panikbromsning
Helljusassistans
Knäkrockkudde, förare
Krockgardiner, A-C-stolpe och sidokrockkuddar, fram
Krockkuddar fram, förare och passagerare
Passagerarkrockkudde, urkopplingsbar med nyckel
Skyltscannning
TPMS, däcktrycksvarning
Around View Monitor (270-gradersvy)
Dödavinkelvarning
Självparkeringssystem (parallell- & vinkelparkering)
Varning för bakomvarande trafik vid backning

En del av det förstås sånt alla bilar har

Den var snygg liknar ju en bil och inte en lada på hjul det var positivt att läsa om dina erfarenheter spec bränsleförbrukningen. Koreanerna ligger bra framme med ny teknik, dom har även en elbil med hyfsad körsträcka plus enda vätgasbilen till försäljning

hans.antnas

Mäkinen, men klarar Kian ett älgtest? Då menar jag inte att köra i snirklar på en konbana, utan att smacka rakt in i en älg utan att få taket nertryckt i skallen!
Antalet älgar i Korea är ju ganska begränsat.
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte har en aning om hur en V90 skulle klara en sådan olycka. Jag vet inte om Volvo fortfarande testar sina modeller mot älgolyckor som de gjorde förr.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den har ju inte så tvär vinkel på vindrutestolparna sådana bilar brukar skicka älgarna över taket men det beror så mycket vilken fart man träffar älgen med.

hans.antnas

saabnisse wrote:
Mäkinen, men klarar Kian ett älgtest? Då menar jag inte att köra i snirklar på en konbana, utan att smacka rakt in i en älg utan att få taket nertryckt i skallen!
Jag vet inte och hoppas jag slipper få reda på svaret den hårda vägen. Om inte annat lär man väl få maginnehållet över sig via takluckan om älgen tar sig hela vägen dit.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.