Nästa artikel
Många tror att bilen kostar mindre än den gör
Nyheter

Många tror att bilen kostar mindre än den gör

Publicerad 27 september 2017 (uppdaterad 27 september 2017)
Många svenskar tenderar att underskatta månadskostnaden på bilar, vilket kan gräva hål i plånboken. Det visar en ny Sifo-undersökning.
En ny undersökning visar att svenskar underskattar ägandekostnaden för en bil.
Kantar Sifo har på uppdrag av bilauktionsföretaget KVD Bilpriser frågat 1.775 personer vad de tror att det kostar att äga bilar av olika storleksklasser. Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil har en månadskostnad på mellan 1.000 och 3.000 kronor mindre än vad den verkliga summan är. Det motsvarar en extra kostnad på 50 procent.

– Många missbedömer vad en bil kostar att äga. Det kan få stora konsekvenser för ägare som riskerar få stora hål i plånboken när alla kostnader räknas samman. Innan man köper en ny bil bör man därför göra en rättvis kalkyl av den totala ägandekostnaden och framförallt inte missa värdeminskningen som är den i särklass enskilt största, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

När det gäller småbilar, som Volkswagen Polo, Renault Clio och Ford Fiesta, tror majoriteten av de svarande att månadskostnaden ligger runt 2.000-3.000 kronor, när den i själva verket är mellan 2.000-4.500 kronor, enligt KVD Bilpriser.

I mellanklassegmentet, med bland andra Volkswagen Golf och Volvo V40, uppskattar de flesta i undersökningen att de kostar mellan 3.000-4.000 kronor per månad, när den verkliga siffran är drygt 4.500–6.000 kronor.

För stora bilar, som Volkswagen Passat och Volvo V70, beräknar de flesta som svarat att det kostar 4.000-5.000 kronor per månad att äga en sådan. Den faktiska kostnaden är 6.000-8.000 kronor per månad.    

– Den viktigaste frågan man bör ställa sig är vad man ska ha bilen till. Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Bilarna med högst ägandekostnad har å andra sidan oftast lägre procentuell värdeminskning. I slutändan är det dock utgifterna varje månad som bränner hål i plånboken, inte några procent vid en framtida försäljning, säger Jonas Björkman.
 
Diskutera: Vad kostar din bil att äga per månad?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-09-27 16:52
Jallemet

@Styggavargen Jag åkte 250mil med en hyrbil, Volvo V70 D4 2016 och hade en snittförbrukning på 0,46L/mil. (181hk).

Min egen V50 D2 2012 inköpt i januari 2017, åkt 1700mil och har en snittförbrukning på 0,48L/mil. (114hk).

Det finns bensinare som drar mindre.

#c • Uppdaterat: 2017-09-27 19:38
familyman

Min förra bil var en Passat 1.8 kombi 2000 års modell, som jag köpte 7 år gammal och hade i 6 år. Den kostade mig ungefär 2300:- per månad exklusive drivmedel. Dyrare än man kan tro för en sån gammal bil. Köpte den för 65 lax och sålde den för 10.

Jag gillar att ha koll på vad bilen kostar per månad över ägandecykeln. Ajdå, en reparation på 8 lax... man kanske skulle köpt en nyare bil ändå! Men så slår man ut det på ägandecykeln och ser att de där 8 laxarna blev ungefär 100:- extra per månad, och så vet man att det inte var så farligt ändå.

#d • Uppdaterat: 2017-09-28 06:06
VW Polo 2012

Och så finns det "lite" merkostnader också, bland annat. olja, service, nya däck, trängselavgift, parkeringsavgift, skatt, försäkring, snöspade, tvättavgift, garageavgift, p-böter, böter för fortkörning,rep av eventuella plåtskador,spolarvätska. Och så här kan man hålla på att rabbla upp kostnader i oändlighet !!!!!!!!!!!

#e • Uppdaterat: 2017-09-28 07:25
stonebreaker

På frågan ... vad man ska ha bilen till .... så svarar väl de flesta: med min fyrhjulsdrivna SUV tar jag mig till jobbet i city och åker till shoppingcentret på helgerna!

#f • Uppdaterat: 2017-09-28 07:47
Styggavargen

Haha, den var rolig stone. Oavsett bil tror jag de flesta valt fel typ av bil. Många använder bilen mest för pendlingen mellan jobbet och hemmet och dessutom sitter själv i bilen. Behöver man en två tons bil till det?

#g • Uppdaterat: 2017-09-28 07:52
Styggavargen

Jallemet, jag vet att det finns snåla bensin bilar. Har en octavia själv som är hyfsat snål. Men folk väljer SUV, fyrhjulsdrift och diesel så många snåla modeller köps inte så ofta längre..vilket är synd för jag tror på sikt inte att biltillverkare kan hålla både SUV och vanliga bilar i sitt sortiment. Risken är SUV tar över helt. (ve och fasa).

#h • Uppdaterat: 2017-09-28 08:51
Saslam

Jellemet att köra snålt som individ på vissa sträckor är ju bra men att se över tid i olika miljö och olika människor ger den rätta bilden av ett fordons riktiga förbrukning. Ex v 70 d4 2015-16 medel 6,77 https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/468-V70.html?constyear_s=2015&constyear_e=2016&exactmodel=D4&powerunit=2

#i • Uppdaterat: 2017-09-28 08:57
Styggavargen

Alla Volvo modeller lider av hög förbrukning, högre än andra märken med samma storlek på bil. Nog bara BMW/Mercedes och möjligen Audi kan matcha Volvos höga förbrukning. Gemensamma nämnaren är tunga bilar, och med SUV kaross ytterligare ännu högre förbrukning genom högre luftmotstånd. Allt hänger samman och är inget märkligt, problemet är att man stoppar huvudet i sanden och lossas som det inte är ett problem som ligger till grund för höga utsläpp.

#j • Uppdaterat: 2017-09-28 09:03
Saslam

Det har ju visat sig att det ex är billigare att äga vissa elbilar trots det högre inköpspriset pga lägre kostnader i bränsle service etc över tid

#k • Uppdaterat: 2017-09-28 10:46
Styggavargen

Så sant, på 6000 körda mil har jag betalat 58500 kr. Detta är bara på 3,5 år. Räknar man på 10 år så lägger många nog mellan 150-200 tkr på bränslet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.