Nästa artikel
Många tror att bilen kostar mindre än den gör
Nyheter

Många tror att bilen kostar mindre än den gör

Publicerad 27 september 2017 (uppdaterad 27 september 2017)
Många svenskar tenderar att underskatta månadskostnaden på bilar, vilket kan gräva hål i plånboken. Det visar en ny Sifo-undersökning.
En ny undersökning visar att svenskar underskattar ägandekostnaden för en bil.
Kantar Sifo har på uppdrag av bilauktionsföretaget KVD Bilpriser frågat 1.775 personer vad de tror att det kostar att äga bilar av olika storleksklasser. Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil har en månadskostnad på mellan 1.000 och 3.000 kronor mindre än vad den verkliga summan är. Det motsvarar en extra kostnad på 50 procent.

– Många missbedömer vad en bil kostar att äga. Det kan få stora konsekvenser för ägare som riskerar få stora hål i plånboken när alla kostnader räknas samman. Innan man köper en ny bil bör man därför göra en rättvis kalkyl av den totala ägandekostnaden och framförallt inte missa värdeminskningen som är den i särklass enskilt största, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

När det gäller småbilar, som Volkswagen Polo, Renault Clio och Ford Fiesta, tror majoriteten av de svarande att månadskostnaden ligger runt 2.000-3.000 kronor, när den i själva verket är mellan 2.000-4.500 kronor, enligt KVD Bilpriser.

I mellanklassegmentet, med bland andra Volkswagen Golf och Volvo V40, uppskattar de flesta i undersökningen att de kostar mellan 3.000-4.000 kronor per månad, när den verkliga siffran är drygt 4.500–6.000 kronor.

För stora bilar, som Volkswagen Passat och Volvo V70, beräknar de flesta som svarat att det kostar 4.000-5.000 kronor per månad att äga en sådan. Den faktiska kostnaden är 6.000-8.000 kronor per månad.    

– Den viktigaste frågan man bör ställa sig är vad man ska ha bilen till. Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Bilarna med högst ägandekostnad har å andra sidan oftast lägre procentuell värdeminskning. I slutändan är det dock utgifterna varje månad som bränner hål i plånboken, inte några procent vid en framtida försäljning, säger Jonas Björkman.
 
Diskutera: Vad kostar din bil att äga per månad?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-27 11:58
BBT6

Exakt ägandekostnad vet man ju inte förrän efteråt, när man avslutar sitt ägande och kan totalsummera. Men jag har bra koll på min Golf. Räknar man gentemot de begagnatpriser man ser så har den under två års ägande kostat mig 4600:-/månad + drivmedel på mellan 1500-1700:-/månad. Då räknar jag utpriser i handeln - 20% som kalkylerat nuvärde. Och då är detta beräknat på en nybil.
Focusen har utslaget under min ägartid, med samma beräkning av nuvärdet, kostat mig "bara" 2300:-/månad + motsvarande i drivmedel som Golfen. Allt inräknat, försäkring, reparationer, däck mm till faktiska kostnader. Nu kommer det att öka, för jag kommer att köpa nya vinterdäck och två nya sommardäck, så månadskostnaden utslaget på 7 år...blir ändå inte så mycket.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-27 12:32
Mattse

Med låga räntor är det lätt att köpa en ny bil även i lite högre prisklass och inte bry sig om en mer noggrann kalkyl än att konstatera "det har vi råd med". Om sedan avbetalning, skatt, försäkring och serviceavtal går på autogiro kommer de verkliga kostnaderna aldrig riktigt upp till ytan. Det enda som märks är vid tankning och det är oftast bara den utgiften som avgör vad bilen kostar för de flesta. En äldre bil som drar runt litern är i mångas ögon väldigt dyr att köra trots att värdeminskningen plus övriga utgifter är i det närmaste noll. En ny bil som bara drar 0,5 är däremot jättebillig att köra......

#3 • Uppdaterat: 2017-09-27 12:35
Styggavargen

De nya bilarna du pratar om med 0,5 liter/mil existerar knappt, möjligen en Opel Astra eller liknande men det är inte sådana som köps idag. Det är ofta SUV, fyrhjulsdrift mm eller en större bil (typ MPV eller stor kombi)...

#4 • Uppdaterat: 2017-09-27 12:36
Styggavargen

Värdeminskningen är största problemet, kanske än värre idag än förr när det pumpas ut allt fler bilar i snabbare takt.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-27 12:48
Mattse

@Stygga: därav .... efter meningen. Det är ett ironiskt sätt att uttrycka något på.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-27 13:13
L. Mäkinen

Jag för alltid loggbok över kostnaderna för mina bilar, men det har havererat nu när jag kört delvis elektriskt några år. Man laddar gratis lite här och där och mäter inte hur mycket som tas från nätet till bilen varje dag. Ökningen på elräkningen hemma är blygsam för att uttrycka sig milt.

För den andra vardagsbilen i hushållet är det annorlunda. Där ser jag att den snittar strax över 0,5 liter/mil och att det är ungefär 1/3 av vad bilen kostar totalt i avbetalning, försäkring, service osv. Om man får något tillbaka när den säljs återstår att se.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-27 13:20
familyman

Ingår drivmedel enl nån slags schablon i beräkningarna i artikeln?

#8 • Uppdaterat: 2017-09-27 13:38
Axelman

Det verkar som de flesta tror att allt kostar mindre än det kostar....

#9 • Uppdaterat: 2017-09-27 13:43
Axelman

Min Seat Leon kostar 2,800:- i månaden med vinterdäck och m.o.v. 300:-/mån i halvförsäkring, 800:-/mån i bensin. Spolarvätska och tvätt säg 200:-/mån. Det är helt ok. Ingen besiktning då det är en nästan ny bil, service ingår i priset.

#a • Uppdaterat: 2017-09-27 16:04
Jallemet

5834:-/månad.

Volvo V50 D2 med en snittförbrukning på 4,75L/100km.

Allt inräknat från värdeminskning, parkering och milersättning. Åker 3000mil+/år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.