Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

2119 inlägg 0 nya

Pi, tror faktiskt det var just jag som länkande den.
Jag tror Mercedes gör ett misstag men det kanske kan handla också om att dom kan tänka sig göra vätgasbilar i framtiden men att dom inte vill fortsätta investera stora pengar i utveckling, utan att man istället tänker sig köpa in tekniken från t.ex. såna som svenska Powercell.

Största mässan på g nu om vätgas och batterier.

http://www.h2fc-fair.com/

Det verkar hända rätt mkt på batterifronten faktiskt, här är en sammanställning om spännande framsteg och kanske framtida batteritekniker.

http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Detta var en överraskning och väcker frågor redan nu hur miljövänliga elbilar är.

Handlar alltså om nya laddbara Prius.

http://www.di.se/bil/toyotas-laddhybrid-oerhort-imponerande/

"Å andra sidan: med den amerikanska testmetoden, där också produktionen av el räknas in i förbrukningen som anges som en ekvivalent, har Prius lägre förbrukning än de renodlade elbilarna Nissan Leaf och Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e i Europa). Det är onekligen anmärkningsvärt."

Vidstige, det kan nog stämma om man producerar el i ett fossileldat kraftverk, men det gör vi i väldigt liten utsträckning i Sverige!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beslut i Kina verkar få konsekvenser hos Toyota.
http://www.reuters.com/article/us-autoshow-shanghai-electric-idUSKBN17L1VC
De vill tydligen sälja bilar där också.

Vi har nu kört Oslo-Mannheim-Paris-Oslo, 418,2 mil med elbil, Renault Zoe R90 ZE40. Det gick mycket bra! Kostnad ca 300 kr för driften men det kunde ha varit nära 0 kronor!

saabnisse wrote:
Prestigelös har säkert visat på det primära problemet.
"Som sagt så tror jag priset på en elbil avskräcker de flesta potentiella köpare, inte räckvidden.
Folk jämför vad de får för sina slantar, en elbil i Golfklass eller en V90...
Redan där är det avgjort för de allra flesta."
Och det är ju något av moment 22, elbilar säljs inte i tillräcklig mängd för att de är för dyra och blir dyra för att inte tillräckligt många säljs.
Men när det gäller kostnader så är det säkert batterierna som står för den största delen, övrig mekanik och elektronik bör vara billigare än i en konventionell bil och är det säkert vid tillräckligt stor produktion.
En ny elbilsmodell, som säkert ligger långt fram i tiden, vore att ha en relativt liten batterimängd monterad i bilen, t.ex motsvarande 50-60 km körsträcka och möjlighet att ansluta en standardiserad tillsatsmodul som kan ge förslagsvis ytterligare 200-300 km körsträcka och som kan hyras och återlämnas på speciella laddstationer.
Det är ju en variant på den ide´ som man försökte med Zoe i bl.a. Köpenhamn för några år sedan.
Det gick ju inte så bra, men det berodde nog främst på att det var för få Zoe för att det skulle bli lönsamt.
Lönsamt skulle det däremot kunna bli om det fanns en gemensam standardiserad batterikassett.

Det var inte Zoe som användes då utan Renault Fluence med teknik för byte av batterier, samma koncept användes i Israel.

Vidstige wrote:
L. Mäkinen wrote:
Det där är en justering av sanningen. Jag har försetts med ett arbetsredskap av min arbetsgivare och ser det som komplettering av vagnparken. Den lämpar sig bättre för att utföra mitt arbete än min egen bil. Såvitt jag vet äger jag fortfarande en elbil.
Jo fast det vi diskuterat är väl ändå elbilen som enda bil i hushållet. Uppenbarligen klarar inte elbilen dina behov, även om det indirekt må vara jobbets behov. Frågan är om ens en Tesla Model S hade funkat för dig där.

Javisst diskuterar vi elbilar här men nog är det väl så att man kan äga flera bilar?? Jag äger 10 stycken :)

[quote=liebhaber]Plågsam omsvängning för Toyota??
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170424/darfor-gor-toyota-en-u-svang-tvingas-storsatsa-pa-batterielbilar/?utm_campaign=2017-04-25&utm_content=18745406&utm_medium=email&utm_source=Nyhetsbrev[/quote]
Toyota kommer med att provköra vätgasbilar i Kina Oktober i år och även sälja plug-in bilar nästa år.
Man kommer även sälja elbilar med batterier förklarar man här.
http://www.news18.com/news/auto/toyota-to-begin-hydrogen-fuel-cell-cars-test-in-china-from-october-1377597.html

Vidstige wrote:
Deeds wrote:
Lastbilschaufförer kan alltså inte ha elbil privat??
Busschaufförer kan alltså inte ha en elbil privat?? Otroligt konstiga argument du har..
Om min yrkesroll är tex. resande säljare så går det naturligt inte att ha en elbil i JOBBET...än.
Men nog fan kan jag väl ha en privat??
Lastbil och buss har man ju inte på parkeringen hemma, dom använder du inte privat.
En förmånsbil använder man privat.
Och visst kan man ha en elbil privat, hela frågan handlar om huruvida den löser alla behov man har.
Jag ser inte det konstiga i argumenten, vi pratar ju om elbilar för att ersätta fossila bilar.
Du har ju hittills bara hyllat elbilen och inte kommit med något problem, även så att s.k. räckviddsågest inte finns.
Jag ser massor av brister och problem med elbilen som jag menar är en omogen produkt.

Nej, tråden handlar inte om elbilar som ENDA bil i hushållet. Den handlar om elbilar och vad man tycker om dem. Har nu kört min senaste elbil över 800 mil sedan 3 mars :)

liebhaber wrote:
Nej, tråden handlar inte om elbilar som ENDA bil i hushållet. Den handlar om elbilar och vad man tycker om dem. Har nu kört min senaste elbil över 800 mil sedan 3 mars :)

Ja men en central fråga är ju om man kan använda en elbil för hushållets alla behov.
Att ha t.ex. en bensinbil stående som man använder vi tillfällen där man inte tycker elbilen räcker är ju nåt man måste lyfta. Det är ju också lite osunt om många som ska skaffa elbil också måste ha en extra bil som komplement.

Väldigt många av oss som lever i familjer har faktiskt 2 bilar eller i vissa fall ännu flera så det är inte speciellt konstigt idag att äga minst 2 bilar, Vidstige. Och med ett klart lägre pris på elbilarna så hade i vart fall en av våra bensindrivna bilar varit eldriven.

saabnisse wrote:
Chevrolet Bolt är ju naturligtvis väldigt intressant, men kommer den till Europa?
Och vad händer med Opel Ampera-e efter PSAs köp?
Kommer verkligen GM att vara intresserad av att släppa den?

De första bilarna, Opel Ampera-e ska levereras nu i maj. Provkörning har redan skett och presentation på Gardermoen. Efter vad det verkar så är tillgången på dessa bilar ytterst begränsat. Om man beställer en bil idag så beräknas leverans hösten 2018. Det är ju inte bra. Och vad som händer helt och hållet när Peugeot/Citroën tagit över vet man ju inte heller.

https://elbil.no/test-av-opel-ampera-e-35-mil-langt-og-godt-forsteinntrykk/

Pi, absolut kan man ha två bilar men förr eller senare kan det ju komma ett önskemål att gå ner på en bil i hushållet för att spara pengar t.ex. Poängen var ju att det blir lite fel om det behövs en bil till för att kunna ha elbil.

Jag hade en diskussion på jobbet idag med chefen om elbilar. Den enda han kände till var Tesla som en av hans polare hade leasat och bara hade goda ord om.
Han är lite gniden och tyckte den var lite väl häftig, men han blev väldigt intresserad när jag förklarat att det finns många fler batteribilar och nu är det en i3 som ska kollas.
Han räknade snabbt ut att den skulle klara alla hans normala transportbehov.
Annat klarar han med flyg och tåg.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Glöm hybridbilar som Prius. De är passé. En brygga mellan två helt skilda typer av teknik. Där den äldre tekniken – förbränningsmotorn – snart bllir lika omodern som ångdrivna lokomotiv."
http://bloggar.mestmotor.se/peter-ternstrom/2017/darfor-ska-du-omedelbart-salja-dina-aktier-i-tesla/

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ternström är en åsiktsmaskin som stundtals har rätt i sina drapor. Jag är själv tveksam till Teslas överlevnad i längden, men elbilar generellt tror jag på. Det är snart inte så långt kvar till 2020 när alla sagt att de ska komma med elbilar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!