Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

747 inlägg 0 nya

Det var ju vad jag skrev i #638.
De som skaffar elbil gör ju det bl.a. för att kunna tanka hemma.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse har helt rätt i vad elpriset ligger på för nivå med allt inkluderat. Sen kan det givetvis variera lite upp och ner beroende på avtalsform och den lokala ägaren av elkablarna.

saabnisse wrote:
StefL, visst låter det som ett rån, men det är den faktiska kostnaden när man räknar in alla skatter, nätavgift, elcert. osv.
Strömmen kostar sällan över 35 öre/kW!

Nja mitt totalpris inkl allt är under 1:- eftersom de fasta avgifterna finns där oavsett om bil laddas eller ej.

Det beror som sagt på hur man räknar, junkers. Och du skulle inte kunna ladda din elbil hemmavid om du inte redan hade tillgång till el. Ungefär som man bara räknar drivmedelskostnaden som rörlig kostnad på en bil - för bilen äger du ju redan... Fast nu är väl inte dessa räkneövningar den avgörande frågan avseende elbilars framtid.

El måste jag ändå ha och då ska inte de fasta kosrnaderna för el belasta bilen.

Ditt andra exempel är riktigt dåligt.

Tja - dåligt för dig kanske....

Möjligt att denna TV-artikel länkats till tidigare, dock knappast av Vidstige - http://teknikensvarld.se/mercedes-slutar-utveckla-bransleceller-458712/
En till i raden av biltillverkare som lämnar vätgasspåret...

Pi, tror faktiskt det var just jag som länkande den.
Jag tror Mercedes gör ett misstag men det kanske kan handla också om att dom kan tänka sig göra vätgasbilar i framtiden men att dom inte vill fortsätta investera stora pengar i utveckling, utan att man istället tänker sig köpa in tekniken från t.ex. såna som svenska Powercell.

Största mässan på g nu om vätgas och batterier.

http://www.h2fc-fair.com/

Det verkar hända rätt mkt på batterifronten faktiskt, här är en sammanställning om spännande framsteg och kanske framtida batteritekniker.

http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

I love .....lamp.

Detta var en överraskning och väcker frågor redan nu hur miljövänliga elbilar är.

Handlar alltså om nya laddbara Prius.

http://www.di.se/bil/toyotas-laddhybrid-oerhort-imponerande/

"Å andra sidan: med den amerikanska testmetoden, där också produktionen av el räknas in i förbrukningen som anges som en ekvivalent, har Prius lägre förbrukning än de renodlade elbilarna Nissan Leaf och Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e i Europa). Det är onekligen anmärkningsvärt."

Vidstige, det kan nog stämma om man producerar el i ett fossileldat kraftverk, men det gör vi i väldigt liten utsträckning i Sverige!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beslut i Kina verkar få konsekvenser hos Toyota.
http://www.reuters.com/article/us-autoshow-shanghai-electric-idUSKBN17L1VC
De vill tydligen sälja bilar där också.

Vi har nu kört Oslo-Mannheim-Paris-Oslo, 418,2 mil med elbil, Renault Zoe R90 ZE40. Det gick mycket bra! Kostnad ca 300 kr för driften men det kunde ha varit nära 0 kronor!

saabnisse wrote:
Prestigelös har säkert visat på det primära problemet.
"Som sagt så tror jag priset på en elbil avskräcker de flesta potentiella köpare, inte räckvidden.
Folk jämför vad de får för sina slantar, en elbil i Golfklass eller en V90...
Redan där är det avgjort för de allra flesta."
Och det är ju något av moment 22, elbilar säljs inte i tillräcklig mängd för att de är för dyra och blir dyra för att inte tillräckligt många säljs.
Men när det gäller kostnader så är det säkert batterierna som står för den största delen, övrig mekanik och elektronik bör vara billigare än i en konventionell bil och är det säkert vid tillräckligt stor produktion.
En ny elbilsmodell, som säkert ligger långt fram i tiden, vore att ha en relativt liten batterimängd monterad i bilen, t.ex motsvarande 50-60 km körsträcka och möjlighet att ansluta en standardiserad tillsatsmodul som kan ge förslagsvis ytterligare 200-300 km körsträcka och som kan hyras och återlämnas på speciella laddstationer.
Det är ju en variant på den ide´ som man försökte med Zoe i bl.a. Köpenhamn för några år sedan.
Det gick ju inte så bra, men det berodde nog främst på att det var för få Zoe för att det skulle bli lönsamt.
Lönsamt skulle det däremot kunna bli om det fanns en gemensam standardiserad batterikassett.

Det var inte Zoe som användes då utan Renault Fluence med teknik för byte av batterier, samma koncept användes i Israel.

Vidstige wrote:
L. Mäkinen wrote:
Det där är en justering av sanningen. Jag har försetts med ett arbetsredskap av min arbetsgivare och ser det som komplettering av vagnparken. Den lämpar sig bättre för att utföra mitt arbete än min egen bil. Såvitt jag vet äger jag fortfarande en elbil.
Jo fast det vi diskuterat är väl ändå elbilen som enda bil i hushållet. Uppenbarligen klarar inte elbilen dina behov, även om det indirekt må vara jobbets behov. Frågan är om ens en Tesla Model S hade funkat för dig där.

Javisst diskuterar vi elbilar här men nog är det väl så att man kan äga flera bilar?? Jag äger 10 stycken :)

[quote=liebhaber]Plågsam omsvängning för Toyota??
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170424/darfor-gor-toyota-en-u-svang-tvingas-storsatsa-pa-batterielbilar/?utm_campaign=2017-04-25&utm_content=18745406&utm_medium=email&utm_source=Nyhetsbrev[/quote]
Toyota kommer med att provköra vätgasbilar i Kina Oktober i år och även sälja plug-in bilar nästa år.
Man kommer även sälja elbilar med batterier förklarar man här.
http://www.news18.com/news/auto/toyota-to-begin-hydrogen-fuel-cell-cars-test-in-china-from-october-1377597.html

Vidstige wrote:
Deeds wrote:
Lastbilschaufförer kan alltså inte ha elbil privat??
Busschaufförer kan alltså inte ha en elbil privat?? Otroligt konstiga argument du har..
Om min yrkesroll är tex. resande säljare så går det naturligt inte att ha en elbil i JOBBET...än.
Men nog fan kan jag väl ha en privat??
Lastbil och buss har man ju inte på parkeringen hemma, dom använder du inte privat.
En förmånsbil använder man privat.
Och visst kan man ha en elbil privat, hela frågan handlar om huruvida den löser alla behov man har.
Jag ser inte det konstiga i argumenten, vi pratar ju om elbilar för att ersätta fossila bilar.
Du har ju hittills bara hyllat elbilen och inte kommit med något problem, även så att s.k. räckviddsågest inte finns.
Jag ser massor av brister och problem med elbilen som jag menar är en omogen produkt.

Nej, tråden handlar inte om elbilar som ENDA bil i hushållet. Den handlar om elbilar och vad man tycker om dem. Har nu kört min senaste elbil över 800 mil sedan 3 mars :)

liebhaber wrote:
Nej, tråden handlar inte om elbilar som ENDA bil i hushållet. Den handlar om elbilar och vad man tycker om dem. Har nu kört min senaste elbil över 800 mil sedan 3 mars :)

Ja men en central fråga är ju om man kan använda en elbil för hushållets alla behov.
Att ha t.ex. en bensinbil stående som man använder vi tillfällen där man inte tycker elbilen räcker är ju nåt man måste lyfta. Det är ju också lite osunt om många som ska skaffa elbil också måste ha en extra bil som komplement.

Lägg till ny kommentar