Nästa artikel
Northvolt bygger batterifabriken med ABB
Nyheter

Northvolt bygger batterifabriken med ABB

Publicerad 26 september 2017
Kan det här vara en ledtråd till var storsatsningen på produktion av elbilsbatterier hamnar?
Företaget Northvolt, med svensken och tidigare Teslachefen Peter Carlsson i spetsen, vill bygga Europas största fabrik för litiumjonbatterier i Sverige.

Exakt var fabriken ska hamna är inte officiellt än, men sedan tidigare har Northvolt valt ut två kandidater där etablering är möjlig: Västerås och Skellefteå. Nu meddelar Northvolt att de tecknat ett gemensamt avtal med ABB som innefattar finansiellt stöd och tekniskt samarbete kring batteriutvecklingen.

ABB är en svensk-schweizisk multinationell verkstadskoncern inom elkraft och automationsteknik. Som en händelse har ABB sitt svenska huvudkontor i – Västerås. Men Enligt Northvolt är besultet om etableringsplats inte taget än.
– Valet av plats för fabriken och det partnerskap vi tecknat med ABB ska ses som två av varandra oberoende saker. Beslutet kommer sannolikt att tas under oktober månad när vi har fått in all input från de två samrådsprocesserna i Västerås och Skellefteå, säger Jesper Wigardt, press- och informationsansvarig på Northvolt.
 
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan ABB och Northvolt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-26 16:52
Reverend Benny

Kul, spännande med lite nyheter som dessa.
Sen är väl frågan hur man rent resursmässigt gör detta smartast, tycker fokus borde ligga på det.
En kombo av kompetent personal, råvaror, miljövänlig transport till och ifrån fabrik osv borde styra valet av ord där tillverkningen förläggs.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-26 17:33
Axa

Det här tyder ju på att det hamnar i Västerås. Men jag är inte förvånad...

#3 • Uppdaterat: 2017-09-26 18:02
Pi

Ev etableringsbidrag i Skellefteå känns väl ungefär som den enda fördel den orten rimligen kan erbjuda. I Västerås finns en enorm kompetens om man räknar inom en radie av 10 mil - nåt som Skellefteå knappast kan matcha. Samt flera Högskolor och Universitet - också dessa inom en radie på 10 mil. Det som talar emot är möjligen att staden expanderat väldigt mycket under senare år vilket kan göra bostadssituationen lite mera komplicerad för de som flyttar in till stan.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-26 19:16
Axa

Stoor
Det finns en anledning till samarbete med ABB som är världsledande på högspänning och el. Jag är övertygad om att det finns kompetens i Västerås och dess närhet.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-26 21:34
Jonathan Gustafsson

Mest logiskt vore väl att förlägga den i södra/västra sverige, i det här landet där regeringar skattar ihjäl all typ av transport...

#6 • Uppdaterat: 2017-09-26 21:40
L. Mäkinen

Transport från både Västerås och Skellefteå går vattenvägen. Kanske med segelfartyg...
Västerås ligger inte långt från Sveriges närmaste stad vilket är svårslaget.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-27 01:24
Rikard

Västerås kan kanske sätta lite fart i Berslagen, kanske finns det lämpliga mineraler att hitta i alla gamla gruvor ??
Jag som rest runt mycket ser dom trakterna som mer behov av arbetstillfällen än norrlandskusten, där verkar det vara full fart ändå.
Jag tar inte ställning för nån ort, bara kul att det kommer till Sverige, men inte till Stockholm, för här är det mer än fullt.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-27 07:39
Reverend Benny

Frågan är väl bara om vi vill pyssla med att gräva fram mineraler i Sverige och vilka som kan tänkas vilja göra det. All form av smutsigt arbete lämnar vi ju så gärna bort att låta andra nationer eller nationaliteter att göra för oss.

#9 • Uppdaterat: 2017-09-27 17:07
Pi

Har mycket svårt att se att grundämnena till dessa Li-batterier kommer att ha nåt som helst med vår Svenska gruvnäring att göra så närheten till t ex Boliden-gruvorna för Skellefteås vidkommande känns lite långsökt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.