Nästa artikel
Bilfrågan: Är Skodalådan dålig?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är Skodalådan dålig?

Publicerad 20 september 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar över driftsäkerheten gällande kamkedja och automatlåda i Skoda Superb.
”Är den 7-växlade DSG-automatlådan en dålig växellåda eller kör bara folk felaktigt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har läst många artiklar om hur dåliga kamkedjorna/kamkedjesträckarna är på VW/Skoda 1.2 och 1.4 TSI. Att bilar med dessa motorer bör undvikas. Hur är det med 1.8 TSI som bland annat sitter i Skoda Superb? Är den också dålig?
Jag undrar även om den 7-växlade DSG-automatlådan som sitter i Superb 3T 2009–2013 är den beryktade DQ200? Är det en dålig växellåda eller kör bara folk felaktigt?
Johan
 
Svar:
1,8 TSI-motorn i Skoda Superb har inte samma problem med kamkedjorna som de mindre motorerna, men på den större motorn har vi, speciellt i kombination med bristande service, sett vissa driftstörningar med kedjesträckaren.
Det stämmer att automatväxlade Skoda Superb av modellår 2009–2013 har den sjuväxlade DSG-växellådan DQ200, där det i de första årsmodellerna har funnits vissa driftsproblem.
Problemen är i huvudsak kopplade till körprofil där vi märkt att exempelvis taxibilar utrustade med DSG-lådan och med många start-/stopp och extremt mycket körning i stadstrafik är mer drabbade av problem än bilar som går i vanlig körning.
Uppdateringar av växellådans konstruktion har dock skett successivt sedan introduktionen och generellt är senare årsmodeller drabbade i mindre omfattning än de allra första.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-09-20 13:12
Kricko

mso 1000, precis så brukade jag också göra i körkörning. helt ovetenskapligt men en magkänsla om detta kan aldrig vara nyttigt...

#m • Uppdaterat: 2017-09-20 13:13
Erkka

Styggavargen: ingen mjukvaruuppdatering i världen kan hjälpa mot "många start-/stopp och extremt mycket körning i stadstrafik". Tyvärr.

#n • Uppdaterat: 2017-09-20 13:15
Kricko

PREVIA, taxikörning är knappast något som normalbilisten oavsett bosättningsort ägnar sig åt? sitter man i bilkö eller ägnar sig åt krypkörning mer än 5000 mil om året för att pendla så bör man nog överväga att förändra något i sin livssituation.

#o • Uppdaterat: 2017-09-20 13:41
40-talisten

Eventuella kvalitetsproblem på DSG-lådan vill jag inte debattera, men i ViB:s tester av DSG-bilar så påpekas ofta att växellådan ger viss ryckighet i lågfart och vid parkeringsmanövrar. Det tycker jag är en allvarlig nackdel, särskilt som jag har ett trångt parkeringsgarage med felplacerade pelare. Kan man komma ifrån detta genom att lägga i lågväxel istället för "drive" i sådana skarpa lägen? Jag är ju bortskämd med den steglösa CVT-lådan i min Toyota. Tråkig, visst, men jag är ju tråkig själv...

#p • Uppdaterat: 2017-09-20 15:02
N-iklas

Ska man verkligen låta försäljaren svara på om det är fel eller inte på modellen?

Vilken trovärdighet kan man lägga i det?
Speciellt när det är ett svar från VAG koncernen som inte precis dyrkar sanningen.

#q • Uppdaterat: 2017-09-20 16:33
Kricko

40-talisten, DSG lådan ger ryckig gång på samma sätt som en manuellt växlad bil när man kör på ettan. tar ungefär lika lång tid att lära sig att undvika den ryckigheten som att anpassa sig till var koppling tar på en bil man tidigare inte kört, så inget nämnvärt problem enligt min mening. Sedan har den andra problem, tvära kast i körstil från inbromsning till acceleration kan bli rätt komiskt ibland, typ när ett trafikljus ändrar sig så man avbryter inbromsning och gasar på istället. CVT-lådan är klart mjukare i sitt agerande där, men den har såklart andra avigsidor - och lockar aldrig fram någon munterhet ens till följd av att bära sig dumt åt...

#r • Uppdaterat: 2017-09-20 16:56
mso 1000

Min låda är inte ryckig alls.
Parkering o fin manövrering är en vanesak och lika lätt som en manuell låda.
Nu har jag iofs inte provat vinterkörning än vilket kanske kan förändra saken med is kall olja.
Jag är nöjd med hur mjukt den växlar dock tycker jag min växlar väl tidigt men det är ju iofs också bara att dutta till spaken en gång så ligger sport läget i och då drar den 500-1000 varv extra innan växling.
Tycker att VAG spakens funktion är bra mycket bättre än många andras lösningar med hit och dit i sidled med spaken och speciella externa knappar för sport och och och allt vad det är.

#s • Uppdaterat: 2017-09-20 17:14
Kricko

mso, på den version av dq 200 jag hade skulle man just flytta spaken åt sidan för att få i sportläget - vilket jag tyckte var mycket bättre än den nya. Kan ju iofs vara så att det bara blir svårare och svårare att anpassa sig till förändringar... Men dq 500 (tror jag den heter) har inte heller något av den ryckighet som den gamla hade. Inte heller Fords Powershift har jag upplevt som ryckig, men den är å andra sidan mer lik en CVT-låda än en dubbelkopplingslåda till sin karaktär.

#t • Uppdaterat: 2017-09-20 17:19
Sammen

Kricko, nu är det väl så att det inte bara är taxikörda bilar som fått problem utan just även normalbillister? Alltså dom som enligt dig inte behöver ändra sin livssituation.

ViB hade väl tex problem med lådan på sin långtestbil? Det kanske inte var just den modellen men ändå...

#u • Uppdaterat: 2017-09-20 18:00
mso 1000

Ingen vet i dagsläget hur mycket problem det är med automat lådorna av i dag men det råder ingen tvekan om att alla fabrikat har nån garanti åtagande nån gång eller flera.
Det är en komplicerad mekatronisk hydralisk konstruktion med många felkällor inbyggda.
Det är ju liksom inget man vill prata om

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.