Nästa artikel
Bilfrågan: Har Volvo rosthärdar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har Volvo rosthärdar?

Publicerad 6 september 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren köpte en ny Volvo V60 i år. Efter bara några månader utsattes skruvgängorna på underredets plastsköld för rejäla rostangrepp.
”Det borde vara självklart att använda ett material som inte rostar för denna typ av montering under bilen. Vad tycker Volvo?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag fick min nya Volvo V60 levererad i slutet på mars i år. Nyligen upptäckte jag att fästpunkterna för de bakre plastsköldarna som sitter på underredet börjat rosta. Efter bara ett par månader!
Plastsköldarna är i bakkant uppskruvade i sex fästpunkter med ”muttrar” skruvade i gängade ”tappar” som sticker ut under plastskölden. Dessa gängade skruvtappar har rostangrepp.
Jag har åkt till min Volvo-handlare som sprutat rostskydd på skruvgängorna. Samtidigt kollade jag på en äldre V60, som var upphissad på verkstan, och såg då att motsvarande skruvgängor på denna bil var riktigt rostangripna. Detta är tydligen ett generellt problem för V60.
Det borde vara självklart att använda ett material som inte rostar för denna typ av montering under bilen. Vad tycker Volvo?
LCG
 
Svar:
Vi har tittat närmare på detta och kan konstatera att denna rost enbart är på skruvarnas ytskikt. Detta påverkar inte bilens funktion och säkerhet. Vi har inga rapporter om problem. När Volvo rostskyddsbehandlar sina bilar görs det på olika nivåer på olika ställen på karossen och beroende på nödvändig skyddsnivå. Frågan om materialet på fästskruvarna går vidare till fabriken som en del i vårt arbete med ständiga kvalitetsförbättringar.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-06 13:00
Tvärnit

Rostfritt på all montering kan jag tycka men att det får man ordna till på egen hand vilket jag också gjort ibland på någon bil som jag tyckt har varit värd detta.
Ta bara sådant enkelt som skruven till nummerplåtens hållare eller dem som håller fast stänklapparna eller skruvarna som håller innerskärmarna, har aldrig mött på rostfritt där man tycker att det borde ha lagts på det lilla extra för att få ett fullgott skydd.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-06 13:01
Tvärnit

Dubbelpost

#3 • Uppdaterat: 2017-09-06 14:22
Mattse

Volvos svar "Vi har tittat närmare på detta och kan konstatera att denna rost enbart är på skruvarnas ytskikt." går tvärt mot deras strävan att bli ett premiummärke. Jag tror säkert att Volvo lagt ner ett enormt arbete för att få till ytskiktet på ytor, paneler och klädsel för att dessa ska anses premium. Men ytskikt på "det som inte syns" verkar inte vara lika viktigt för Volvo. Det är knappast premium.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-06 18:13
GF

Sist 1998 händelse en Volvo 245 GL1992. Jag fick rost på bultarna ser bruna vid nummerplåtarna är original från Volvo och är 6 år gammal var så dåligt då köpte jag hos biltema med rostfritt båtbultarna och gick bra många år.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-06 18:42
Världens vackraste man

Allt är i sin ordning. Som ung Volvo-ägare fick man lära sig att svetsa.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-07 12:26
skarj

Vilket iof är en klen tröst...att det ser ut så hos andra också, alltså.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-08 18:09
Roy J

På Saab 9000 fanns på många ställen kupolmuttrar av god kvalitet, men även där sparade man undan för undan in på örena.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-16 09:34
hultarn

Svetspinnskruvar är ett bra sätt att fästa detaljer, och används av alla tillverkare av alla möjliga saker, inte bara bilar. Dessa pinnskruvar kan förstås vara belagda med olika ytbehandlingar. Vill man ha seriösa rostangrepp är rostfria skruvar/muttrar lämpliga att montera, i de fall de dras in i bilens kaross. Då rostfria skruvar är mer "ädla" än karossens kolstål, kommer karossen bli offeranod och därmed korrodera snabbt. Däremot funkar det bra att fästa nummerskyltarna med rostfria skruvar då stötfångarna mest är plast.

#9 • Uppdaterat: 2017-09-06 20:10
milkylainen

Såhär ser väldigt, väldigt många bilar ut. Volvo är inget undantag. Pinnar som sticker ut är ofta i stål med någon bult. Gärna sitter de ihop med något annat material som typ tunn aluminium (värmesköldar) som reduceras till skit efter ett par år. Samma konstruktion överallt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.