Nästa artikel
Polisen skärper hastighetsbevakning
Nyheter

Polisen skärper hastighetsbevakning

Publicerad 18 augusti 2017 (uppdaterad 18 augusti 2017)
Nästa vecka kommer polisen att genomföra extra många hastighetskontroller på svenska vägar.
Nästa vecka väntas fler hastighetskontroller än vanligt av polisen på svenska vägar.
Fokuset på hastighet under vecka 34 är ett initiativ från EU:s sida och sker samma vecka i alla medlemsländer. Var kontrollerna ska ske i Sverige bestäms lokalt utifrån vilka vägsträckor som ger störst effekt i att motverka dödsolyckor och antalet skadade i trafiken.

Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen. Idag kör hälften av bilisterna för fort och de flesta håller 6-10 kilometer i timmen över rådande hastighetsbegränsning, enligt polisen.

– Ska vi rädda liv måste medelhastigheten sänkas. Det är därför viktigt att kontrollerna riktar sig mot både de fåtal som kör mycket för fort och de många som kör lite för fort, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på Polismyndigheten.
 
Diskutera: Vad tycker du om de extrainsatta hastighetskontrollerna som görs nästa vecka?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2017-08-22 07:28
mso 1000

En reflektion är dom många inlandsvägar i stort sett utan trafik och hastighet sänkt till 80 i tio mil.
Det är svårt att inte ligga på 10-20 plus där och det känns inte som relevant alla gånger.

#11g • Uppdaterat: 2017-08-22 08:28
John2008

Varför det behövs extra hastighetskontroller framgår glasklart om man läser kommentarerna ovan. = )

#11h • Uppdaterat: 2017-08-22 08:41
hultarn

Det är intressant att så många tycker att fartgränserna alltid är rätt och relevanta. Min uppfattning är den motsatta. Trafikverket resonerar mycket konstigt, man planterar träd mitt i vägen och HÖJER fartgränsen trots utfarter, busshållplatser, korsande fotgängare och cyklister. På raka breda vägar utan utfarter och korsningar sänker man farten. Vid korsningar med skymd sikt höjer man fartgränsen, på raksträckor sänker man den. Man sätter upp 70-skyltar 50 meter före en korsning med stopp. Man lägger sig mot 30 vid skola o dagis, det ska vara 50 där! Annan ort: Man slopar 30 vid skoltid, 50 kvällstid, ändrar till 40 dygnet runt.. Logiskt? Knappast. På 90-talet strävade TV efter att ha få fartgränser som kändes logiska och motiverade. Nu är osäkerheten stor, "-är det 60-70-80-90 här...?" Vet man aldrig. Jag har också noterat att många av de som förespråkar låga hastigheter på landsväg, själva kör för fort inne i samhällen, det är liksom 60-70 överallt... Ingen fantasi, ingen framförhållning.

#11i • Uppdaterat: 2017-08-22 08:47
mso 1000

Hehe john2008. Helt rätt.
Men i mitt fall vilket ändå inte kan ursäktas så anpassar jag hastigheten efter trafik förhållanden.
Mycke bilar på vägen följer man strömmen med adaptiva men tex 70mil med start klockan 21 då skall jag nog inte nämna hastigheten här.
Det enda receptet tror jag är höjda böter för höga hastigheter.
Drivmedel och böter är för billiga,hihi.

#11j • Uppdaterat: 2017-08-22 10:45
Pi

Nu skall vi väl inte bara skylla på Trafikverket när det gäller att försämra redan befintliga och bra vägar utan i städer och samhällen är väl kommunen ytterst ansvarig har jag fått för mig - liksom detta hattande med olika fartgränser vilket exploderade när det blev möjligt att ha "10 km-gränserna". Det var betydligt enklare att bedöma vilken gräns som var satt med de gamla fartgränserna - idag är det i stort sett omöjligt om man av nån anledning missat senaste skylten.
Men oavsett om vi anser fartgränserna riktiga eller inte så måste vi ju faktiskt förhålla oss till de som satts och inte sätta oss själva över dessa - vilket av allt att döma väldigt många anser sig ha rätt att göra.

#11k • Uppdaterat: 2017-08-22 21:49
Tvärnit

Det är dagens sanning att högst upprörd väldigt laglydig medborgare har bara ett läge på gasen, 80 kmh rakt över.

Krampfulla oggskåp...sitter med stolen ställd längst fram och blåhåller ratten så att svetten den lackar, ögonen de stirrar vilt i backspegeln.

#11l • Uppdaterat: 2017-08-22 22:04
Tvärnit

Pi. Måste o måste...här måste ingenting! I min nya bil så visas aktuell skyltning i displayen typ Obs! 80kmh!
Jaehh.. ja vad hjälper det? Jag ser på detta som med flickan..att man ska hövligt hörsamma och notera men ej låta sig nedslås.

#11m • Uppdaterat: 2017-08-23 07:45
Hackenbush

Märkligt att så många anser sig ha rättighet att bryta mot hastighetsbegränsningen när det egentligen inte är något annat än nonchalans mot våra trafikregler.

#11n • Uppdaterat: 2017-08-23 11:38
Ulf Parde

Hackenbush är alldeles för underdånig de vansinnigt låga och ständigt sänkta (aldrig höjda) hastighetsgränser som svenska politiker och myndigheter sätter. Jämför andra EU-länder! Det kan betraktas som civil olydnad när bilister bryter mot de mest ologiska hastighetsgränserna. Vi måste protestera mer mot för låga fartgränser. Många bilister tappar uppmärksamheten, börjar pilla på annat eller somnar.

#11o • Uppdaterat: 2017-08-23 15:04
Hackenbush

Jag gillar inte heller de ständigt sänkta hastighetsgränserna men det ger mig ingen rätt att ha egna hastighetsgränser dessutom tycker jag att betala fortkörningsböter är bortkastade pengar för att kanske tjäna några få minuter på sin resa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.