Nästa artikel
Polisen skärper hastighetsbevakning
Nyheter

Polisen skärper hastighetsbevakning

Publicerad 18 augusti 2017 (uppdaterad 18 augusti 2017)
Nästa vecka kommer polisen att genomföra extra många hastighetskontroller på svenska vägar.
Nästa vecka väntas fler hastighetskontroller än vanligt av polisen på svenska vägar.
Fokuset på hastighet under vecka 34 är ett initiativ från EU:s sida och sker samma vecka i alla medlemsländer. Var kontrollerna ska ske i Sverige bestäms lokalt utifrån vilka vägsträckor som ger störst effekt i att motverka dödsolyckor och antalet skadade i trafiken.

Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen. Idag kör hälften av bilisterna för fort och de flesta håller 6-10 kilometer i timmen över rådande hastighetsbegränsning, enligt polisen.

– Ska vi rädda liv måste medelhastigheten sänkas. Det är därför viktigt att kontrollerna riktar sig mot både de fåtal som kör mycket för fort och de många som kör lite för fort, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på Polismyndigheten.
 
Diskutera: Vad tycker du om de extrainsatta hastighetskontrollerna som görs nästa vecka?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-08-19 15:15
hultarn

"Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen." Ok, hur stor sänkning? Från 72 till 71 km/h? Från 90 till 60? Det finns ju inget värde, och därmed är påstående helt värdelöst.....
Det som polisen borde lägga energi på är att jaga dem som kör utan hänsyn till andra, som gör idiotomkörningar, som är onyktra och kör med olagliga fordon. Inte dem som kör 76 på en folktom 70-väg.

#m • Uppdaterat: 2017-08-19 16:19
Focus

Vad är problemet? Trafikverket och kommunala myndigheter bestämmer vilka hastighetsbegränsningar som skall finnas på olika vägavsnitt. Polisen är ålagda att sköta övervakningen utan att en krona direkt tillfaller polisen utan till staten som har en massa hål att stoppa dem i. Vid upptäckta överträdelser har inte polisen rätt att lämna rapporteftergift om det inte är klart ursäktligt eller ringa förseelse. Vem kan påstå att det är ursäktligt eller ringa när man fullständigt struntar i skyltningen. Har man inte lyckats bromsa ner hastigheten när begränsningen börjar har man inte anpassat sin hastighet på rätt sätt.
Var och en kan inte använda sina egna regler varken i trafiken eller annars, då blir det som det är för tillfället i stort sätt anarki. Trafikanterna är själv skuld till att hastighetsbegränsningarna behövs, jag vågar inte ens tänka tanken på hur det inte skulle fungera utan.

#n • Uppdaterat: 2017-08-20 07:58
Hackenbush

Bilräven skrev "Varför införs inte en lag i Sverige som säger att alla fordon ska ha färdskrivare, eller programmeras så att de inte kan köras fortare än hastighetsbegränsningen på gatan/vägen de kör på? "

Detta kommer att införlivas med de självkörande bilarna, När vi kommer så långt att det bara finns självkörande bilar kommer ingen att kunna köra för fort för den självkörande bilen håller alltid rätt hastighet.

#o • Uppdaterat: 2017-08-20 09:04
Hans Berglund

Det är väl bra om Polisen visar sig ute på vägarna då kanske några får ta bort nallen från örat någon liten stund,för någon dag sedan såg jag en kvinna på en påfart till E4-an, svänga ut framför en långtradare i ca 50 km med nallen i örat långtradaren fick nita för det låg bilar i omkörningsfilen,

#p • Uppdaterat: 2017-08-20 10:57
systembolaget

Det är bra att de är ute och kollar, jag hoppas verkligen att de höjer på ögonbrynen och bötfäller rejält alla dessa bilister som inte vet vad hålla avstånd är, och de som sitter och pillar med sin kära telefon, håller helt med styggavargen , böter i storleksordningen minst
5000 kr så att vi på sikt blir av med detta ofoget.

#q • Uppdaterat: 2017-08-20 11:05
Rutger Jönåker

Bra! Då hoppas jag att dom flesta låter bli att blinka med lyset och varna för dessa kontroller, så kanske polisen även får bort några körkortslösa, rattfyllerister, efterlysta och bilar med körförbud från vägarna. Tänk lite längre än att vara en anarkist/hjälte som ska rädda fortkörare från böter. Det finns det som är värre än fortkörare som kan fortsätta åka längs våra vägar tack vare dessa blinkningar...

#r • Uppdaterat: 2017-08-20 11:07
Vidstige

Stora frågan är om våra hastighetsgränser på nåt sätt satts med hänsyn till miljö, för att minska utsläpp. Är så fallet, vilket är troligt, så blir det helt fel om man åker dit för fortkörning och det anses vara ett säkerhetsbrott. Är det ett miljöbrott så bör utformning och böter vara en annan. Det blir ju då ännu konstiga om man kör för fort i t.ex. en ren elbil, är det fortfarande samma miljöbrott då?

#s • Uppdaterat: 2017-08-20 15:40
Ingemar Bohman

Polisen påstår att ca hälften kör för fort (endast 6-10 km för fort)
Det bevisar de att hastighets begränsningarna är helt felaktiga
Ex: om det är ett sällskap på 20 pers, äter på en restaurang
och dessa blir magsjuka
Då är det ju maten som är felaktig
Exakt så är det med hastighets begränsningarna
som är felaktiga satta därför så kör folk lite för fort förhållande
till angivna hastigheten.
De olyckor som sker beror inte på att de har kört 6 -10 km för fort
Angående miljön: så ökar bränsleförbrukningen på 40 vägarna sedan de
sänktes från 50 km.
(MSO 1000 har helt rätt i sitt inlägg)

#t • Uppdaterat: 2017-08-20 15:51
Ulf Parde

Det är helt fel med dessa hastighetssänkningar som gjorts. Det görs aldrig några höjningar ens när det är berättigat.
I tätorter har det blivit för mkt 40.
Det rör sig också om sänkningar från 90 till 80 på många riks- och europavägar samt även en del övriga vägar.
Gemensamt för dessa är att tidigare satta 90-gränser får anses vara låga nog.
Ja, en del vägar borde i stället höjas till 100. Det har redan gjorts alldeles för många, helt oacceptabla sänkningar till 80 på många vägar.
100 är för lågt på 2+1-vägar. För att hinna om ett par långtradare eller husvagnar när man får dubbelfil måste man upp i minst 110. Framförallt som man ofta har en eller ett par bakom sig som också vill hinna om.
Nu måste motororganisationerna, medier och alla vi bilister börja att på allvar ta upp kampen mot denna hastighetstalibanism. Det finns kanske en
viss tradition av politisk korrekthet inom organisationer som vi nu måste skaka av oss. Kampen mot för låga hastigheter kan föras av alla.
Trafikverket har även helt fuskat bort 120 på motorvägar. Utsläppsskäl är inget godtagbart argument. För övrigt släpper dagens bilar ut mindre och mindre. Många fler motorvägssträckor på bl. a. E4, E6, E18 o E20 samt nya Rv 40 borde få 120. Ett verkligt skräckexempel på uteblivna 120 (av "utsläppsskäl") är den drygt åtta mil långa sträckan på E4 mellan Jönköping -Toftaholm!

#u • Uppdaterat: 2017-08-20 17:58
Tvärnit

Saxat ur Aftonbladet: "Fokus även på de som bara kör lite för fort"
All är som vanligt och jag får en dålig smak i munnen...

Minns den tiden då vi hade gott om Poliser, de lurade med förkärlek på cyklister och mopedister, farsan min fick böta ett otal ggr för avsaknad av lyse på cykeln, polisen visste när dem gubbarna på fabriken slutade sina skift och kom på sina cyklar..

Idag så står polisen i princip handfallen inför brottsligheten..den fick sitt uppsving på den tiden då polisen med förkärlek jagade svenne och att ränderna går inte ur.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.