Nästa artikel
Begköpguide: Volvo XC70
Begbil

Begköpguide: Volvo XC70

Publicerad 16 september 2016 (uppdaterad 11 juni 2018)
När nu Volvos nya skogsmulle är här kan det passa bra att slå till på gamla svenskfavoriten XC70.
Ta en Volvo V70, tillsätt fyrhjulsdrift, förhöjd fjädring och plastsköldar på karossen – och vips har du en XC70. Receptet har varit framgångsrikt. Första modellen kom 1998 och kallades då egentligen V70 XC. Namnbyte till XC70 blev det med generation två som kom under 2000. Den tredje generationen kom under 2007 och är den vi tittar närmare på här.

I Vi Bilägares begrapport står allt från priser till krocksäkerhet, samt mått och andra tekniska data.
 
Läs Vi Bilägares begagnatrapport innan du slår till!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-08-15 17:59
Anders_O

@Styggavargen
Kollar man på begagnatpriserna på XC70 så finns det ingen antydan till att dom skulle rasa, tvärt om står dom fortfarande skyhögt i värde jämfört med enklare bilar.
Jag tror förklaringen är att folk som är ute efter en XC70 är ute efter komforten, utrymmena, prestandan och framkomligheten och helt enkelt inte alls överväger en Kia Ceed eller liknande.
Då blir en XC70 helt plötsligt ett relativt vettigt begagnatval, jämfört med motsvarande BMW, Audi eller Mercedes.
Volvon har ju den stora fördelen att den är så vanlig här att varenda verkstad kan fixa den och det dräller av exempelvis utbytesmotorer ifall det osannolika skulle hända.
Så ska man ha åka bekvämt och säkert men inte har råd med en ny bil så blir XC70 plötsligt ett relativt säkert kort jämfört med alternativen.

#c • Uppdaterat: 2017-08-17 17:04
benny karlsson

Vargen har fel som vanligt om andra bilar. Min Forester (bensin+automat) kör vi på 0,68-0,75 l/milen på landsväg, + 1 dl i stan. Kompisens diesel (manuell) går 1,5 dl mindre. Snälla varg sluta svamla och bli lite seriös i dina inlägg. Lobbyn har lyckats mycket bra med XC70 tyvärr. Anders #21. har helt rätt. Även om en Forester eller Outback är ett bättre val som begagnat.

#d • Uppdaterat: 2017-08-19 00:41
Styggavargen

Det finns 1275 st XC70 på bytbil.com.... hahahaha, ni helt underbart roliga. Verkligen en begagnad bil alla vill ha ... tråkigt bara att de står i hallarna och samlar damm..

#e • Uppdaterat: 2017-08-19 05:25
Anders_O

@Styggavargen
Kollar du på blocket så finns det ca 1580 st XC70 till salu just nu.
Av BMW X5 finns det 510 st till salu.
Sätt dig gärna och räkna vid vägkanten någon timme och se hur många XC70 det går på en X5 och återkom med rapport.
XC70 är lättsåld som begagnad oavsett det passar ens politiska åsikter eller ej, bilar som X5 är mer svårsålda.
Att XC70 är populär på begagnatmarknaden beror inte på att det är världens mest perfekta bil, utan på att det för många blir den minst dåliga kompromissen.
BMW tenderar exempelvis att vara extremt dyra i försäkring, medan en XC70 kan bli absurt billig om du är en typisk XC70-ägare.
Både Audi och BMW har haft diverse motorproblem som om man råkar ut för dom får Volvon att framstå som rena sparbössan.
Situationen med Subaru är densamma, deras undermåliga dieselmotorer i början av 2010-talet är en jätterisk om man köper begagnat och delar går knappt att få tag på. Subarun är en trevlig bruksbil så länge man har garanti kvar, den dras med betydligt färre märkliga småfel än på motsvarande Volvo, men att försöka hitta delar till en Subaru som är 10-12 år gammal är inte kul..
Jag tycker rent av att Subaru är övervärderade när dom blir lite äldre (av egen erfarenhet).

#f • Uppdaterat: 2017-08-19 16:23
Styggavargen

Anders, vad klarar en XC70 som inte en V70 klarar av för en vanlig familj? Svaret är enkelt, ingenting. XC 70 är säkert en väldigt bra bil, men den är i de flesta fall helt onödigt för flertalet. Plötsligt började XC70 sälja bättre än V70 och nu står vi där med gamla bilar ingen vill äga.

#g • Uppdaterat: 2017-08-19 16:26
Styggavargen

Apropå X5 eller Subaru som du nämner, samma sak med dessa. För de flesta en onödig bil man köper på sig när behovet inte finns ens för första köparen, tror du det blir bättre i nästa led? Nä! Bilen blir svår att sälja. Alla talar om friheten att välja bil, men vi är ärliga så tillhör bilen hela samhället om det är så att första ägaren säljer bilen.

#h • Uppdaterat: 2017-08-19 17:30
Anders_O

@Styggavargen
Bilar med drift på alla fyra hjulen är mycket trevligare att köra på vintern än tvåhjulsdrivna, prova själv så ska du får se.
Bor man någonstans där det är halka några månader om året och trafiken har hyfsat tempo så är det svårt att byta ner sig till tvåhjulsdrivet när man en gång provat fyrhjulsdrivet. Man slipper stressen av att bli stående med spinnande framhjul när man ska in i en rondell eller ut på en större väg. Upplevelsen av greppet med fyrhjulsdrift på de bilar jag kört är inte att det driver "lite bättre", utan att man nästan får trycka gasen botten för att det ska slira, även när det är riktigt halt.
Lägger man till 6-7 cm extra markfrigång så behöver man aldrig mer få panik när det ligger en död grävling mitt i vägen, den går med säkerhet under bilen utan att skrapa i. Samma sak när dom plötsligt meddelar att det ska komma 20 cm snö under dagen, ingen fara, det extra utrymmet under bilen tillsammans med fyrhjulsdriften gör att man kommer hem nästan oavsett hur vägarna ser ut. Eller om du behöver parkera lite avsides någon gång, risken att du fastnar eller skadar bilen blir väldigt mycket mindre.
Sedan gör lite extra höjd även att bilen blir bekvämare att ta sig i/ur.
Så jag har full förståelse för att så många köper bilar av XC70-typ, alltså bilar med riktig fyrhjulsdrift och vettig markfrigång.
Vad jag har svårare att förstå är när folk betalar en massa extra för bilar som bara är sminkade att se mer terränggående ut, utan att i själva verket vara det.

#i • Uppdaterat: 2017-08-19 17:46
A.L

XC70 är en utmärkt bil för de som prioriterar hög komfort med stabila vinteregenskaper. Dessutom är den säkrast på marknaden.
Det förolyckas 1.3 miljoner människor i trafiken varje år, och 50 miljoner skadas (världen över). Om fler valde säkrare bilar, såsom XC70, skulle de siffrorna i alla fall kunna halveras. Styggavargen tycker tydligen inte det är bra, vilket får ses som högst märkligt. MVH AL

#j • Uppdaterat: 2017-08-31 08:48
Saabium

Enligt Folksams stora undersökning är det dessutom så att att fyrhjulsdrivna bilar råkar ut för fler olyckor än de tvåhjulsdrivna på halt underlag. Beror på högre fart förmodligen. Bättre att anpassa farten till väglaget än att köra fyrhjulsdrivet och gasa alltså. Billigare också!
http://www.aftonbladet.se/bil/a/jWp5w/okad-olycksrisk-med-fyrhjulsdrift-visar-stor-studie

#k • Uppdaterat: 2017-09-02 10:17
Anders_O

@Saabium, Folksams undersökning brister i att dom inte vet eller har försökt ta reda på hur mycket fyrhjulsdrivna bilar körs på halt underlag jämfört med tvåhjulsdrivna bilar.
Exempelvis tenderar dom som har två bilar att välja den fyrhjulsdrivna när det är riktigt skitväder och de delar av Sverige som har svåra vinterförhållanden tenderar att ha högre andel fyrhjulsdrivna bilar.
Vad Folksam gör är i någon mån att konstatera att sommardäck är säkrare än vinterdäck på vintern, eftersom dom allra flesta olyckorna på hala vägar sker med bilar som har vinterdäck..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.