Nästa artikel
Hård hållning inför tyskt dieselmöte
Nyheter

Hård hållning inför tyskt dieselmöte

Publicerad 1 augusti 2017 (uppdaterad 1 augusti 2017)
I morgon ska tyska politiska ledare möta bilindustrins ledare i Berlin för att diskutera hur luftföroreningarna i städerna kan minskas. Redan innan mötet har transportminister Alexander Dobrindt tagit en hård linje.
Mötet hålls för att bilindustrin vill vädja till politikerna om att få en chans att förbättra dieselmotorerna i stället för att de förbjuds helt. Mötet har spätt på de diskussioner om att den tyska regeringen är allt för involverad i bilindustrin, vilket har fått den tyske transportministern att gå ut hårt redan innan mötet har startat. Dels säger han att han inte på något sätt lyder under bilindustrin och försäkrar att det aldrig funnits något partnerskap mellan politiker och företagsledare och dels kräver han ansvar av industrin.

– Det som är helt klart är att industrin orsakade skadan och det är deras förbannade ansvar att stå upp för det. De får se till att bilar optimeras och orsakar mindre utsläpp, säger transportminister Alexander Dobrindt.

Diskutera: Hur kan vi minska luftföroreningarna i städerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-08-02 09:07
Vidstige

Verkar som politikerna satt mycket prestige i detta så nåt beslut måste man ju ta som skickar tydliga signaler, annars verkar man ju inte ta detta på allvar.

#m • Uppdaterat: 2017-08-02 10:20
Axa

Leo, är du utsänd miljöpartist som ska smyglobba för miljön? Man kan undra. Dock verkar du snarast fanatisk sett till dina inlägg.

Previa, siffrorna är högst teoretiska. Ungefär som teorin om att jorden var platt.

#n • Uppdaterat: 2017-08-02 10:30
Raphael

Bensinbilar är inte ett dugg bättre än diesel, att påstå att diesel är värre strider mot aktuellt kunskapsläge. De vanligaste bensinmotorerna sedan flera år tillbaks är direktinsprutade bensinmotorer, de finns i de mest sålda bilarna på marknaden från de största tillverkarna (t ex VW-gruppens 1.4 motor). Dessa är miljösvin därför att de släpper ut höga halter av cancerogena (cancerframkallande) partiklar, och motorerna saknar partikelfilter. Partikelfilter är inget krav t o m Euro 5.

En direktinsprutad bensinmotor släpper mångfaldigt fler så många partiklar än en modern diesel som har partikelfilter. Partiklarna orsakar hjärtproblem, cancer i luftvägar och andra hälsoproblem.

Men samhällsdebatten fokuserar enbart på dieslar och har helt "glömt" bensinbilars hälsofarliga partikelutsläpp. Det är en snedvriden debatt!

#o • Uppdaterat: 2017-08-02 10:33
Altea xl

Problemen med utsläpp har mest med bränslet att göra. Förbjud fossila bränslen istället för motorerna! Fossil diesel= framkallar cancer med 100% säkerhet.

#p • Uppdaterat: 2017-08-02 10:43
Swemba

@Altea_xl, Bensin framkallar cancer med 100% säkerhet. Det är t o m fler och mer cancerogena ämnen i bensinavgaser än det är i dieselavgaser.

#q • Uppdaterat: 2017-08-02 10:44
Styrbjörn

Ja, förbjud flygplan, bilar och ladtbilar drivna på fossila bränslen... flygplan är väl värst eftersom det inte går att tillföra adblue där :)

#r • Uppdaterat: 2017-08-02 10:54
Altea xl

Swempa, diesel orsakar cancer till 100% säkerhet. De finaste partiklarna går inte att fånga upp av partikelfilter. Det ena behöver inte utesluta det andra. Faktum kvarstår dock; fossilt bränsle är det som skapar problem för hälsa och klimat, oavsett om det är i form av diesel, bensin eller naturgas.

#s • Uppdaterat: 2017-08-02 11:00
Swemba

@Altea_xl, Direktinsprutade bensinmotorer har högre utsläpp av partiklar och saknar partikelfilter i dagsläget. Dessutom släpper bensinbilar ut mer cancerogena polyaromatiska kolväten.
Dieselbilar kan redan idag köras fossilfritt.

#t • Uppdaterat: 2017-08-02 11:09
Altea xl

Det handlar inte bara om att bilar kan köras fossilfritt. Det viktiga är att man gör det. För att få den stora massan att göra det krävs det först och främst att det produceras fossilfritt bränsle i stor omfattning och i nästa steg att fossilt bränsle förbjuds. Eftersom många bara tänker utifrån att det ska vara billigt, rent ekonomiskt, att köra bil måste fossilt bränsle kosta mer än fossilfritt, inte tvärtom. Klimat och hälsa krockar alltid med ekonomi.

#u • Uppdaterat: 2017-08-02 11:45
S-E S

Majoriteten av de bilar som kan köras på E 85 körs inte på detta bränsle. Varför inte? Priset vid pumpen? Ändras/subventioneras/skattereduceras priset på E85 så att detta bränslet blir ett verkligt fördelaktigt alternativ, i varje fall inom de större städerna får man i varje fall för dessa fordon ett bättre miljöalternativ.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.