Nästa artikel
Dieselförbud dåligt för miljöarbetet
Nyheter

Dieselförbud dåligt för miljöarbetet

Publicerad 24 juli 2017 (uppdaterad 24 juli 2017)
Att förbjuda dieselfordon kan ta resurser från utvecklingen av nollutsläppsbilar. Det menar EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska.
Det är efter att flera europeiska städer förbjudit, eller överväger att förbjuda, alla dieselbilar inne i städerna som den polska EU-kommissionären uttryckt sin oro. Resonemanget är att då i synnerhet den tyska bilindustrin storsatsat på utveckling av dieselmotorer så kommer den kortsiktiga miljöpåverkan tjäna på att dieselmotorerna är kvar och förbättras i stället för att de försvinner. Förlusten som skulle drabba tillverkarna om dieselmotorerna försvann skulle också drabba utvecklingen av mer miljövänliga fordon.

– Även om jag är övertygad om att vi ska ta oss mot nollutsläppsfordon i Europa så snabbt som möjligt så kan inte politiker och industri ha något intresse av en kollaps av dieselmarknaden i Europa på grund av lokala körförbud, säger Elzbieta Bienkowska till Reuters.

Idén kritiseras dock av analytiker som Reuters pratat med. 

– Hennes uttalande innhåller en del viktiga påståenden som vi menar tyder på att industrins lobbyister lyckats bra. De har antagligen argumenterat att ett dieselförbud skulle skada industrins inkomster och anställda, skada ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och skada de som nu äger dieselbilar, säger Wall Street-analytikern Max Warburton.

Diskutera: Tror du att dieselförbud är en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-07-26 19:24
pinjong

Fortfarande gäller att Sverige förbundit sig att leva upp till lägre CO2 enligt Parisavtalet. Därför kan ingen svensk regering på kort sikt slå undan fötterna för dieselbilar. På längre sikt dvs till 2030 ska de svenska bilarna vara fossiloberoende. Då får vi köra på förnybar diesel, etanol och biogas. Samt på el förstås.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.