Nästa artikel
Därför är vinterdäck dåliga på sommaren
Nyheter

Därför är vinterdäck dåliga på sommaren

Publicerad 13 juli 2017 (uppdaterad 13 juli 2017)
På sommaren är det sommardäck som gäller. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar fyra anledningar om varför det inte är bra att köra runt med dubbfria vinterdäck just nu.
Dubbfria så kallade friktionsdäck kan vara direkt livsfarliga att köra med på sommaren. Här listas fyra orsaker varför.
De är i sitt rätta element när kylig vägbana täcks av is och snö. Men under sommarens varmare väderlek tappar dubbfria vinterdäck sina goda egenskaper. Tidigare har Vi Bilägare rapporterat om att när Michelin med hjälp av Sifo undersökte däckanvändningen hos svenskarna visade det sig att uppskattningsvis 147.000 bilister fortfarande körde runt med vinterdäcken på i juni månad. Det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck just nu, men det försämrar trafiksäkerheten. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar därför fyra anledningar till varför man inte ska köra med friktionsdäck på sommaren:

1. Tidigare vattenplaning
Kraftiga åskoväder med skyfall är en vanlig företeelse på sommaren, med följden att vägbanan fylls av vatten.
– Sommardäck av hög kvalitet har ett mönster som leder effektivt bort vatten mellan däcket och vägen. Dubbfria vinterdäck som är utvecklade för vinterförhållanden har inte lika bra våtegenskaper, vilket gör att risken för vattenplaning är betydligt högre än med sommardäck, varnar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.  

2. Längre bromssträcka
Om en älg eller rådjur springer över våt väg och du kör i 80 kilometer i timmen kan friktionsdäcken lägga på 14 meter på bromssträckan.
– Bra sommardäck kan stoppa bilen på vått underlag efter 25 meter medan bilen med dubbfria vinterdäck fortsätter att rulla i ytterligare 14 meter visar Nokian Tyres tester. När bilen med bra sommardäck har stannat, rusar bilen med dubbfria vinterdäck förbi i 40 km/h. Skillnaden mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är stor när det gäller inbromsning på våt väg, sammanfattar Emil Sundholm.

3. Sämre komfort och styrkänsla
Vinterdäcken är gjorda för att prestera som bäst på kyliga, isiga och snöiga vägar. På sommarvägar blir utgångsläget ett annat. 
– Dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommaren. I extrema situationer reagerar de på styrningen betydligt långsammare än sommardäck. Det märks speciellt vid långkörning då sommardäck ger exakta köregenskaper och hög komfort, säger Emil Sundholm.

4. Däcken slits fortare
Dubbfria vinterdäck har mjuk gummiblandning, medan sommardäck har en hårdare gummiblandning.
– Värmeuppbyggnaden är hög på dubbfria vinterdäck som körs i sommarvärme, vilket kan skada däckkonstruktionen. Den kraftiga lamelleringen och flexibla mönsterdesignen tillsammans med hög värme på slitbanan kan även göra att däcket slits ojämnt. Det försämrar däckets livslängd och ökar däckljudet samt komforten, säger Emil Sundholm.
 
Diskutera: Har du sett någon bil med vinterdäck på nyligen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-07-13 20:35
christer_1

@christer, inte för att på något vis försvara användandet av vinterdäck på sommaren, men hur får du det till snålhet då det uppenbarligen sliter mer på däcken? Om nåt är det väl lättja...
Lättja och snålhet går hand i hand skarj. Det är väl inte så svårt att förstå!

#c • Uppdaterat: 2017-07-13 20:46
107Carlsson

Idag såg jag en Range Rover med dubbdäck!! och en värsting BMW med odubbade vinterdäck. Antingen fattar dessa ägare nada eller har dom inte råd med riktiga däck efter att ha investerat i så dyra bilar.

#d • Uppdaterat: 2017-07-13 20:55
saabnisse

Mina första bilar gick alltid med vinterdäck på sommaren... eller var det sommardäck på vintern?
Det var ingen skillnad, man körde tills sista cordlagret kom fram, då gällde det att byta snabbt för att slippa kosta på en ny slang.
Mönsterdjup? Det fanns sällan något mönster på de däck man kom över.
Men det är väl att det är andra tider nu, jag snålar aldrig på varken sommar eller vinterdäck, men jag har kompisar som kör sina vinterdäck även på sommaren.
Det märkliga är att de kan spendera timmar på att rycka ur dubben först!
Det har jag inte råd med.

#e • Uppdaterat: 2017-07-13 21:00
snabb95

De som kör med vinterdäck året runt gör ett aktivt val exakt så som de som kör med dieselbilar. I båda fall finns tillräckligt med information. Kväveoxiderna dödar betydligt fler än vinterdäcken. Så man kan undra varför så många spyr galla över däckvalet men inte över bränslevalet. Snart blir det förbjudet att använda personbilsdieslar men inte förbjudet att använda vinterdäck året runt.

#f • Uppdaterat: 2017-07-13 21:05
Ben39

Kör man efter omständigheterna och är medveten om begränsningarna är det inga problem. med vinterdäck heller
Alla rekommendationer går ut på att alla är idioter och inget fattar- Själv brukar jag pressa sommar däcken ner mot 2-3 mm väl medveten om att man får ta det lite lugnare vid regnväder och köra lugnare som det var vinter Darwin gäller de korkade försvinner och går under först och det gör mindre

#g • Uppdaterat: 2017-07-13 21:11
Raphael

Om vi ska spy galla lver dirselbilar som ändå har tekniken att ta hand om NOx utsläppen genom SCR och AdBlue-teknik, så ska vi givetvis spy galla över bensibilar med direktinsprutning som inte har någit partikelfilter alls. Bensinbilar med direktinsprutning ger ifrån sig mycket fler partiklar än en Euro 6 dieselbil. Om tre år (2020) kommer Euro 6.d standarden som ställer ännu hårdare krav på partikelutsläpp och NOx än Euro 6, och PSAs nya BlueHDI 1.5 (i produktion efter sommaren) är redan Euro 6.d anpassad.

#h • Uppdaterat: 2017-07-13 22:05
skarj

@christer, ser inga som helst samband mellan lättja och snålhet, do you care to explain?
Snåla personer är sällan lata...då orkar man inte vara snål, as simple as that.

#i • Uppdaterat: 2017-07-13 22:33
christer_1

@christer, ser inga som helst samband mellan lättja och snålhet, do you care to explain?
Snåla personer är sällan lata...då orkar man inte vara snål, as simple as that.
Tycker du ja!! Brist på fantasi och verklighetsförankring, tydligen. Skriv på svenska det kläder dig.

#j • Uppdaterat: 2017-07-13 22:35
JorgenE

Håller med alla punkter utom sista delen av nummer 3.
Komfort. Ett mjukt dubbfritt går mjukare och tystare än ett sommardäck. Som att smyga fram med ulltofflor.
Men trots det är det inte skäl nog att riskera 14 meter längre bromssträcka och köra över ett barn i 50 knyck, när jag kunde redan ha stått stilla...

#k • Uppdaterat: 2017-07-13 22:36
snabb95

Raphael @ Helt rätt, men hur många direktinsprutade bensinbilar finns det? Tror inte att det blir så många fler, i så fall får de partikelfilter. Euro 6.d dieslar finns det väl inga under de närmaste åren. När det gäller personbilsdieslar kanske aldrig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.