Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2017)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2017)

Publicerad 12 juli 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volkswagen Golf Sportscombi.
Skarvarna under plastsköldarna är väl tätade, men sköldarna i sig samlar både fukt och grus. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem. Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd.

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-07-13 15:38
ASK

Nej det visste jag inte. Berätta gärna mer för oss som inte är upplysta.

#c • Uppdaterat: 2017-07-13 17:04
Pi

Peugo - tror du verkligen att jag är så dum att jag köper en ny VW om den förra visat tecken på korrosionsproblem ? Kan i så fall upplysa Herrn om att riktigt så dum är jag inte.

#d • Uppdaterat: 2017-07-13 17:58
ASK

Men VW är något som intresserar dig förstår jag, så du kan inte vara rädd om ditt psyke.

#e • Uppdaterat: 2017-07-14 07:11
ASK

Med tanke på hur mycket bilar VW säljer i Sverige och resten av världen är kunderna nöjda. Det handlar nog bara om avundsjuka från din sida.

#f • Uppdaterat: 2017-07-14 08:23
Peugo

ASK, när har fösäljningssiffror haf något som helst att göra med nöjda kunder? Fakta är att 90% av folket är 'lamm' och köper vad andra köper och ifall det uppstår fel på produkten så antingen tiger man in i det sista så inte grannen får reda på det eller förklara det för sej själv att man hade otur. Psykologi är det frågan om. Folk borde läsa på mera och psykologi är ett av dom viktigaste ämnena och det använder alla produktutvecklare till din nackdel hela tiden, tyvärr.

#g • Uppdaterat: 2017-07-14 09:11
ASK

brut 33: Att jämföra en Lexus med en Guldvinge är som att svära i kyrkan. Lexus har inte i närheten samma status. T.o.m en Knallert har mer status. Jag är ledsen att jag måste meddela dig detta.

#h • Uppdaterat: 2017-07-14 09:35
ASK

Det är ganska enkelt Peugo om en produkt eller ett märke inte har nöjda kunder då väljer kunderna ett annat märke nästa gång. Man vill inte göra samma misstag igen. VAG har haft en hög försäljning under ett stort antal år och det skulle dom inte haft om det hade varit en "medioker" bilkoncern.

#i • Uppdaterat: 2017-07-14 09:50
Axa

Peugo
Att påstå att 90% av svenska befolkning är lamm tyder snarare på att din intelligens är låg. Är det ett faktum?

Ps. Naturligtvis tycker du att franska människor är fantastiska som gör självständiga val när de köper en fransk bil.....i Frankrike.

#j • Uppdaterat: 2017-07-14 10:13
ASK

Det är väl så att dom som väljer udda märken som t.ex. franska eller varför inte japanska som Toyota/Lexus, har ett starkt behov av att hävda sig och på något sätt vill bekräfta sitt val inför andra. Det är väl det som Peugo tänker på när han skriver att vi ska läsa psykologi. Jag vet dock inte var lammen kommer in någonstans, måste vara en felskrivning.

#k • Uppdaterat: 2017-07-14 10:37
Axa

Och när tillräckligt många gjort ett udda val bildar man klubb och åker på bilträffar och dricker kaffe. ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.