Nästa artikel
Över hundratusen har fel däck på
Nyheter

Över hundratusen har fel däck på

Publicerad 4 juli 2017
Enligt däckföretaget Michelins undersökning kör sju procent av de tillfrågade omkring med bilar som inte bytt till sommardäck än.
Enligt däckföretaget Michelins beräkningar kör drygt 147.000 bilar just nu på vinterdäck trots att det är sommar.
Så fort vårvärmen kommer vill vi helst lägga in dunjacka och fodrade vinterskor i garderoben. Men det motsvarande verkar inte gälla för vinterdäck. När Michelin med hjälp av en Sifo frågade 4.000 nordiska bilister, varav 1.293 i Sverige, om sina däck visade det sig att tre procent fortfarande körde runt på vinterdäck i juni. Av Sveriges sammanlagda personbilspark på 4,9 miljoner bilar motsvarar detta drygt 147.000 fordon.

Dessutom svarade fyra procent att de körde på så kallade helårsdäck eller ”året-runt-däck”, trots att denna däckskategori inte säljs i Sverige. Sammanlagt är det alltså uppskattningsvis 343.000 bilar som inte har bytt till sommardäck än.
– Det är oroväckande att så många fortfarande i juni åker på vinterdäck i någon form, säger Marcus Karlsson, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden. Han fortsätter:
– Dessa däck saknar de egenskaper man önskar på en sommarvarm körbana. Vi måste fortsätta att informera om riskerna med att köra på fel däck och vara lyhörda hur de svenska bilisterna vill ha sin information.

Det är olagligt att köra på dubbade vinterdäck efter den 15 april fram till 1 oktober. Dubbfria däck får användas på bilen året runt, men de är riskabla att bruka på sommarhalvåret då väggreppet försämras kraftigt i varm väderlek.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-07-04 19:35
Draxon

Alltså! Vi behöver fler fartkameror.

#c • Uppdaterat: 2017-07-04 19:42
christer_1

Du är ju beviset snabb95 att än är inte den siste i....n född.

#d • Uppdaterat: 2017-07-04 19:46
pinjong

I Sverige har vi haft tydliga skiften mellan årstider men det är slut med det. Så då blir det svårare att veta vilka däck man ska ha på bilen.

#e • Uppdaterat: 2017-07-04 20:19
Larsson 10

Tycker det skulle behövas en motvikt till att det alltid talas om hur farligt det är med dubbfria vinterdäck på sommaren men inte hur
vansinnigt dåligt bettet det kan vara på vintern då det råder vattenhalka.Det är då nästan noll friktion vid bromsning eller glidningar i sidled.För en pensionär som inte behöver ut i alla väder kan det mycket väl gå bra med dubbfria vinterdäck.
Inlandsbilister med kallt väder och snö går det också bra, tyvärr ser ju vintrarna ut att bli mer och mer isiga.
Hur dåliga däck en bilist har på sommaren så kan det aldrig vara så halt som vid vattenhalka på vintern.
Tycker det går bra att köra på friktionsdäck under sommaren, men har då riktiga vinterdäck med dubb på vintern.
Skulle aldrig få för mig att köra på samma däck sommar som vinter.
Om en olycka är framme är det många faktorer som inverkar om det går bra eller dåligt, inte bara däcken.
Det finns ju också en ekonomisk och miljöaspekt då fler och fler använder dubbfria friktionsdäck, vad skall vi göra av de uttjänta däcken som kanske har kvar 5-6 mm mönster. Däcken funkar ju då ännu sämre på vintern men är enligt mitt tycke okej på sommaren.

#f • Uppdaterat: 2017-07-04 20:39
snabb95

De flesta dikeskörningar sker på hösten eller våren, t.ex. när snön kommer tidigare än beräknat och sommardäcken fortfarande ligger på. Eller på våren när ny snö kommer senare än beräknat och vinterdäcken tagits av. Den dikeskörningen slipper de som har friktionsdäcken kvar efter det dato när dubbdäcken skall tas av. Där är skillnaden riktigt stor mellan sommar och vinterdäck. Ni som spyr galla över mig och de andra 100 000 förstår tyvärr inte den skillnaden. Spy hellre galla över den miljon förare som kör 100 km/h där det är 90. Då har hela skillnaden i bromssträcka försvunnit mellan friktionsdäck och sommardäck. Troligen spyr Du galla även över de som håller fartgränsen och kallar dessa för väglus. Men då är Du ju konsekvent när det gäller att spy galla över alla kategorier.

#g • Uppdaterat: 2017-07-04 21:41
Tvärnit

snabb95.
Den dikeskörning du tar upp har väldigt mycket att göra med att folk inte byter körmönster och är i sig en annan problematik.
Det är som är intressant i det här fallet är skillnaderna i bromssträcka och väghållning friktion kontra sommardäck på sommaren. Statens väg och transportinstitut har mätt upp upp till – 20 procents differens till friktionsdäckens nackdel och att deras statistik visar att odubbade vinterdäck är överrepresenterade vid dödsolyckor då det råder sommarväglag!

#h • Uppdaterat: 2017-07-04 21:48
Tvärnit

Larsson 10. Omvänt så är det så att pensionärerna är dem som behöver bra däck som bäst då deras förmågor i regel är nedsatta. Ser dåligt hör dålig, taskig motorik, krämpor av alla de slag, jo jag vet att många av dem lever kvar i en annan tid där saker allt får gå ett tag till men att det är ett egoistiskt tänk när det kommer till bil om de sedan lappar sina stövelsulor med kasserade kondomer det skiter jag i.

#i • Uppdaterat: 2017-07-04 23:04
systembolaget

Jag blir inte förvånad, ingen bryr sej längre, ingen tar nåt ansvar, moralen bland bilisterna är väldigt låg, bara tuta o köra.

#j • Uppdaterat: 2017-07-04 23:33
Pi

Rätt grovt påhopp på oss pensionärer där, Tvärnit. Men om du har tur kanske du också blir pensionär nån gång... Om inte annat så brukar omdömena om denna grupps körförmåga förändras när man själv uppnått den åldern. Och pensionärer är ingen homogen grupp med likartade "brister". Om jag får vara lika generaliserande så tror jag att bilförare i den yngre medelåldern är de allra farligaste p g a deras i många fall hetsiga och slarviga körstil. "systembolaget" talar om trafikmoral och den tror jag faktiskt i gemen är lite högre bland de lite äldre bilförarna även om den borde förbättras åtskilligt i alla trafikantgrupper.

#k • Uppdaterat: 2017-07-04 23:49
LeifV

Just exakt nu är det 9,6 grader varmt i Stockholm. På nyårsafton var det 9,7... -så ja, vilka däck skall jag köra med?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.