Nästa artikel
Här hamnar de nya fartkamerorna
Nyheter

Här hamnar de nya fartkamerorna

Publicerad 25 juni 2017 (uppdaterad 26 juni 2017)
I år väntas 250–300 nya fartkameror monteras upp. Läs om var de hamnar och kamerorna som fångar flest fortkörare.
Du vet inte exakt när, men någon gång under dygnet är flertalet av de drygt 1 500 kamerorna som finns utplacerade längs det svenska vägnätet aktiverade. När de är aktiverade vill polisen givetvis inte avslöja – då skulle tanken med övervakning falla.

Varför är kamerorna inte igång dygnet runt?
– Då blir det mer av ett fiskalt system, att plocka böter från bilister. Det skulle inte ge någon allmän acceptans för hastighetsövervakningen. Vi vill inte bötfälla folk, vi vill att de ska hålla hastighetsgränserna. Det gör också de allra flesta på de här sträckorna, hela 98 procent av håller hastigheten. Bara två procent kör för fort. Det är en otroligt bra siffra tycker jag, säger Anders Drugge. sektionschef vid polisens enhet för automatisk trafikövervakning, ATK.

Fartkamerorna finns till största delen på 70–90-vägar och i ett fåtal fall på sträckor med 40 eller 50 km/tim som hastighetsgräns.
– Vi etablerar inte kameror på sådana sträckor, utan där dödsolyckorna sker. Och det är på vägar med högre hastighetsgränser. Sedan finns också mobila fartkameror som används av polisen på vissa platser där trafikanterna inte håller hastigheten. Då kan det handla om 30–50-sträckor, säger Anders Drugge.
 
Mer om de nya fartkamerorna läser du i Vi Bilägare nummer 09/2017 som finns att köpa i butik nu. Läs mer om innehållet här.

Diskutera; Vad tycker du om fartkameror?
 
Vägar som får fartkameror 2017

 (Väg, plats/sträcka, antal)

Norrbottens län
373 Svensbyn: 2 st.
374 Böle–Käcktjärn: 4 st.
97 Harads: 2 st.
E10 Räktforsen: 2 st.
99 Övertorneå: 2 st.
E10 Stenbron–Gällivare: 4 st.

Västerbottens län
642 Tomtebo: 2 st.
92 Vännäs: 2 st.

Jämtlands län
E45 Nilsvallen: 2 st.

Västernorrlands län
83 Östavall: 2 st.
E14 Sundsvall, Björneborgsg.: 2 st.
E4 Antjärn: 2 st.
E4 Själevad–Örnsköldsvik: 5 st.
E4 Örnsköldsvik: 1 st.
E4 Moliden–Bredbyn: 5 st.

Gävleborgs län
E4 Axmartavlan: 2 st.
84 Långbacka–Långede: 2 st.
84 Kårböle–Laforsen: 6 st.

Dalarnas län 
68 Jularbo: 2 st.
70 Mora–Oxberg: 6 st.
70 Rembo: 2 st.
69 Uppbo–Vika: 6 st.
66 Grangärde: 2 st.
E16 Dala–Järna: 2 st.

Värmlands län
E18 Stolpen: 2 st.
E18 Töckmarks kyrka–Holmedal: 4 st.
E18 Knöstad–Valnäs: 6 st.

Örebro län    
244 Nora–Lilla Mon: 6 st.
244 Gyttorp–Nora: 2 st.
49 Ingelbäcken–Aspa: 6 st.

Uppsala län
292 Gimo–Harg: 6 st.

Stockholms län
274 Rydbokorset–Kulla vsk: 4 st.
268 Vallentuna–Karby: 4 st.
263 Sigtuna–Märsta: 2 st.
76 Söderby–Karl-Gråska: 11 st.
280 Unungehöjden–Sättralund: 4 st.
525 Hölö–Södertälje: 12 st.
515 Järna-Södertälje: 7 st.
576 Nygårds hagar–Södertälje: 12 st.
571 Pålamalm–Tullinge: 6 st.
605 Granby–Länna: 3 st.
264 Hägerneholm–Vallentuna: 6 st.
1004 Östra Ryd–Åkerberg: 4 st.
1003 Egarn–Ytterby: 2 st.
872 Kocktorp–Harby: 2 st.
850 Söderby–Runby: 4 st.
950 Ormsta–Lövsta: 7 st.
858 Skällby–Trosta: 8 st.
859 Nytorp–Brista: 4 st.
1146 Norrtälje–Upplunda: 2 st.
262 Kärrdal–Enebybergsv.: 4 st.
263 Håtunaholm–Sigtuna: 6 st.

Östergötlands län
51 Finspång–Sonstorp: 4 st.
206 Skänninge–Mantorp: 7 st.

Jönköpings län          
31 Ekenässjön–Gisshult: 6 st.
30 Lammhult–Vrigstad: 8 st.
30 Vrigstad–Stigamo: 12 st.

Västra Götalands län
47 Grästorp–Vara: 4 st.
184 Falköping–Forentorp: 4 st.
26 Hässlerör–Sjötorp: 4 st.
26 Otterbäcken–Gullspång: 2 st.
195 Gate–Hjo: 4 st.
162 Lyse–Hallinden: 6 st.
164 Billingsfors–Åmål: 2 st.
168 Kungälv–Ytterby: 2 st.
174 Väjern–Ödby: 4 st.
186 Smögen: 1 st.
574 Kareby–Kode: 4 st.
740 Tegneby–Utgård: 4 st.
200 Slätte–Hova: 4 st.

Blekinge län
E22 Bjärby: 2 st.

 

Fakta här fastnar flest fortkörare

(Väg, sträcka, antal fortkörningar 2016)

76 Norrtälje–Svanberga: 1 659 st.
57 Mölnbo–Järna: 1 612 st.
276 Åkersberga–Roslags Kulla: 1 577 st.
274 Ladvik–Vaxholm: 1 561 st.
268 Upplands Väsby–Vallentuna: 1 556 st.
222 Mölnvik–Stavsnäs: 1 548 st
269 Bro–Erikssund: 1 521 st.
225 Ösmo–Vårsta: 1 519 st.
227 Jordbro–Dalarö: 1 511 st.
259 Glömsta–Jordbro: 1 486 st.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:22
Saabium

Man borde sätta upp kameror på 30-sträckor också. Där jag bor kör man lätt 60-70, fast det ligger två skolor och två daghem strax intill. Och övriga vill ju också försöka ta oss över gatan med livet i behåll...

#2 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:25
L. Mäkinen

Har svårt att se något negativt med kamerorna. Det frigör lite resurser mot att ha poliser längs vägarna.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:29
Hackenbush

Detta är väntat. Det kommer fler och fler kameror. Fast denna gången inga i Skåne län.
Precis som Mäkinen skriver så gör ju kamerorna att polisen kan jobba mindre med fartövervakning och syssla mer med beteende och rattfyllekontroller, dvs om de lägger resurser på det.

#4 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:29
saabnisse

Äntligen lite fler kameror, de kommer att minska antalet drogpåverkade i trafiken avsevärt. Och naturligtvis kommer de att medverka till att antalet oregade och oförsäkrade bilar minskar, för att inte glömma alla biltjuvar som de kommer att ta hand om.

#5 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:34
mso 1000

En viss dämpande effekt har dom väl men dom skapar också vansinnes omkörningar.
Dom skapar absolut en vansinnigt ryckig hastighetsvarierande körning när folk inte har koll på mätaren och hastigheten och sänker ofta hastigheten 10-20 under gällande.
Detta skapar rena vansinnes omkörningar när folk skall om till varje pris.
Vi har en E4 sträcka där kameror sitter på var annan km och där är det olidligt att se elendet

#6 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:35
saabnisse

Hacken, det är inga notoriska fartsyndare som fastnar på bild i kamerorna, de ser aldrig lika ut i verkligheten. Den enda gång de saktar ner är när de hamnar bakom någon PK som de inte hinner förbi.
Den enda typ av fartkameror som skulle kunna göra någon nytta är de mobila, men de som alltid har bråttom har nog kontinuerlig maskering så de klarar sig ändå.

#7 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:38
Hackenbush

Om folk åtminstonde höll 80 när de kommer till en kamera på en 80-väg. Det är som om det inte tror att man får lov att köra i 80 där och hamnar man 1km över 80 så åker man på böter direkt.
Kamerorna är inställda på att ta foton när farten överskriver 87 på 80-väg och detta är verklig fart och inte mätarfart, ändå saktar en del ner till 60-65 när de kommer till kameran. Det är detta som skapar jojo-effekt.

#8 • Uppdaterat: 2017-06-25 10:41
Hackenbush

saabnisse spelar det någon roll vilka som fastnar på bild i kamerorna? de som fastnar på bild har uppenbarligen överskridit hastighetsbegränsningen och detta får de böta för, vad är problemet? Det vet var kamerorna finns och det vet vilken hastighet som gäller och ändå åker en del dit för fortkörning. Vems är felet saabnisse?

#9 • Uppdaterat: 2017-06-25 11:19
N-iklas

Eftersom kameror vanligen är placerade på raksträckor med bra sikt där omkörningar går att göra säkert flyttar omkörningarna till sträckor nära kurvor med skymd sikt och därmed ökas olycksrisken.

Jag vet en raksträcka där nu kameror ska sättas upp, på den har det hänt tre olyckor senaste 15 åren, alla i slutet nära skymd sikt, ingen på mitten.

Man jagar i första hand hastighet inte olycksrisk.
Som vanligt försöker människor förenkla verkligheten med en snärtig slogan.

#a • Uppdaterat: 2017-06-25 12:10
Tvärnit

Ser väl ingen annan skillnad än att allmogen kör löjligt sakta när en kamera nalkas och så har vi som alltid dem notoriska fartsyndarna som kör djävligt fort och som verkar ligga i steget före så de skiter i kamerorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.