Nästa artikel
RAV4 blir 20.000 kronor billigare
Nyheter

RAV4 blir 20.000 kronor billigare

Publicerad 15 juni 2017
Toyota RAV4 – nu också med 2WD.
Toyota tar till knep för att prissänka suven. Men det medför vissa nackdelar för den som vill utnyttja dragkroken.
För att gå kunderna till mötes erbjuder Toyota RAV4 med framhjulsdrift. För den som vill skippa drivning på alla hjul blir listpriset 20.000 kronor lägre, från 311.900 kronor. Den framhjulsdrivna hybridversionen blir enligt Toyota också snålare på dropparna och släpper ut mindre koldioxid.

Toyota har tagit bort elmotorn som satt på bakaxeln, vilket gör att bilen blir 65 kilo lättare. Hybriddrivlinan i RAV4 Hybrid 2WD är en 2,5 liters bensinmotor i kombination med en elmotor fram och steglös E-CVT-växellåda. Sammanlagt effekt är 197 hästkrafter.

Men för den som planerar att dra släp gäller det att tänka till en extra gång. Dragvikten på framhjulsdrivna RAV4 är nämligen sänkt till 800 kilo.
 
Diskutera: Tror du att Toyota RAV4 2WD blir en storsäljare?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-06-17 10:15
Axa

Undrar var C-HR säljer bra? Kanske Toyota själva som stödköper...

#m • Uppdaterat: 2017-06-17 16:18
Hackenbush

Vargen, folk köper vad som helst som klassas som suv.

#n • Uppdaterat: 2017-06-17 23:17
Roger Skagerström

Hackenbush - här är du igen med dina idiotiska uttalanden. Har sett CH-R live, provsuttit. Nog är den jävligt trång. Men rätt fräsig att se på faktiskt. Och det är ingen stor bil så jag tror inte den kommer förgöra jorden även om du tror det.

#o • Uppdaterat: 2017-06-18 00:42
A.L

Vilket hänger ihop med att modellen ligger i segmentet mini-SUV, d.v.s en storleksklass under RAV4. Detta segment växer faktiskt snabbare än mellan- och stora SUV tillsammans.

Bara under årets första tre månader såldes det 475000 fordon, varav Renault Captur tillhör ledarna. Toyota å sina sida har lyckas knipa c:a sex procent. Så det är knappast någon framgång såsom Hanzzon beskriver. Siffrorna härstammar från JATO dynamics och avser EU/EFTA.

Så om denna lilla modell stjäl köpare från RAV4 har jag svårt att se framgången. En mindre och billigare bil som tar köpare från en större och dyrare? Det är knappast en bra utveckling.

Det Toyota behöver är diesel och riktig kördynamik, först då har man en chans i EU/EFTA.

MVH AL

#p • Uppdaterat: 2017-06-18 04:24
Roger Skagerström

Men den känns sanlöst trång. Tex CX-3 tyckte jag kändes betydligt rymligare. Men det kan ju ha att göra med utformningen på dörrpanelerna att göra och annat. Men känslan var nästan klaustrofobisk i CH-R. Mittkonsollen var smäckigt smal också. Aja. Jag är ingen suv/cuv-spekulant men det var lite synd ändå eftersom den faktiskt var riktigt snygg i verkligheten. Med större fälgar etc. På bild är den jättekonstig - men satan va fräsch IRL som sagt.

#q • Uppdaterat: 2017-06-18 19:58
Hanzzon

Tycker du AL att det är konstigt att Europeiska bilmärken med etablerade modeller i klassen säljer mest på sin hemmamarknad eller att Volvo säljer mest i Sverige?
Då kan man ju lika gärna fråga sig hur många bilar Renault eller Volvo säljer i Japan, hur många procent har dom där?
Om Toyota har beställningar på 80 000 bilar i en bilklass som säljer 600 000 bilar totalt fördelat på alla bilmärken så tycker jag det låter som en väldigt bra siffra.

Diesel tror jag inte många personbilstillverkare satsar så mycket mer utvecklingspengar på de kommande åren då det bara kommer att bli dyrare för dess ägare i både skatter men framförallt ägande/underhållskostnader.

#r • Uppdaterat: 2017-06-18 20:50
A.L

Nej, jag tycker inte att det är konstigt Hanzzon. Jag tycker det är helt i sin ordning, eftersom Toyota inte lyckas särskilt bra i EU/EFTA (i jämförelse med hur man går i USA exempelvis). Skälet till detta är troligen avsaknad av dieselmotorer, men också sämre design, prestanda och kvalitet än vad man får från alternativen här. Driftsäkerhet är ju som bekant inte allt, och frågan är om den ens särskiljer sig så mycket som tidigare. Jag har inte lyckats hitta stöd för det. Om vi kollar RAV4 så har den tappat rejält. Och den nya säljer ju inte särskilt bra heller. Har man tur når man upp till 2006-års volymer, fast utslaget på två modeller och i två segment som växer så det knakar. Det är illa. Diesel eller inte är sedan en debatt för sig. På sikt är det elektrifiering som gäller. Få tillverkare satsar på hybrider idag. MVH AL

#s • Uppdaterat: 2017-06-18 21:24
Styggavargen

Jag körde förbi en C-HR för ett tag sedan, är detta verkligen en SUV? Precis som CX-3 var den låg, inte mycket högre än min Octavia. Dock så har de gjort designen tokig så att bilen blir stor på utsidan och trång invändigt. Bakdelen på dessa "mini SUV's" är också tokiga, bakåtsikten är nästan obefintlig och oftast är bakänden högre (mer vinkel) mot en vanlig bil. Nä, att folk köper sådana här bilar gör i alla fall mig förvånad! Dyra, opraktiska och svåra att hantera nästan direkt osmidiga sedan ovanpå det ökad förbrukning och mindre bagageutrymme som är mer svårlastat (högre marklyft), det blir inte många rätt om man säger så.

#t • Uppdaterat: 2017-06-19 00:30
A.L

Hanzzon; det är en annan fråga. Det jag lagt fokus på är problemen i EU/EFTA (där marknsandelarna sjunker) och i Kina ( där de störtdyker).

Att Kapaciteten för RAV4 skulle ligga lägre nu än tidigare tror jag är fel. Jag är ganska så säker på att den ligger högre än år 2006 då modellen såldes i över 100 000 exemplar i EU/EFTA.

Angående ekonomin så flaggar Toyota för stora vinstfall, kopplat till valuta och minskade marknadsandelar. Dessutom har garantikostnaderna mer än fördubblats i jämförelse med tidigare.

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2017-06-19 00:33
Hanzzon

AL, du som är intresserad av siffror borde väl ha koll på vad Toyota har för produktionskapacitet på sina globala Japanska modeller och vilken tillgång de olika marknaderna får?
Rav4 har ju exempelvis fördubblat sin försäljning i USA och Ryssland de senaste 10-åren och man säljer det fabrikerna hinner producera.
Att lansera C-HR med tillverkningen i Europa var ett steg att möta den Europeiska efterfrågan i segmentet och även avlasta Japantillverkade Rav4 för Europa.
Av samma anledning att avlasta Japanska fabrikerna för Rav4 och för att öka produktionskapaciteten med det dubbla för Europa så öppnade man för bara 10 månader sedan en ny produktionsanläggning för just Rav4 i Ryssland: http://newsroom.toyota.eu/toyota-rav4-production-starts-at-toyota-plant-in-saint-petersburg/

Hur många och vilka av Toyotas fabriker menar du går dåligt eftersom man måste öka försäljningen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.