Nästa artikel
Bilfrågan: När minskar förbrukningen?
Bilfrågan

Bilfrågan: När minskar förbrukningen?

Publicerad 16 juni 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Hyundai i20 inköpt förra året och undrar varför den är mer törstig än vad biltillverkaren angett.
”Enligt specifikationen ska bilen förbruka 0,64 liter per mil. När kan jag förvänta mig att komma ned i den förbrukningen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Hyundai i20 1.4 med automatlåda som jag köpte i fjol. Den drar mellan 0,78 och 0,85 liter bensin per mil vid blandad körning. Enligt specifikationen ska bilen förbruka 0,64 liter per mil. När kan jag förvänta mig att komma ned i den förbrukningen? Bilen har nu gått 1 080 mil. 
Ronni Hylander 
 
Svar:
I test efter test konstaterar vi att förbrukningssiffrorna i bilarnas specifikation inte stämmer. Vissa bilar överförbrukar med 30–50 procent. Vi har inte testat Hyundai i20 med 1,4-liters-motor och automat men i det test som gjordes 2015 av i20 med 1,2-litersmotor noterade vi en förbrukning som översteg den angivna med cirka 20 procent.
Körcykeln som ligger till grund för de officiella förbrukningssiffrorna har inte mycket med verkligheten att göra. Mätningarna sker i laboratorium under idealiska förhållanden och bilarna får prepareras så att luftmotståndet minskar. En ny och mer realistisk körcykel börjar införas i år.
Hur mycket bränsle bilen drar beror på flera faktorer som yttertemperatur, körmönster och förarens körstil. Även med mycket lätt gasfot kan det vara svårt att någonsin komma ned i angiven förbrukning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-16 08:15
EnannanRobban

Bilen överförbrukar inte, den stämmer enligt testad specifikation. Att testspecifikationen är kass och att den inte har något med verkligheten att göra är en annan sak. Den kommer inte att dra 0,64, oavsett hur många mil man kör.

#2 • Uppdaterat: 2017-06-16 08:18
hultarn

Sedan är det ju stor skillnad vem som kör, hur och var bilen körs. Vissa bilägare kan nå deklarerad förbrukning, andra aldrig. Och lab-testerna har ju mycket lite med verkligheten att göra.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-16 08:29
Gunnar Lindberg

Tjatigt! Vi vet ju redan.

#4 • Uppdaterat: 2017-06-16 08:31
Raphael

O,78-0,85 är rätt mycket för en småbil med bensinmotor. Jag körde min Renault Mégane med bensinmotor på under 0,7 l/mil och det var en större bil än Hyundai i20...

#5 • Uppdaterat: 2017-06-16 08:53
mso 1000

Tråkigt men som man säger så är det ju värdeminskningen som är kostnaden. Men visst är det tråkigt att konstatera att det finns vissa nya moderna bilar som slutnotan blir 150-200:- mindre vid var tankning. Sedan är körprofilen avgörande då hög motorvägs fart och många kallstarter drar upp förbrukningen mycket.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-16 09:15
Lasse L-on

Körmönstret betyder otroligt mycket, relativt korta sträckor med kallstarter så blir det så här. Det man bör göra om man har möjlighet är att sätta in en motorvärmare (doppvärmare), inte en sådan leksak som de sätter fast på motorblocket, de har ofta en effekt på runt 150 w och mycket av värmen läcker till omgivning speciellt när det blåser lite på vintern. På vintern blev aldrig motorn varm trotts att värmaren stod på dygnet runt, det var rent ut sagt uselt. Det bästa jag haft var en doppvärmare på 500 W. Med den på tidur så blev motorn varm mycket snabbt, det kom varmluft när jag startade bilen. Har man korta körsträckor som orsakar den höga bränsletörsten och jämför med när man kör långt så blir skillnaden mycket stor kanske 30-40%. Det är min erfarenhet då jag hade 6 km till jobbet.

#7 • Uppdaterat: 2017-06-16 10:35
Saabium

Min gamla Saab 9-3, med 2 liters turbo (185 hkr) drar ungefär samma blandad körning...

#8 • Uppdaterat: 2017-06-16 10:42
hultarn

Jag kör min C5 2005 2,0 bensin på 0,74 (snitt de senaste 150 milen). Men, det är min körning och med manuell. Jag har noterat att med automat stiger förbrukningen främst i stadskörning, medan det skiljer väldigt lite på landsväg(har även en C5 med aut - 0,78 senaste 1000 mil). Kanske är det lock-up-funktionen vilken bara träder in på högsta växeln som gör detta. Kan tillägga att sträcka och liter är kollat mot GPS och pump, färddatorn visar sig vara väldigt exakt.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-16 11:19
Ingooo

Nu vet vi inte hur frågeställaren kör. Men säg att man kör korta sträckor på några km var gång utan att motorn aldrig riktigt får chansen att bli uppvärmd så är det ju inga konstiga siffror anser jag.

#a • Uppdaterat: 2017-06-16 11:20
Ingooo

Dubbelt upp, igen..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.