En ny chansning.

701 inlägg 0 nya

V40t4, men den är väl inte på 235?
199 var det väl?
Eller du har fulbytt utan vår vetskap...

Estrella ;)

chippat...

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

L. Mäkinen wrote:
Nu har jag både positivt och negativt att säga om min Alfa. Det positiva är att den är hyfsat snål på bensin. Första tankningen 0,82 och andra 0,78. Att hjulen är för stora gör förstås att siffrorna inte är exakta så jag säger väl "strax under litern".
Värre är att kupéfläkten låter som en skock tranor. Jag kör med Bose QC35 på huvet, men det hjälper inte.

Ett tips är att du skaffat in ear versionen QC20, jag har dom ofta när jag kör bil.
Ser mindre knasigt ut och dom dämpar rent mekaniskt bättre än QC35.
Lite mekigare att sätta på dom och få till passformen men det bör inte vara nåt större problem.

Gamla 740 GLE som är veteranbil iår, startade som ingenting efter vintervilan.

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Dags för en nu chansning ??
Svärsonen kom på besök med sin nya (beg) BMW och det började suga i tarmen, jag börjar tröttna på Volvon, inte för att det är nått fel på den, men saknar ljudet av en 6a och en bil med lite körkänsla.
Spanar nu på bilar för 30-60.000:-
Drömmen är en 330 IX, sunda förnuftet säger 320i.
Önskemålet är en sedan el kombi, sport el komfortstolar med del skinn, gärna med utökat hifi system.
Man el automat spelar ingen roll, men jag köper inte en bil med automat där man inte kan kolla oljan med sticka som gått 25.000 mil. Önskar även att bilen inte är silverfärgad, och absolut inte vit.
Man kan både få en fin lågmilad E46 och en långmilad E90 för pengarna.
Dragkrok är ett krav.
Just nu funderar jag på denna https://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_I_TOURING_Komfortstolar_Lagmil_14400M_72896140.htm?ca=11&w=1 men funderar på om den saknar sommardäck, finns ju folk som åker på allvädersdäck.
Eller denna kanske https://www.blocket.se/stockholm/BMW_325i__Skinn__Sportstol__Mycket_gott_skick_72592027.htm?ca=11&w=1

Vad säjer ViB forumpanel ??

Gillar BMW E46 mer än BMW E90. Tycker 27.000 mil är för mycket som E90 gått. Däremot 14.000 mil på BMW E46 kombi verkar inte vara så farligt men väldigt många ägare på den bilen (15 st) verkar inte så bra fast bilen i övrigt ser bra ut. Många ägare brukar tyda på att bilen är behäftad med ovanliga fel och då säljes den vidare. Fast det behöver ju inte vara så.

Finns faktiskt bilmodeller som är finast i vitt.Exempelvis BMW E30 M3, Opel Monza, Porsche 911 964 osv. Finns även många bilmodeller som är extra fula i vit lack. Allt beroende på modell. Silver kan också fungera på många modeller men är generellt en tråkig färg. Fast repor och damm syns lite på dessa färger.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ska kolla på E90an på onsdag, det kan vara en chansning, men den verkar väldigt vårdad, och har trevlig utrustning.
En bilhandlarbekant varnade just för E46an och alla ägare, frågan är om den bara gått 14"
Kompisen har en vit M3 E30, och det är nog en av få bilar jag gillar i den färgen.

Kom just hem med E90an, trevligt att köpa bil av en BMW entusiast, fick förutom en fin bil dokumentation tjock som en telefonkatalog och försäljningsbroschyr.

Kul! Låter som ett bra köp Rikard. :-)

Det är aldrig för sent att ge upp

Grattis Rikard! Jag hoppas du har tur med bilen. Du kan ju meka en hel del själv. 27000 mil då är väl mycket bytt? Det var väl sexa eller hur?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Såg nu 325i är väl lika med 192 hk? Sexa så klart.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En klassisk rak bmw sexa, otroligt skön...
Min nästa blir nog en 325 el liknande, vi köper en mindre kombi som andrabil och hundskjuts , så kan jag köra sedan istället....
Gillar gången i bmw-sexan och 325 räcker långt....

Nja, 325 E90 har 217 pållar, vet faktist inte om den är på 2,5 liter, eller nått annat, BMW kan man ju inte lita på längre när det gäller märket på bakluckan.
Tidigare ägare hade köpt en nyare 328, den hade en 2 liters 4 med 2 turbos.
Den jag köpt är skapligt snål, ägaren hade ett snitt på 0,76 över dom år han ägt bilen.

Så mycket var inte bytt " den felfriaste bil jag ägt "sa ägaren. Men han berättade om en del typfel modellen har, och samtliga var åtgärdade, bla vattenpumpen som är svindyr och ett helsike att byta. Det enda tråkiga med bilen är strålkastarglasen, dom ser trötta ut, både av stenskott och att själva plasten är gryning.
Skulle man lacka om front o huv och byta strålkastare, såg bilen ut som ny, det finns för övrigt inte en prick i lacken.
Inte ens fäljarna har några spår av att dom rullat en massa mil.

218 hk-sexan i E90 är, så vitt jag vet, en nedtrimmad variant av 3-liters sexan i 330i. Gillar också BMW:s sexor, men man måste nog ha minst en 325:a om man inte vill varva ihjäl sig. Mina föräldrar hade förut en E60 523i med 2.5 liters sexan på 190 hk. Där hände det i stort sett ingenting före 3000 varv. Dock så gick den ju enormt jämnt och fint. Tomgången var mycket låg, tror den bara låg på 650 varv. Har 190 hk i min X3:a också men nästan dubbla vridet mot 523i. Dock lämnar ju motorgången en del övrigt att önska.

Se där, jag har oxå för mig att den var på 3 liter. Får kolla i boken när jag kommer hem.

saabnisse wrote:
He-he, ja det finns många festliga påhittiga typer.
Här var det en skön man som på 1960-talet fixade värme i sin VW-buss med hjälp av en vedkamin.
Han kunde få mer än 40 grader varmt när det var -20 utanför.
Själv använde jag mig av fotogenkök.
Det kanske är något för att få värme i kommande elbilar?

De har ju värmepump - moderna elbilar alltså. :)

Det där med turbo gör att storleksbeteckningen stämmer, bmw använder uppräkningsfaktorn för överladdning i sina modellbeteckningar....
Dvs x l turbo motsvarar x l sugmotor....
Första 745 var tex en 3,3l turbo.
523 är en 2,5 l utan vanos....

Blir motorn mindre utan vanos ??

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.