Första Bil

311 inlägg 0 nya

Förstår vad du menar du Ducce! Gäller att va sjukt snabb verkar det som. Synd att man har jobb å barn å sånt som gör en lite mindre flexibel...

Letarefterbil

Jo, det är ett heltidsjobb att ha koll....
Jag kör bevakning, så får jag notiser om nya annonser på det jag söker.
Just nu trädgårdsmöbler.....
Men det där med att kolla hur objekten rör på sig är bra, då lär man sig vad som är rätt...
Folk sätter pris efter vad som finns på blocket, men kollar inte hur gamla annonserna är.
Det som var rätt, fanns bara en stund....
Har ringt på många objekt som varit riktigt rätt, men för sent, och då har annonsen varit några minuter gammal.
Och jag fegar inte, köper osett om det känns bra.....
Har sålt bilar så också, på minuter.

duccedriver wrote:
För att kamkedjan behöver smörjning, den är som en liten cykelkedja och snurrar inuti motorn med en jäkla fart, hela tiden....
Ibland är det så finurligt att kedjan spänns med hydraulisk spännare, som kräver oljetryck.
Det sista kan en kamrem också vara spänd med i och för sig...
Men i övrigt är den bara en gummisnodd som löper utanpå motorn.

Jag vill göra ett litet tillägg. En rem kan se hur fin ut som helst och vara relativt nybytt, men den kan gå av ändå helt utan förvarning. Det är som tur är, ändå väldigt ovanligt nuförtiden, men för trettio år sedan hände det då och då. Många motorer klarade dock ett rembrott utan att det blev sallad av rubbet, men så är det inte idag.
Kamkedjan däremot kan hålla 40000 mil och längre under förutsättning att motorn fått rätt olja i rätt tid och den förvarnar alltid före ett brott.
Slamrar det onormalt i motorn, avstå köp, eller pruta ordentligt, ett kedjebyte är ofta dyrt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är trots allt hållbara grejor.
En del bilar har haft problem med kedjor, visst, men dom ligger inte i din budget....
Nissan navara, vw tsi några år....
I övrigt är det bara att lyssna, och på bilar med kedja är oljeservice om möjligt ännu viktigare.
Bilar som ibland rasslar är saab och bmw, dom ger åtminstone varning före....DÅ KÖPER MAN INTE....
Kamremmar håller intervallet ut, det har funnits felkonstruktioner, men det är sällsynt.
Köper man en äldre bil, ser man till att remmen är bytt om bytet ligger inom närmaste året.
Eller prutar motsvarande.

Jag har varit med om tre rembrott, det första på en Glas 1304 CL, den motorn gick ca 1500 mil och där blev det cornflakes i motorn, men det blev ett garantijobb.
De två andra var Volvo som klarade rembrott, bortsett från stilleståndet, men det är enkelt att byta på gamla Volvo.
På äldre Saabar, före 9-3 och 9-5 var det superenkelt att byta kedja, men eftersom man samtidigt bör byta drev blir det mer komplicerat. Det var det dock inte alltid som det gjordes.
Jag föredrar ändå kedja, just för att det hörs om den är dålig, en rem kan se bra ut men ändå vara dålig, där är det även åren som är en begränsning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ojdå - en Glas 1304 vet säkert de flesta som skriver här inte ens vad det var för bil så att ta den som ett exempel på att närapå nya kamremmar kan gå sönder känns kanske inte riktigt relevant.

Pi, om du läser vad jag skrev i #284 så förstår du mitt exempel.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja kamrem/kedja har blivit jäkligt på modet för att ett fåtal modeller har problem eller är väldigt dyra att byta på.
Samma gäller vattenpumpen som enligt många måste bytas i sammanband med remmen, men även det gäller bara vissa modeller.
Jag har jobbat på verkstad med 4 olika bilmärken, inte på någon av dessa byttes pumpen vid första bytet (9-12.000 mil)

Det är märklig intervall på kamrem byte på min Audi A4 1.8Ts från 2004, 18.000 mil utan tidsintervall. Bilen har gått 8 och det kommer att behövas minst 10 år till innan den når 18. Håller en kamrem så länge? Nu tänkte jag byta inom 2 år då bilen ska användas utomlands, så småningom.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag hade nog inte velat köra mer än 8-10 år.

Jag har bytt rem på flertalet VAG bilar innan intervall, pga att vattenpumpen gett upp, tex på svägerskans Golf 4 GTI, den hade 12" mils intervall, pumpen gav upp vid 10.500mil.
Tidiga 1,8T hade problem med rem o rullar, men en -04 borde ha uppdaterade grejer.

Det är ju inte direkt billigt att byta kamrem på Audi A4 1,8T. Alternativet blir att kolla med Mekonomen, BDS, MECA eller hitta en billig verkstad och köpa original grejer som man låter dom byta. De privat mekare jag känner är Mercedes respektive Opel mekar. Tror inte de vill ta ett sådant stort jobb eftersom man måste riva en del innan man kommer åt rem respektive vattenpump.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Byta rem är lätt, inte värre än en Volvo 240 då remmen bara går över en kamaxel, men det tar en stund att hitta den ;)
Tar man bort hela fronten, som tar 10 min extra, och 20 min extra att montera tillbaka, är det fånigt enkelt och man behöver inte gissa vad man ska göra eller vilket verktyg man ska använda, VAG är ju inte konsekventa med val av skruvtyper som Japanarna, så man behöver en välfylld verktygslåda.

Rikard wrote:
Byta rem är lätt, inte värre än en Volvo 240 då remmen bara går över en kamaxel, men det tar en stund att hitta den ;)
Tar man bort hela fronten, som tar 10 min extra, och 20 min extra att montera tillbaka, är det fånigt enkelt och man behöver inte gissa vad man ska göra eller vilket verktyg man ska använda, VAG är ju inte konsekventa med val av skruvtyper som Japanarna, så man behöver en välfylld verktygslåda.

Tacka vet jag japaner. Varför krångla till det så förbaskat med olika skruvar och skit. Bort med hela fronten.......tänk om tänk rätt!

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Bara av ren nyfikenhet, vad är det exakt kamremmen gör. Jag har försökt läsa på nätet men inte säker på att jag fattat rätt. Men som jag förstått är det kamremmen som överför rörelse från vevaxel (den axel som sätts i rörelse av kolvarnas rörelse) till kamaxel, som är den axel som styr när ventilerna öppnas och stängs, så att det liksom synkas, är detta rätt förstått? Vad händer sedan, går det en drivrem från vevaxel eller kamaxel vidare till växtlåda och sen ner till drivaxel? Har inte hittat nån bra schematisk bild, men ge gärna tips om ni har.

Letarefterbil

Det finns ganska bra förklaringar här
http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

Du hade helrätt i början, det där med synka var rätt ord, timing belt heter den på engelska.
Men den slutar ungefär där, drivaxlar och växellåda har den inget med att göra.....
Om den går av stannar ventilerna, men inte kolvarna, då möts dom med våldsam kraft, och katastrofen är ett faktum....

Ok, hur fungerar motorer som har "skydd" mot att kamrem går av, dvs motorn klarar det utan att gå sönder, och vilka bilmärken eller modeller brukar ha detta?

Letarefterbil

Vissa motorer har utrymme för ventilerna så de inte krockar med kolvarna, om kamremmen går av eller rappar över.
Men, det var mest äldre motorer där ventilerna inte satt vinklade, t.ex. Opels 1,6 i Kadett.

Om ventiler och kolvar möts blir det inte vackert...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Vissa motorer har utrymme för ventilerna så de inte krockar med kolvarna, om kamremmen går av eller rappar över.
Men, det var mest äldre motorer där ventilerna inte satt vinklade, t.ex. Opels 1,6 i Kadett.
Om ventiler och kolvar möts blir det inte vackert...

Det gällde eller gäller alla Opelmotorer med 2-ventiler per cylinder.
De sista var 2.0 8-V 115 hk i Vectra 1995, Calibra 96 och i Omega ända till 1998.

Lägg till ny kommentar