Nästa artikel
Volkswagen inför garanti på dieselfix
Nyheter

Volkswagen inför garanti på dieselfix

Publicerad 15 juni 2017 (uppdaterad 15 juni 2017)
Volkswagen vill polera upp sitt goda rykte hos kunderna och inför en slags extragaranti för fordon som ska åtgärdas efter utsläppsskandalen.
Om det blir fel i avgassystemet de första två åren efter dieselåtgärden har bilägare rätt att få det lagat gratis.
Volkswagen försöker övertyga sina kunder om att det är riskfritt att åtgärda bilarna som omfattas av utsläppsskandalen. Därför införs nu förtroendeskapande insatsen ”Trust Building Measure”. Enligt den kommer Volkswagen att ”beakta klagomål” från kunder som gjort den tekniska uppdateringen och sedan får fel på någon eller några av 11 komponenter i avgasbehandlingssystemet. Volkswagen åtgärdar då detta gratis.

Klagotiden gäller i två år efter att bilen lämnats in för mjukvaruuppdateringen. Kraven för att kunna ta del av initiativet är att bilägaren ska kunna bevisa att fordonet har servats och underhållits korrekt och enligt schema. Bilen får heller inte ha gått mer än 25.000 mil. De 11 komponenterna som omfattas sitter i avgasåterföring, bränsleinsprutning samt avgasefterbehandling: lambdasond, temperaturgivare, EGR-styrventil, ventil för avgasåterföring, differenstrycksgivare för avgasåterföring, insprutningsventil, högtryckspump, bränsleledning, tryckregleringsventil, tryckgivare och högtrycksledningar. Villkoren gäller inte om motorn körts för hårt och på så vis överbelastats eller om bilen försämrats av naturligt slitage.

Volkswagen är noga att påpeka att extragarantin inte innebär att det skulle vara något fel på den tekniska lösningen för dieselbilarna.
”Trust Building Measure påverkar inte Volkswagen/ Audi/Skoda/ Seats ståndpunkt att de tekniska åtgärderna inte har någon negativ verkan på motorns eller dess komponenters livslängd. Kontrollmyndigheterna har bekräftat att de tekniska åtgärderna uppfyller alla lagkrav och inte har någon negativ verkan på bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, motoreffekt, vridmoment eller buller”, skriver Volkswagen på sin specialframtagna hemsida för dieselåtgärden.

Tidigare har Vi Bilägare berättat om Carl-Johan, som fick problem med EGR-ventilen kort efter att hans Golf uppdaterades. Han blev då lovad ersättning från sin lokala verkstad. Då bekräftade svenska Volkswagen att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen, men att det inte var nödvändigt med förlängd garanti.

I nuläget har ungefär 100.000 bilar i Sverige åtgärdats. Sammanlagt berörs över 228.000 svenska bilar med dieselmotorn EA 189.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens extragaranti för dieselåtgärden?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-06-15 16:35
Karl Johansson

Löjligt kom fram med en uppdatering som VIB o TV godkänner.
om vi tittar på garantin verkar inte innefatta DSG eller partikelfilter.
Ev godkännande av VIB o TV skall ange bränsleförbrukning o ersättning för merkostnad.
Sen när det finns på plats kan man ge motor o drivlinegaranti.
Skulle aldrig bygga om innan då får de begära handräckning.
Jag är maskiningenjör.
Fundera på om diselkrafts optimering kan vara ett alternativ?

#c • Uppdaterat: 2017-06-15 16:37
systembolaget

Precis som Leif V säger, åtgärda inte och du får troligtvis inte heller några problem med allt vad avgasrening heter, och du har en bil som du är nöjd med, plus att andrahandsvärdet blir bättre på din ej åtgärdade bil jmf med en åtgärdad problembil.

#d • Uppdaterat: 2017-06-15 17:28
Kjell 45

VW har problem, BMW har problem med sina EGR ventiler. Verkar som att alla stora dieseltillverkare fått stora darren efter avslöjandena och nu "justerar ihjäl" sina motorer.

#e • Uppdaterat: 2017-06-15 18:46
Axa

Karl J
Löjligt! Varför ska de ta fram en uppdatering som Vi Bilägare och Teknikens värld (vilket jag antar du menar) kan godkänna?!? Va f-n har dem med det här att göra förutom att det är tidningar som skriver om bilar?

#f • Uppdaterat: 2017-06-15 20:55
Mathias Andersson

Ett märke som varken kan bygga motorer eller växellådor och som behandlar kunderna som skit är inget att ha. Tycker även europeiska bilägare ska stämma skiten ut dom så att det blir konkurs

#g • Uppdaterat: 2017-06-15 21:18
Karl Johansson

Axa.
Tidningarna har testat inte våra myndigheter. Korrumperade??
VW fuskar och anger fel vridmoment och bränsleförbrukning.
Växelfrekvens på lådan var ett skämt.
Har du någon annan som kan testa?
Gör om gör rätt brukar man säga.

#h • Uppdaterat: 2017-06-15 21:26
Karl Johansson

1 Få ett godkännande.ViB, TV
2. Reglera avvikelse med kund.
3. Taxibils garanti.
4. Åtgärda

#i • Uppdaterat: 2017-06-15 21:35
Axa

Karl J
Trams. ViB och TV har ingen myndighetsfunktion och har inget mandat att kräva något från någon biltillverkare. Ifall de arbetar med att lobba för konsumenten är en annan sak.
Så dina önskemål är löjliga. Lite som att Damernas Värld ska börja godkänna kemikalier i hårfärg för kärringar.
Med det sagt tycker jag att det är myndigheternas sak att ställa krav på biltillverkarna.

#j • Uppdaterat: 2017-06-15 23:06
LeifV

#23 Axa... du är inne på ett intressant spår. Vilken myndighet tillvaratar bilägarens intressen? KBA's uppdrag och intresse handlar enbart om att bilen skall uppfylla gängse myndighetskrav. Den myndighet som tillvaratar konsumentens intressen torde vara bl a svenska Konsumentverket, men där är tystnaden kompakt när det gäller Dieselgate.
T ex så kan KBA mäta enl NEDC och i laboratoriemiljö konstatera att åtgärden gör det den skall, men inga bilägare kör på NEDC-vis och kan få helt andra konsekvenser av den av KBA godkända åtgärden. Bilen som tidigare, vid den unika kundens körmönster, drog 0,5 l/mil kan efter åtgärd dra 0,65 -dvs inget som rent konsumentrelaterat skall accepteras utan rimlig ersättning. För KBA's del så spelar det ingen roll om bilägaren får byta dubbelt så många EGR-ventiler under bilens livslängd, men för konsumenten spelar det stor roll, vilket även borde triggat konsumentverk att agera. Vidare, -säger VW det absoluta "ingen påverkan" så är det ju det som gäller ur ett konsumetperspektiv -varje påverkan faller då på VW att rätta till, vilket man kan tycka är Konsumentverkets sak att ha sina ögon på. Att sådana som TV agerar i brist på annat stöd från myndigheterna gör dem inte till någon myndighet, men de är det enda stöd som bilägarna uppenbarligen får...

#k • Uppdaterat: 2017-06-16 00:23
Axa

LeifV
Men nu finns det ju en standardmetod att mäta därefter så hur varje enskild ägare får för positiv eller negativt resultat vad gäller bränsleförbrukning efter åtgärd spelar mindre roll. Det är som med skostorlekar, det finns en standard men det betyder inte att alla 43:or sitter lika skönt eller förbrukas lika fort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.