Volvo V90 D4 AWD 2018

47 inlägg 0 nya

Visst är det mycket pengar,men som sagts ovan: vi har alla olika prioriteringar och värderingar. Den ena tycker en Dacia är perfekt, någon annan vill ha en XC90.
De flesta klarar sig undan otäcka olyckor och funderar inte så mycket på senaste säkerhetstekniken. Jag kan förstå att tankarna blir annorlunda efter en rejäl smäll.

Jag har köpt ny bil en gång, och lär inte göra det igen. Nånstans 3 års ålder känns betydligt vettigare i min värld, nyare lär jag inte köpa. Men, det är jag det.

Fast 40 för en 04 V70..? Det var dyrt. Huvudsaken är förstås att det finns en bil att ta sig fram med...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är dålig på priserna där men blocket verkar ligga på 35-37 för motsvarande. Dock så är det ju både drag och elvärme i denna samt, som sagt, nyservad och besiktning först nästa år = inget jag behöver göra. Det värderar jag rätt högt trots allt. Besiktning med nedslag = utgifter. Service = utgifter. Plus jobbet...
Den ska ta mig drygt tusen mil, sedan bort. Jag kan tänka mig att fylla på bränsle och spolarvätska. Resten ska bara vara klart.

Du väljer givetvis vad du vill lägga pengarna på men du väljer ändå bara en bil som IDAG ligger i toppskiktet säkerhetsmässigt men om du avser att behålla den 8--10 år så är den ju med stor sannolikhet inte lika bra som de då bästa. Så vill du ligga bäst säkerhetsmässigt så måste du nog byta bil betydligt oftare och säkert också välja en ännu tyngre och högre bil - t ex en XC90 eller motsvarande. Men sen är det ju detta att ju flera som väljer större/tyngre bilar - ju mindre säkerhetsmässig fördel blir det ju om man t ex råkar ut för en frontalkollision... Det bästa man kan göra själv är nog att köra passivt och hålla avstånd och vara allmänt uppmärksam - t ex inte ha blicken på mobiltelefonen. För man kan ju helt enkelt inte köpa bil för att man skall krocka...

Jag hade hellre då väntat något år och köpt begagnad som fortfarande är relativt ny än att prioritera bort det mesta i livet. Den kommer inte vara sämre än den du köper bara lite äldre men det kommer även din bil att bli. Min Audi A6 kostade 380 ny, jag köpte den för 220 med nya sommardäck, nya vinterdäck och 1 års garanti Audi Approved. 6000 mil på mätaren. Bara körd långa sträckor mellan Malmö och Stockholm. Ser helt ny ut knappt ett stenskott ens och vindrutan verkar bytt till en original med Audi stämplar eller så har han haft en väldig tur som ägde bilen innan. Fortfarande nybilslukt i bilen. Visst jag hade inte valt en vit som denna är, men man kan ju inte få allt. Och visst sonens bilbarnstol är bland det bästa som finns att köpa och kostade mycket.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lyckades även förhandla till nya gummimattor då det endast var textimattor i bilen. Vinterdäcken är på original Audi fälg (17). Dessutom var bilen nyservad och bara ägd av Audi innan mig. Bara servad på auktoriserad Audi verkstad. Hade den utrustning jag ville ha. Fast visst den var 36 månader gammal om det nu räknas som mycket? Fast jag hade även bevakning på blocket i över 1 år innan rätt bil dök upp och så mycket tid kanske inte alla har. Har kört 1800 mil med bilen och den går som en dröm. Kan ledigt få 180 för den nu. Det största värdeförlusten gör alltid den första ägaren.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Att välja bil är svårt. Mycket svårt.
Nummer ett: långskånken jag skalle få plats och sitta rätt skönt.
Sedan ska ju då frugan få plats bakom och barnstolen (stor som ett hus typ...) ska få plats bredvid i baksätet.
Så sa den ju vara hyfsat snål. Dragkrok med ork är ett måste. Vill gärna ha fjärrstyrd värme då jag jobbar så knäppa tider (sätta sig 07 på morgonen efter 12 timmar nattarbete och bilen är nedisad i -30 grader är inne jätteskönt).
Säker, som vi pratat om.
Bra helljus då jag är extremt ljuskänslig (möta ljus på natten gör att hela omgivningen blir svart).
HUD har jag verkligen fattat tycke för. Underlättar otroligt för mig!
Gärna övriga stödsystem så jag kan koncentrera mig på trafiken.
Serviceintervall på över 2.000 mil är en stor fördel och lär vara viktigare framöver då jag tyvärr lär behöva åka mera.
En rimlig försäkring är positivt såklart. Denna blir faktiskt ett par tusen billigare än min förra.
Goda ljudkomfort ärende mycket bra då jag har alldeles för hög ljudnivå stor del av tiden hemma. Är dessutom bullerkänslig.
En rymlig bil behövs för familj med husdjur etc som skall fraktas kors och tvärs (landställe nästan 50 mil bort).
Vi kikade på begagnade V90, från juni ungefär (när de första kom) sommaren rullat 1.000+ mil. De är dyrare än att beställa nytt och då har jag inte räknat med det vi måste komplettera med (som dragkrok). Den kommer ändå sakna saker jag vill ha, men den kommer ha massa skit jag inte vill ha.
Vi har kikat på andra bilmärken men säkerhetssystemen ligger lågt efter Volvo, och priset är ändå högt (eller högre).
Självklart kommer nja modeller sov än bättre hela tiden men jag har verkligen inte ork att böka med bilbyte var och vartannat år. Det räcker med att familjesituationen gör att jag knappt får sömn och att jag nästan totalt brände ut mig i höstas (att behöva fightas och slåss för lagstadgade rättigheter är inget jag önskar ens min värsta fiende).
Mycket möda har lagts ner men bilkraschen gjorde att saker blev mer akut.

Före övrigt så räcker det inte alltid med anpassad hastigheten och hålla avståndet. Det hjälpte bevisligen inte i vårat läge. Likaså en kollega som smällde i en som bara körde rätt ut på landsväg. Likaså mannen jag försökte rädda livet på som blev påkörd, ironiskt nog utanför en kyrkogård på allhelgonakvällen.
Plötsligt händer det, som reklamen säger....
Det säkraste just nu är trots allt det säkraste just nu.

Pi wrote:
För man kan ju helt enkelt inte köpa bil för att man skall krocka...

Varför inte? Du tar på säkerhetsbälte för Om du krockar. Du tar flytväst för Om du druttar i. Du tar försäkring för Om det skiter sig. Du köper en säker bil för Om det smäller. Etc.

Visst - trygghetsnarkomaner är vi väl lite till mans i olika omfattning men man kan trots allt inte ta höjd för allt som KAN hända ute på våra vägar utan man får nog kompromissa lite. Och många risker kan man helt klart påverka själv även om det inte gäller alla. Jag köper bilar främst för att kunna frakta mig i och med rimlig säkerhetsnivå - inte för att krocka. Men gissar att även den som sitter i en V90 ligger väldigt risigt till vid en kollision med t ex en lastbil - en inte helt ovanlig olyckstyp idag. Och det kommer ständigt bilar med bättre "krockegenskaper" eller egenskaper som gör att man kan undvika olyckan helt eller delvis. Och då ligger de äldre bilarna i lä - även dagens V90 om t ex 8 år. Skall man köpa bil för att vara så säker som möjligt i den kollision som man tydligen räknar med skall ske så får man nog ta i när det gäller storlek, säkerhetsnivå, säkerhetsutrustning och inte minst byta bil tämligen ofta så att man ständigt har den bil som ger bäst "odds" i den situationen. Men nån garanti att klara sig bra har man ju ändå inte, tyvärr. Nu blev det tyvärr lite mera filosofiska funderingar och inte så speciellt mycket om din nya V90.

Pi: Nu kan jag för all del inte se in i framtiden. Men på åtta år tror jag inte att nya V90 kommer bli frånkörd med avsikt på säkerhetsprestanda. Tar du en 8 år gammal Volvo V70 idag, och studerar skadeutfall så är den fortfarande säkrast i sin klass. Det som inte riktigt hänger med, är den preventiva tekniken, men även där hävdar den sig väl i jämförelse med snittet på marknaden idag.

Så en ny V90 idag, kommer med största sannolikhet inte att bli inblandad i någon dödsolycka ö.h.t under sin livstid.

Angående tunga fordon så är det en annan olyckstyp. Där är det i princip mest den preventiva tekniken som kan hjälpa till, samt i viss mån karossens styrka samt en del smarta finesser. V90 har där högst andel höghållfast stål av alla bilar på marknaden, och dess preventiva teknik är i en klass för sig likaså.

Sedan bör man komma ihåg, att dödsfall inte är det vanligaste . Dödstalen för fordon producerade efter år 2012 är redan idag väldigt låga. Den stora skillnaden ligger istället på andel skador, och då framförallt allvarliga sådana. Där kan man se, att vissa är bättre än andra. Jag tänker närmast på Whiplash och framförallt, inre skador - det som ökar idag (då bilarna blivit starkare). Där behövs det nya åtgärder.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Volvo marknadsföring är krocksäkerhet fast jag tror inte exempelvis att Mercedes E-klass har sämre krocksäkerhet än Volvo V90. Fast jag förstår dig då jag också haft några olyckor och vet hur man mår efter dessa. Volvo är ett säkert kort så är det bara. Jag hoppas du får en problemfri bil och önskar dig lycka till. Pengar kan man ju alltid tjäna in fast inte livet det lever man bara 1 gång.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det har dessvärre visat sig gång på gång att biltillverkare bygger bilar för att klara krocktester med ett lysande undantag och det är Volvo som bygger bilar som ska klara krockar.

Varje gång ett nytt sorts test införs så brukar de flesta prestera riktigt dåligt utom Volvo, senast var det small overlap test som de i de flesta bilar resulterade i förväntat dödsfall medan i Volvon lättare skador.

Har beställt en D3 AWD. Valet stod mellan en Superb och en Volvo. Svårt val då jag är mycket nöjd med den Superb jag har, men det kändes lite tråkigt att köpa samma bil igen så det fick bli en Volvo. Får se om Volvo fortfarande är en premiumwannabe eller om man verkligen lyckats att kvala in denna gång...

Om den kan svara upp mot de förbrukningssiffror junkers redovisar blir jag imponerad. Ser därtill fram emot en automatlåda efter det att jag nu övat upp tre barn till körkort på manuell låda :)

Intressanta diskussioner tycker jag. Visar också hur svårt det egentligen kan vara att skaffa bil. Många parametrar och det finns ju minst lika många behov som det finns ägare till bilar.
Valet har verkligen inte varit lärt men personligen tycker jag vi hittat en väg som förenar säkerhet med förarstöd och bekvämlighet till ett hyfsat ok pris. Kromade lister och integrerade avgasrör är det ont om men awd för att dra tyngre släp, underlätta båtupptagning (redigt brant rampen), öka stabiliteten i dåligt väglag och minska alla tillfällen då man knappt kommer iväg vid rondeller och rödljus (välpolerat hjälper knappt de bästa däcken mot) och bakifrånkollisionsskydd, dödavinkel, hjälp vid parkering (jobbets parkering är hej kom och hjälp mig - rekordet hade jag knappt två dm till bilen bredvid och då kom jag ändå knappt ut från förarsidan), etc. Många gånger har jag byggt och byggt om. Kikat, klämt, provkört, ändrat.

Det som nu troligen återstår är eventuellt automagiskt insynsskydd, Android auto och lastbågar. Allt för 7610:-
Låter det rimligt?

Nu har vi lagt på automagiskt insynsskydd och android auto. Kanske får lastbågarna på köpet: I så fall 6.000 för alla tre.

Färgen har vi nog bestämt nu. Det blir Electric silver. Tror jag...kanske...

Den som väntar på nå't gott... :-)

Det är aldrig för sent att ge upp

Bra val

Pi wrote:
Visst - trygghetsnarkomaner är vi väl lite till mans i olika omfattning men man kan trots allt inte ta höjd för allt som KAN hända ute på våra vägar utan man får nog kompromissa lite.

Man kan vända på det. Om man kör bil i ett helt liv så kommer man förr eller senare att vara inblandad i en olycka av oförutsedd allvarlighetsgrad. Har man otur så sker det när man är ung och inte haft råd att omge sig med det bästa ur krocksäkerhetssynpunkt. Har man klarat sig till det finns mer pengar att avvara så finns det ingen bättre investering än den man gör i bilens krocksäkerhet. Om inte annat så vet man man bättre när olyckan skett men då är det så dags. Eller så vet man inget...

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

En fråga när de gäller V90: Kan man verkligen inte få större bränsletank än 55 liter? Hos die deutschen kann man ja mehr haben wollen vid bestillung.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

60 på AWD, sedan är väl Mercedes orginal betydligt mindre.

Jösses, vilket snabbt svar. Tack för det, men jag skulle vilja ha 80 (10 mer än jag har nu). Volvo borde ha plats för en större tank men tanke på sin framtidsplanerade plattform.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!