Nästa artikel
Volkswagen inför garanti på dieselfix
Nyheter

Volkswagen inför garanti på dieselfix

Publicerad 15 juni 2017 (uppdaterad 15 juni 2017)
Volkswagen vill polera upp sitt goda rykte hos kunderna och inför en slags extragaranti för fordon som ska åtgärdas efter utsläppsskandalen.
Om det blir fel i avgassystemet de första två åren efter dieselåtgärden har bilägare rätt att få det lagat gratis.
Volkswagen försöker övertyga sina kunder om att det är riskfritt att åtgärda bilarna som omfattas av utsläppsskandalen. Därför införs nu förtroendeskapande insatsen ”Trust Building Measure”. Enligt den kommer Volkswagen att ”beakta klagomål” från kunder som gjort den tekniska uppdateringen och sedan får fel på någon eller några av 11 komponenter i avgasbehandlingssystemet. Volkswagen åtgärdar då detta gratis.

Klagotiden gäller i två år efter att bilen lämnats in för mjukvaruuppdateringen. Kraven för att kunna ta del av initiativet är att bilägaren ska kunna bevisa att fordonet har servats och underhållits korrekt och enligt schema. Bilen får heller inte ha gått mer än 25.000 mil. De 11 komponenterna som omfattas sitter i avgasåterföring, bränsleinsprutning samt avgasefterbehandling: lambdasond, temperaturgivare, EGR-styrventil, ventil för avgasåterföring, differenstrycksgivare för avgasåterföring, insprutningsventil, högtryckspump, bränsleledning, tryckregleringsventil, tryckgivare och högtrycksledningar. Villkoren gäller inte om motorn körts för hårt och på så vis överbelastats eller om bilen försämrats av naturligt slitage.

Volkswagen är noga att påpeka att extragarantin inte innebär att det skulle vara något fel på den tekniska lösningen för dieselbilarna.
”Trust Building Measure påverkar inte Volkswagen/ Audi/Skoda/ Seats ståndpunkt att de tekniska åtgärderna inte har någon negativ verkan på motorns eller dess komponenters livslängd. Kontrollmyndigheterna har bekräftat att de tekniska åtgärderna uppfyller alla lagkrav och inte har någon negativ verkan på bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, motoreffekt, vridmoment eller buller”, skriver Volkswagen på sin specialframtagna hemsida för dieselåtgärden.

Tidigare har Vi Bilägare berättat om Carl-Johan, som fick problem med EGR-ventilen kort efter att hans Golf uppdaterades. Han blev då lovad ersättning från sin lokala verkstad. Då bekräftade svenska Volkswagen att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen, men att det inte var nödvändigt med förlängd garanti.

I nuläget har ungefär 100.000 bilar i Sverige åtgärdats. Sammanlagt berörs över 228.000 svenska bilar med dieselmotorn EA 189.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens extragaranti för dieselåtgärden?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-15 09:40
Raphael

Verkar vara ett sätt att "krypa till korset" utan att erkänna att det är vad de gör...

#2 • Uppdaterat: 2017-06-15 09:48
Saabium

Folk borde stämma sk*ten ur VW. Rent bedrägligt beteende. En leverantör som agerar så, förtjänare inget annat än ris och tjära.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-15 09:52
Pi

Men rimligen så bör ju inte VW räkna med att denna garanti skall bli speciellt kostsam för dom - annars lär ju inte denna garanti ha kommit. Är det plötsligt fel att lämna en garanti eller vad menar Saabium ?

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Hade det varit ett annat märke än VW detta gällde så hade det kallats för exemplarisk kundvård... ;-)

#5 • Uppdaterat: 2017-06-15 09:56
Hackenbush

Du är fri att stämma VW Saabium, kör på bara.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-15 10:49
LeifV

Troligen är det så att alltför många VW-ägare helt enkelt vägrat åtgärden (med all rätt, VW-ägaren vinner absolut noll, med en stor risk för besvär och en sämre bil) och det här är ett tafatt försök att övertyga de tveksamma -men, varför skulle man helt utan ersättning, kompensation eller någon som helst nytta ens överväga att dra på sig en massa bekymmer och extra verkstadsbesök, även om den halvdåliga garantin går in? Fortfarande är bästa valet att vägra åtgärden.
En icke-åtgärdad VW bör dessutom ha ett högre andrahandsvärde då den inte har åtgärdens obehagliga "ryggsäck" av risker för sämre prestanda och oförutsedda framtida problem/kostnader -en 24 månaders EGR-garanti förändrar inte detta alls, en mer förbehållsfri garanti som gäller bilen ut hade i vart fall haft en liten påverkan åt det positivare hållet.

#7 • Uppdaterat: 2017-06-15 11:31
Pi

Emissionsgarantin lär man inte klara sig förbi men den gäller under 5 år eller 8000 mil så VWs åtagande sträcker sig ju längre.

#8 • Uppdaterat: 2017-06-15 16:15
Optimus

Begagnade VW av påverkade modeller är helt iskalla för mig. Varför skall jag som ev kund sticka in huvudet i detta getingbo. Det är verkligen att skapa mig problem i framtiden. Dessutom att vid ev problem försöka få ÅF alt VW att ta på sig kostnad för åtgärd. Enda jag som konsument kan göra, är helt enkelt att sluta köpa VW. Hårt men rättvist.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-15 16:29
Optimus

Badman, jag är spekulant på en VW men inte av berörd årsmodell o typ.

#a • Uppdaterat: 2017-06-15 16:35
Karl Johansson

Löjligt kom fram med en uppdatering som VIB o TV godkänner.
om vi tittar på garantin verkar inte innefatta DSG eller partikelfilter.
Ev godkännande av VIB o TV skall ange bränsleförbrukning o ersättning för merkostnad.
Sen när det finns på plats kan man ge motor o drivlinegaranti.
Skulle aldrig bygga om innan då får de begära handräckning.
Jag är maskiningenjör.
Fundera på om diselkrafts optimering kan vara ett alternativ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.