Nästa artikel
Verkstäder oroas över säkerheten i gasbilar
Nyheter

Verkstäder oroas över säkerheten i gasbilar

Publicerad 12 juni 2017 (uppdaterad 12 juni 2017)
Från och med nästa år måste gastankarna vara frilagda vid besiktning. Annars ska ett intyg visas upp.
Nyligen exploderade ännu en gastank och SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders förening hissar varningsflaggorna för såväl vanliga gasbilar som vätgasbilar.
En sopbil som drevs av metangas exploderade under tankning i Helsingborg för ett tag sedan. Ingen kom till skada, men fordonsverkstädernas branschförening SFVF vill att det snarast måste komma till regler som förhindrar att fler gasbilar exploderar.
– Numera har vi händelser som rör fordonsgasolyckor varje månad och det är bara ett under att ingen människa har dödats, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Även gasdrivna personbilar har råkat ut för olyckor, i Sverige har flera fall med Volkswagenbilar uppmärksammats och biltillverkaren har också gått ut med återkallelser. Vi Bilägare har dessutom funnit att gastankarna i plåt i många fall är dolda för insyn och har stor rostrisk.

I maj 2017 godkändes ett nytt besiktningsförslag från Transportstyrelsen. Det innebär att gastankarna ska vara frilagda vid fordonskontrollen, alltså att eventuella täckande plastkåpor ska monteras bort innan bilen rullar in i besiktningshallen, så att teknikerna kan ta sig en ordentlig titt. Om gastankarna inte är blottade ska bilägaren kunna visa upp ett intyg att de har kontrollerats för högst 14 månader sedan hos en ackrediterad verkstad. Om inget sådant intyg kan visas upp och gastankarna inte är blottade ska besiktningspersonalen kunna underkänna fordonet. De nya besiktningsreglerna om gasbilar träder i kraft den 20 april 2018.

Idag rullar drygt 50.000 gasbilar i Sverige och med nya skatteregler som gynnar drivmedlet spås det bli ännu fler. SFVF tror att siffran kan ligga runt 200.000 gasfordon inom några år och då även bestå vätgasdrivna bilar, med högre tryck i tankarna. Trycket för vanlig fordonsgas är 200 bar, medan vätgas ligger på 800 bar. 
– Ingen vet ens hur högt ett fordonsgupp får vara för att inte slå sönder en tank. Jag blir skrämd. Vi vill inte att det ska ske en olycka vare sig på en verkstad, i en tunnel eller någon annanstans, säger Bo Ericsson på SFVF.
 
Diskutera: Tycker du att gas- eller vätgasbilar verkar riskabla?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-06-12 21:25
V8-Power

http://insideevs.com/2016-toyota-mirai-refuel-2029/

#c • Uppdaterat: 2017-06-12 21:59
Axa

Jag tycker man fyller ballonger med gasen. Då blir ungarna glada på köpet...

#d • Uppdaterat: 2017-06-13 03:24
John2008

Dumsnålt att använda ståltankar som monterats under och utanpå bilen. Invändigt monterade skulle de kunna funka. Överlag är komposittankar bättre för de rostar inte och de väger mindre än de i stål, men de är dyrare.

#e • Uppdaterat: 2017-06-13 08:06
skarj

@john, inte så kanon;) med gasläckor inne i fordon heller, utslagning eller för den delen så finns det fortfarande de som röker i bilen...ett övergående problem med din idé visserligen;)

#f • Uppdaterat: 2017-06-13 12:01
Björnove

Att vara bilmekaniker och jobba under en bil med gastankar som håller ett tryck på upp till 800 bar kan nog få den mest nervstarke att fundera. Skulle tanken rämna så lär väl både bil och mekaniker få sig en riktig flygtur. Skulle sedan gasen, efter att ha blandat sig med omgivande luft, antändas så är det ajöss med verkstadslokalen och stora delar av närmaste bebyggelse också. (Jfr. de gasbomber som jänkarna använde för att avlöva skog med i Vietnam).
Ur denna insikt kommer väl att gastankar måste till varje pris skyddas för både mekanisk påverkan (krockvåld) och kemisk påverkan (korrosion).
Komposittankar kan uppenbarligen hålla för höga tryck men hur är det med anslutningar för påfyllning och ledningen till motorn?
Vad gäller stålsorter så kan nog 1.4436 (ss 2343) eller 1.4460 (SS 2324) användas. De har båda god motståndskraft mot klorider. Självklart så blir de relativt tunga pga. den nödvändiga materialtjockleken. Om de påverkas av väteförsprödning från vätgasen låter jag vara osagt. Att vätgas omges av många aspekter för att kunna hanteras säkert är helt klart och att ha en brändlecellsdriven bil som bara släpper ut H2O lockar ju.

#g • Uppdaterat: 2017-06-13 13:11
L. Mäkinen

En del verkar bagatellisera vätgasens farlighet, men molekylen är liten och inte helt lätt att hålla instängd. Minnet av ett experiment på en kemilektion där de inblandade delarna var en väderballong, vätgas, syrgas och en stubintråd och en rejäl knall som resultat.
Trycket i sig kan också ge en del olustiga fenomen.
https://www.youtube.com/watch?v=f-xmaPSZ6GM

#h • Uppdaterat: 2017-06-13 18:25
Ingooo

Summa summarum:
Det finns för- och nackdelar oavsett vilket drivmedlet är. Lagrad energi är farligt när fel omständigheter råder.

#i • Uppdaterat: 2017-06-14 00:28
John2008

Skarj #16: Med invändigt monterade gasflaskor menar jag att de placeras under bagagerumsgolvet och det är ganska vanligt förekommande (och inte min idé). Nackdelen är att det kan stjäla plats.

#j • Uppdaterat: 2017-06-15 00:19
PREVIA

Här är filmen om den lättantändliga vätgasen.
https://m.youtube.com/watch?v=2f1qzXTQtAk

#k • Uppdaterat: 2017-06-12 16:06
milkylainen

Trycktankar i bilar är och förblir en dum idé.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.