Nästa artikel
Rosttest: Toyota C-HR (2017)
Rost

Rosttest: Toyota C-HR (2017)

Publicerad 9 juni 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Toyota C-HR.
Vi hittade tydliga rostangrepp efter bara 200 mil. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Behandling finns i motorhuv, baklucka och dörrar, men samtliga hörn i dessa delar har dålig tätning. Innerskärmar av av filtmaterial bak, av plast fram. Skärmkanterna bak är av gammaldags konstruktion med smutssamlande hylla som kan medföra rost. Trösklarna har nedåtvänd skarv utan tätning.

Mycket plast under bilen, under denna är slitskyddet dåligt och den lackering som finns väldigt tunn. Testbilen hade inte gått mer än cirka 200 mil men vi fann tydliga rostangrepp inne i länkarmarna fram. Hålrum och balkar under bilen saknar behandling, men de flesta skarvarna undertill har bra tätning.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-06-11 08:19
ASK

Rostskyddsgarantin hjälper sällan oavsett bilmärke.

#m • Uppdaterat: 2017-06-11 09:30
Tobo

Enligt min erfarenhet av Toyota sedan mitten av 1980-talet och framåt så tar märket ansvar för sina produkter även efter köpet, så skulle länkarmarna bli ett problem är jag övertygad om att kunden går skadeslös ur detta.

#n • Uppdaterat: 2017-06-11 11:41
Deeds

Vilken nivå!! Ni har jag rensat bland kommentarerna men snart är det dags att börja rens bland medlemmar igen. Det var ett tag sedan någon fick lämna detta forumet men det är flera som närmar sig..

#o • Uppdaterat: 2017-06-11 13:31
PREVIA

Noll och inget värde har Vi-Biägares rostskyddstester skulle jag säga.
Där ser man, bilmodellen som får samma tvåa i rostbetyg som mina Toyota och Lexusbilar bilar erhållit, C-HR kommer nu kanske bara klara besiktningen utan anmärkning som min Lexus LS 400 i 24 år 36 000 mil , som Lexus RX 350 11år och 19 000 mil ,och Prius 17 år och 16 000 mil. Dessa bilar har ingen synlig rost på karosserna utom Priusen som har en repa från 2003 på en dörr som jag inte åtgärdat, ser ut på,samma sett som 2003 då man ser bara plåten i repan.Nu vet jag inte hur många år till man kan köra bilarna innan man får något påpekande om trafikfarliga rostangrepp vid besiktningen men jag vet inte om man bör köra sina bilar så många fler år sett till hur mycket säkerheten ökar på nyare bilmodeller med flera nya säkerhetssystem och bättre krockprestanda jämfört med dessa äldre bilar.
Några bilköpare av premiumbilar med mycket bättre mycket bättre värde i rosttest än Toyota och Lexus verkar inte mer nöjda med sina bilars skydd mot rost då man även fått åtgärda bilarna vilket mina bilar sluppit hitills.
https://nordicaudi.com/forum/thread/19652
Skulle man trott på VB rosttest skulle mina bilar varit bortrostade för länge sedan och nyare premiumbilar likt Audi med bra rostbetyg fortfarande varit förskonade från något rostangrepp.

#p • Uppdaterat: 2017-06-11 17:34
Tobo

Tack för rensningen, Deeds!

Det visar vilken nivå vissa av märkestalibanerna, i detta fallet Toyotahatarna, håller sig på.

#q • Uppdaterat: 2017-06-11 20:15
Peter E

Konstigt att man får en kommentar raderad av vibilägare/Deeds när kommentaren gällde det faktum att just vibilägare.s samarbetspartner Rostskyddsmetoder AB påstår att denna bil redan efter 200 mil hade rostangrepp.
Min kommentar var då att bilen kanske redan när den var ny hade dessa angrepp.
Vad var Toyotafientligt i det?
De kollade ju inte på bilen förrän efter 200 mil.

#r • Uppdaterat: 2017-06-11 23:00
A.L

Häftigt PREVIA att du har en LS400. Vilken årsmodell är det?

Jag minns väl första gången jag körde en sådan. En riktig komfortkung när den kom.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2017-06-12 17:34
PREVIA

A.L@ LS 400 1993.

#t • Uppdaterat: 2017-06-13 00:54
Roger Skagerström

Lite ytrost har ingen dött av :P

#u • Uppdaterat: 2017-06-13 08:21
Patrik Eveborn

Tunn lack? Nääää... fråga Toyota Sweden så får ni höra att den ligger inom deras gränsvärden på 80-120. Min Rav4 är som en schweizerost på front, huv och tak.. Men Toyota hävdar att det är normalt.
Bilen är inte ens 3 år gammal och den ser ut som jag hade haft den i 10 år i lacken.
Toyota hänvisar bara till återförsäljare och vägrar titta på bilder på min bil.
En oberoende lackfirma sa att de blev förvånad över hur tunn lacken var och det skulle egentligen behöva omlackeras.
Lokala toyotaversktaden har dock varit klockren.. men de får ingen hjälp från Toyota SWE.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.